Gå til innhold

Problemer med harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har netopp reformatert PCen og innstallert Windows XP Professional (hadde XP home før).

Jeg har 2 harddisker, en av dem har jeg filmene fra kameraet mitt og på C-disken har jeg programmer og alt det der.. De filmene jeg har på D-disken (altså den jeg ikke har OS på og den jeg IKKE reformaterte) har jeg nå problemer med. Det er avi-filer, full kvalitet, tatt opp fra DV-kamera med Pinnacle Studio 9. Problemet er at noen av disse filmene funker, og noen funker ikke. Det er akkurat samme filtypen på de som funker og ikke funker så jeg tror at det er helt tilfeldig hvilke som er ødelagte.

Pinnacle Studio-prosjektene funker heller ikke, de var først på C-disken, så overførte jeg dem til en bærbar harddisk jeg lånte av en venn og så tilbake til C-disken etter at jeg hadde reformatert. Når jeg skal spille av disse prosjektene i Pinnacle Studio 9 reagerer den ikke, den henger seg ikke opp, men det er som om avspillingsknappen ikke lenger fungerer på dette prosjektet. Det er ikke alle filmene som er i prosjektet som er ødelagte, hvis jeg legger inn noe som jeg vet funker i prosjektet så blir ikke dette spilt av heller, og det går heller ikke ann å ta "make movie" da kommer det bare en ukonstruktiv feilmelding :hrm:

Det jeg tror er at fordi noen av disse filmene ikke funker så ødelegger det prosjektet. Men er det mulig å fikse dette? Disse filmene og prosjektene er EKSTREMT viktige for meg og det hadde vært helt jæ***ig kjipt å miste det... :no:

Poster dette i lagringsplass-kategorien fordi jeg tror det er harddisken som det er noe feil med, men er ikke sikker...

På forhånd: takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er disken? Hvis den er over 128GiB/137GB, kan det være 48-bit grensen som skaper krøll.

Det er veldig viktig at du ikke skriver til den partisjonen, og helst ikke kjør defrag eller scandisk.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Det jeg tror er at fordi noen av disse filmene ikke funker så ødelegger det prosjektet. Men er det mulig å fikse dette? Disse filmene og prosjektene er EKSTREMT viktige for meg og det hadde vært helt jæ***ig kjipt å miste det... :no:

Selv om filene har samme filtype (f.eks .avi) så kan de være forskjellig kodet. Jeg håper det bare er dette som er feilen for da er det ganske lett å rette opp ved å innstallere codec'er på nytt. Prøv en eller annen "mega codec pack" for å løse problemet. Selv om du har brukt samme program til å kode filene så kan det kanskje hende at du har innstallerte codec'er på et tidspunkt med den gamle windowsen din. Programmet (Pinnacle) vil bruke codec'ene som ligger innstallert når det koder filmer.

Det finnes programmer for å sjekke hvilken codec fila trenger, men jeg husker ikke navnet på noen av de.

Lenke til kommentar
harddisken er 200GB, jeg får bare brukt 186 GB da men det er en annen sak...

Hva må jeg gjøre for å fikse det?

Feilen er bare at windows oppgi feil verdi. Du har alle 200GB'ene tilgjengelig likevel. Les mer om det her:

Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win

Feilen er rett og slett benevningen:

200 GB = riktig (det metriske system)

186 GiB = riktig (ny standard fra 1998)

186 GB = feil, men likevel det windows bruker

200 GiB = feil (brukes ikke)

Lenke til kommentar

ok, men jeg tror kanskje dette skjedde fordi jeg oppgraderte fra XP home til XP pro. Jeg har en mistanke om at det er noe i veien med min XP så kanskje jeg skal innstallere XP home igjen? Jeg har prøvd å vise filmene på en annen PC på hjemmenettverket direkte (altså jeg overførte ikke først) den PCen har også XP pro hvis det har noe å si..

Tror dere at det kanskje at den andre harddisken (D-disken) er innstallert for XP home eller noe sånt, så det kanskje vil funke hvis jeg innnstallerte home igjen?

Lenke til kommentar

Jeg tror også det er pga. manglende 48bit LBA-støtte i Windows'en din (regner med at windows xp pro'en du installerte ikke hadde integrert service pack 1 eller 2?).

Jeg har hatt ALTFOR mye problemer pga. dette, og det kan fikses ved å enten koble over disken på en ekstern harddiskkontroller, eller å installere service pack 1 eller 2 og aktivere 48bit LBA-støtte. Hvordan alt dette gjøres kan du lese om bak linken som Simen1 pasta, om manglende harddiskplass.

Greit nok, Windows viser all plassen, men det er fordi harddisken allerede er partisjonert opp. Om windows prøver å skrive til et område på disken som den ikke klarer å nå pga. manglende 48bit lba, så blir det jo krøll. Jeg har hatt altfor mye problemer pga. dette, og det er ekstreeemt irriterende (mister jo massevis av data).

Lenke til kommentar

takk for hjelpen :) skal prøve det. Men er det for å få all harddiskplassen eller for å få filmene til å funke?

Jeg var kanskje litt uklar på den første meldingen, men jeg gidder rett og slett ikke å bry meg om plassen jeg ikke får brukt, hvertfall ikke før jeg får fiksa problemet med filmene :) men takk uansett

Lenke til kommentar
takk for hjelpen :) skal prøve det. Men er det for å få all harddiskplassen eller for å få filmene til å funke?

Jeg var kanskje litt uklar på den første meldingen, men jeg gidder rett og slett ikke å bry meg om plassen jeg ikke får brukt, hvertfall ikke før jeg får fiksa problemet med filmene :) men takk uansett

Om du får fiksa de korrupte filene tviler jeg på.

Men ved å gjøre som jeg nevnte over her, så kan du forhindre at det skjer igjen, ihvertfall så får du eliminert DEN feilkilden.

Forresten, om du har mye som er veldig viktig, så ta alltid backup av det. Det har jeg lært etter de episodene med korrupte filer :p

Forsåvidt så regner jeg med at dette egentlig var unødvendig å si etter ditt uhell nå, men jeg nevner det allikevel.

Kjøp deg f.eks. en DVD-brenner.

Lenke til kommentar

neiii :cry: går det ikke ann å levere harddisken til etellerannet firma sånn som røyksopp gjorde da sangene deres ble sletta og få det fiksa?

Edit: kom netopp på at jeg hadde noen av disse filmene på C-disken før jeg overførte til D-disken. Jeg har formatert C-disken etter det da, men onkelen min sa en gang at det skal mye mer til enn en formatering for at noe er permanent borte fra harddisken. Er det noen som vet om noen firma som gjennoppretter filer, eventuelt pris?

Endret av Erik_Lothe
Lenke til kommentar
neiii :cry: går det ikke ann å levere harddisken til etellerannet firma sånn som røyksopp gjorde da sangene deres ble sletta og få det fiksa?

Edit: kom netopp på at jeg hadde noen av disse filmene på C-disken før jeg overførte til D-disken. Jeg har formatert C-disken etter det da, men onkelen min sa en gang at det skal mye mer til enn en formatering for at noe er permanent borte fra harddisken. Er det noen som vet om noen firma som gjennoppretter filer, eventuelt pris?

Klart det går. Men det koster flesk.

IBAS regnes vel for å være de beste i skandinavia (eller hele europa?)

www.ibas.no

Lenke til kommentar
neiii :cry:  går det ikke ann å levere harddisken til etellerannet firma sånn som røyksopp gjorde da sangene deres ble sletta og få det fiksa?

Klart det går. Men det koster flesk.

IBAS regnes vel for å være de beste i skandinavia (eller hele europa?) www.ibas.no

Evt. hele verden.. Jeg tror faktisk IBAS er ett av verdens fremste firmaer på datagjenoppretting. Så vidt jeg har hørt har de bare en eller to konkurrenter på verdensbasis som kan nogenlunde det samme som de.

Edit: Prisen er 3.500 kr på en enkel analyse av problemet med kostnadsoverslag på full datarekonstruksjon. Den fulle datarekonstruksjonen ryktes å koste fra 5.000 kr i svært heldige tilfeller og opp til kanskje 50.000 kr for svært vanskelige tilfeller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...