Gå til innhold

Vet du om billige høytalere?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rette plassen men spør likevel:

Jeg trenger minst 40 (ja FØRTI) små høytalere. De skal brukes til et forskningsprosjekt (ikke spør hva :D ). Ca 15-20 høytalere skal kobles til en forsterkerenhet (bilstereo eller lignende) og plasseres ut på en øde øy i 2 uker.

Jeg har kjøpt 2 pc-høytalere a hele 3 watt (!!!) til 60 kr på pcutstyr.no for å teste hvor mye volum jeg får ut av disse. Jeg har mine tvil om at disse holder mål, men det var de billigste høytalerne jeg fikk tak i på nett.

Mitt spørsmål er derfor :

Er det noen som vet hvor man får tak i billige (gjerne gratis) høytalere? Er det noen som vet om jeg vil tape mye effekt ved å seriekoble eks 15 høytalere?

Det er ikke snakk om kvalitetshøytalere.

Gi meg et pip om du har noen forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, som dere vil.

Vi forsøker å påvise verdens nordligste hekkefunn (Hornøya utenfor Vardø) av en fugleart som heter stormsvale. Vi har gravd ned spesielle rugekasser som disse kan hekke i. For at fuglene skal finne frem til akkurat våre kasser, skal de lokkes med lyd (sang av stormsvale).

Ved å plassere høytalere ved hver rugekasse øker sannsynligheten for å tiltrekke seg fugler drastisk. Denne metoden er prøvd med hell i utlandet.

Stormsvale er for øvrig en fugl man vet lite om. Det er ikke en vanlig svale, men en fugl som tilbringer det meste av sitt liv langt ute på havet. De kommer kun til land for å hekke og da først etter at alle andre fugler er ferdig å hekke. De har kanskje klekkt sitt ene egg akkurat nå! :)

Jeg er usikker på hvor mange dB vi må ha pr. høytaler. Det må vi nesten teste. Kanskje 30-40 dB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...