A_N_K Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 18:43, JohnnyKnoxwille skrev:Frekvensområdet til SACD går jo også langt over det menneskets øre er i stand til å høre. DVD-Audio er en regelrett vits etter det jeg har hørt. Dårlig miksing fra plateselskapenes side og et dårlig utviklet format gjør det i det hele tatt kjedeligt. At det nærmest ikke finnes noen titler i DVD-Audio hjelper ikke... heller ikke at de er dyrere enn SACD. Det er mye diskutert om det er noe point i 192khz, men undersøkelser kan tyde på at det kan ha noe å si for vår stereoppfatning. En annen ting er at filtreringen skjer ved langt høyere frekvenser enn med 44.1 khz PCM, og det er også ting som tyder på høye frekvenser (høyere enn vi kan oppfatte som en enkelt tone) kan ha noe å si for hvordan vi oppfatter lyden. Men at DVD-A er en dårlig vits? Hur så? DVD-A er simpelthen 24/96 PCM (DVD-A klarer kanskje 24/192, husker ikke helt), hva er så dårlig med dette? Det er tross alt formatet mange studioer jobber med i dag, og er i det hele tatt en oppgradering av CD (bedre dynamisk rekkevidde og samplingsfrekvens). Når det gjelder miksing ligger heller problemet hos SACD, siden det fins ekstremt lite digitalt utstyr basert på DSD, derfor har i alle fall tidligere mye produksjon/mastering for SACD foregått med analogt utstyr (istedenfor å gjøre om til PCM). Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 20:17, JohnnyKnoxwille skrev:Var det så mye merkbart? Bruker du DVD-spilleren som avspiller for MP3? Var den til meg? Har ikke mulighet for å spille av mp3 på dvd-spilleren min, da det vel stort sett er dritspillere til rundt 2000 kr som tar mp3... Bortsett fra denon spillerne, tror jeg. Folk som har råd til gode anlegg har råd til cder også. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 21:48, scirocco skrev: Quote: Den 2002-05-30 20:17, JohnnyKnoxwille skrev: Var det så mye merkbart? Bruker du DVD-spilleren som avspiller for MP3? Var den til meg? Har ikke mulighet for å spille av mp3 på dvd-spilleren min, da det vel stort sett er dritspillere til rundt 2000 kr som tar mp3... Bortsett fra denon spillerne, tror jeg. Folk som har råd til gode anlegg har råd til cder også. Pioneer DV-747 tar MP3, VCD, SVCD osv..... Koster 15000,- men da får du med SACD-avspilling og DVD-audio, samt 108mhz 12bit bildeprosessor. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 23:59, JohnnyKnoxwille skrev:Pioneer DV-747 tar MP3, VCD, SVCD osv..... Koster 15000,- men da får du med SACD-avspilling og DVD-audio, samt 108mhz 12bit bildeprosessor. jaja, uansett ville jeg brukt de 15000 på en dedikert sacd spiller, eller kanskje en ferietur? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 23:59, JohnnyKnoxwille skrev:Pioneer DV-747 tar MP3, VCD, SVCD osv..... Koster 15000,- men da får du med SACD-avspilling og DVD-audio, samt 108mhz 12bit bildeprosessor. Ikke så lite dumt å kjøpe en dvd spiller til 15.000 som ikke støtter divx. Det betyr jo at den vil være avlegs allerede om et halvt år. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-30 21:47, A_N_K skrev: Quote: Den 2002-05-30 18:43, JohnnyKnoxwille skrev: Frekvensområdet til SACD går jo også langt over det menneskets øre er i stand til å høre. DVD-Audio er en regelrett vits etter det jeg har hørt. Dårlig miksing fra plateselskapenes side og et dårlig utviklet format gjør det i det hele tatt kjedeligt. At det nærmest ikke finnes noen titler i DVD-Audio hjelper ikke... heller ikke at de er dyrere enn SACD. Det er mye diskutert om det er noe point i 192khz, men undersøkelser kan tyde på at det kan ha noe å si for vår stereoppfatning. En annen ting er at filtreringen skjer ved langt høyere frekvenser enn med 44.1 khz PCM, og det er også ting som tyder på høye frekvenser (høyere enn vi kan oppfatte som en enkelt tone) kan ha noe å si for hvordan vi oppfatter lyden. Men at DVD-A er en dårlig vits? Hur så? DVD-A er simpelthen 24/96 PCM (DVD-A klarer kanskje 24/192, husker ikke helt), hva er så dårlig med dette? Det er tross alt formatet mange studioer jobber med i dag, og er i det hele tatt en oppgradering av CD (bedre dynamisk rekkevidde og samplingsfrekvens). Når det gjelder miksing ligger heller problemet hos SACD, siden det fins ekstremt lite digitalt utstyr basert på DSD, derfor har i alle fall tidligere mye produksjon/mastering for SACD foregått med analogt utstyr (istedenfor å gjøre om til PCM). Riktig det du skriver, men som du sier er mye forskjellige oppfatninger og meninger om dette temaet. Når det gjelder DVD-Audio, så syntes jeg du skal prøve å finne en plate (hvis du klarer) og høre på det i et multikanals anlegg (som det er beregnet på) så skjønner du hva jeg mener med dårlig miksing. Har selv hørt en rekke SACD titler med meget tilfredstillende resultat (riktignok på high-end anlegg), både når det gjelder 2-kanals og multikanals. At Sony og Philips satser for fullt på SACD med på spillere og plateselskap som en av verdens ledende konsern, gjør meg ikke mindre tryggere på at SACD tar over. Flere andre plateselskap har også gått ut og sagt at de vil før eller siden følge etter. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-31 00:14, simfan skrev: Quote: Den 2002-05-30 23:59, JohnnyKnoxwille skrev: Pioneer DV-747 tar MP3, VCD, SVCD osv..... Koster 15000,- men da får du med SACD-avspilling og DVD-audio, samt 108mhz 12bit bildeprosessor. Ikke så lite dumt å kjøpe en dvd spiller til 15.000 som ikke støtter divx. Det betyr jo at den vil være avlegs allerede om et halvt år. Du er sikker på at DivX er fremtiden? Og at den spilleren som spiller alle de formatene er avlegs om 6mnd.? Det betyr at ALLE spillerne på markedet i dag er avleggs om 6mnd.? Litt drøyt å si kanskje..... Vet du foresten om den støtter DivX? Pioneer sier ingenting om det, men det er flere andre produsenter som ikke nevner DivX, men som alikevel spiller det. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Eh, hvilke dvd spillere støtter divx (eller MPEG4)? For alle oss som ønsker å spille divx filmene våre på dvd-spilleren er jo divx støtte i dvd spilleren være den beste løsningen. Når dvd-brennere og blanke disker blir billige kan vi jo selvsagt heller brenne filmene på dvd i MPEG2, men det er likevel mer tungvint siden de må konverteres først. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-31 00:25, simfan skrev:Eh, hvilke dvd spillere støtter divx (eller MPEG4)?For alle oss som ønsker å spille divx filmene våre på dvd-spilleren er jo divx støtte i dvd spilleren være den beste løsningen.Når dvd-brennere og blanke disker blir billige kan vi jo selvsagt heller brenne filmene på dvd i MPEG2, men det er likevel mer tungvint siden de må konverteres først. Denon 2800 kjører i allefall DivX (noen få divx den ikke spiller), og det nevner ikke Denon noe som helst om. Også hørte jeg om en som fikk sin Panasonic til å spille det, men det har jeg ikke sett med mine egne øyne. Også har en kamerat av meg en DVD-spiller som han bruker til DivX, men husker ikke hva det er.... kan komme tilbake til det når jeg har pratet med han. Hva er galt med å brenne det som SVCD? Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2002 Hei JohnnyKnoxwille! Det er mulig at ein del ikkje tar seg råd til å bruke 1-2 cdér ekstra pr. film. Foresten så var vel divx formatet egentlig filmer på dvd plater som slutta å virke etter x-antall spillinger eller tid.. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Det er like bra forsjell fra både dvd spilleren og fra pcen. lyden blir lissom så flat og tamm på mp3 + at de som synger lesper i mp3 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-31 09:19, Mr.Hassan skrev:Foresten så var vel divx formatet egentlig filmer på dvd plater som slutta å virke etter x-antall spillinger eller tid.. Dette formatet er dødt og begravet forlengst. Nå diskuterer vi mpeg4 og derivatet divx som brukes for å lagre film på cd. Kvaliteten er selvsagt ikke like bra som dvd, men den er mye bedre enn vcd og man kan få hele filmen på *en* cd. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Quote: Den 2002-05-31 00:14, JohnnyKnoxwille skrev:Når det gjelder DVD-Audio, så syntes jeg du skal prøve å finne en plate (hvis du klarer) og høre på det i et multikanals anlegg (som det er beregnet på) så skjønner du hva jeg mener med dårlig miksing. Har selv hørt en rekke SACD titler med meget tilfredstillende resultat (riktignok på high-end anlegg), både når det gjelder 2-kanals og multikanals. At Sony og Philips satser for fullt på SACD med på spillere og plateselskap som en av verdens ledende konsern, gjør meg ikke mindre tryggere på at SACD tar over. Flere andre plateselskap har også gått ut og sagt at de vil før eller siden følge etter. DVD-A er ikke annet enn CD med høyere ordlengde og samplingsfrekvens, så det mikses på samme måte. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe spesielt med multikanal i så måte. Tidligere har det vært sånn at multikanals DVD-A har vært begrenset til 48khz, men ikke nå lenger tror jeg. Mulig at du har hørt 48? Ellers har det jo litt å si hvem som har gjort miksen. Det er mer et problem å mikse SACD, siden svært lite utstyr er beregnet på DSD. Grunnen til at Sony og Philips pusher SACD er lisenspenger. Det er politikk som vil bestemme hvilket format som vinner, ikke kvalitet. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 A_N_K: Selvsagt er det lisenspenger det er snakk om, selv om de påberoper seg helt andre grunner. Det passer veldig godt for Sony og Philips å lansere et nytt format nå som de ikke lenger får lisensinntekter for CD formatet. Plateselskapene drømmer vel om at folk skal bytte ut platesamlingen sin pånytt slik det skjedde når folk gikk over til CD. Dette tror jeg blir med drømmen. Lenke til kommentar
Juppjupp Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Lyd i DTS kan ikke sammelignes med lyden fra DVD-A eller SACD! Lyd i DTS er lik CD-kvalitet bare i 5.1-kanaler!! Den som sier at han ikke hører forskjellen på MP3 og CD har sannelig mye å lære når en skal lytte på lyd! SACD eller DVD-A vil slå i gjennom bare man blir enige om hvilket format å satse på! Har selv et anlegg i 150.000 kr klassen og har prøvd både SACD og DVD-A og det er nesten som å høre forskjell på LP og CD! Men intill det kommer flere interesante titler i disse formatene holder jeg meg til cd (gjerne HDCD!) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 17:02, Juppjupp skrev:Den som sier at han ikke hører forskjellen på MP3 og CD har sannelig mye å lære når en skal lytte på lyd! Er det ikke slik det er om alle emner? Ola Normann har veldig mye å lære? Quote: Har selv et anlegg i 150.000 kr klassen og har prøvd både SACD og DVD-A og det er nesten som å høre forskjell på LP og CD! Det er jo interesant, hva er best av vinyl og SACD? Beregner du mener vinyl er bedre enn CD :smile: Lenke til kommentar
Juppjupp Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Vell... Personlig synes jeg CD er bedre enn vinyl! Liker ikke suset, i tillegg er frekvensområdet på vinyl svært begrenset! Har en High-end LP spiller, men jeg bruker den svært skjeldent! Det jeg egentli mente med sammenligningen er at man med letthet hører forskjellen mellom CD og LP! Ikke hva som var best! Det får vli en smakssak! Men mange sverger til den gamle lyden enda! Det blir nesten som å sammenligne en gammel Bentley mot en ny BMW! Mange ville nok helst ha kjøreopplevelsen og motorlyden fra den gamle Bentley'en, men personlig så foretrekker jeg kjøregleden, lydløs motor og komforten i BMW'en! [ Denne Melding var redigert av: juppjupp på 2002-06-02 17:21 ] Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Både AC3 og DTS er komprimerte formater. De er riktignok bra, men de er ikke skikkelig HiFi. Har personlig ikke hørt noen rene musikkplater i noen av formatene, kun sett mange filmer. Med tanke på at AC3 normalt er på 96kHz og 24bit bør det være bra. Det som derimot ikke er like bra er at AC3 har kun 448kbps data fordelt på 6 lydkanaler. Det blir omtrent det samme som bra kodet mp3 lyd og kan ikke klassifiseres som HiFi. Husker hva som var teknisk data på DTS, men mener å huske at dette formatet var bedre enn AC3. Vil ikke diskutere de andre HiFi formatene, men ikke bland DTS og AC3 med HiFi formater. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Hva er HiFi? HiFi - HighFidelity Tok fram en bok fra 1978 hvor DIN45500 normen er beskrevet. Her står det oppgitt hva som er minstkravet til diverse produkter for at de skal kunne kalles HiFi produkter. Krav til forsterker er: Frekvenskurve: 40 - 16000 (+/- 1,5dB) Kanalbalanse: +/- 1,5dB Harmonisk forvrengning: Maks 1% Intermodulasjon: Maks 3% Signal/støyforhold: Min 50dB Effekt i stereo: Min 2x6W Dempingsfaktor: Min 3 Krav til høyttalere: Frekvenskurve: 100-4000Hz (+/- 5dB) 12500Hz (-8dB) Dispersjon: Maks 4dB Harmonisk forvrengning 250-1000Hz: Max 3% Harmonisk forvrengning 1000-2000Hz: Fallende fra 3% til 1% Harmonisk forvrengning over 2000Hz: Max 1% Maks effekt: Min 10W Standarden dekker også minstekrav til platespiller, pick-up, båndopptaker og tuner. Skal vi følge disse kravene så har en billig 28" stereo TV ekte HiFi ifølge DIN45500 normen. Kanskje uttrykket HiFi snart bør byttes ut. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 17:02, Juppjupp skrev:Har selv et anlegg i 150.000 kr klassen og har prøvd både SACD og DVD-A og det er nesten som å høre forskjell på LP og CD!Men intill det kommer flere interesante titler i disse formatene holder jeg meg til cd (gjerne HDCD!) Du har ikke testet noen av de såkalte upsamplerne? Er visst noen audiofile som mener at dette låter like bra som ekte 24/96. Merker du noe markant forskjell på SACD og DVD-A, med tanke på at det er forskjellige enkodingsteknikker da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå