Gå til innhold

DVD-A og SACD.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SACD og DVD-Audio har jo ligget og "ulmet" på markedet en stund nå!

Men det er først nå gigantene setter igang for at platene skal overta for CD'er.

Jeg tror det vil slå ann, hva som vinner over DVD-Audio og SACD (super audio compact disk) skal jeg ikke si, men lyden i begge format er jo sinnsyk god. Ekte studiokvalitet.

Jeg har tro på at ett av disse formatene vil overta for CD'er i dag! Så snart folk flest skjønner hvilken forskjell det er....

Tenk så fett å høre på musikk i 6-kanals lydsystem, ja kanskje 8-kanals... :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-05-30 15:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 15:07, Kenny000 skrev:

Jeg har tro på at ett av disse formatene vil overta for CD'er i dag! Så snart folk flest skjønner hvilken forskjell det er....

Folk hører jo ikke forskjell på CD og 128/160 kbps MP3 filer. Hvorfor skulle folk da høre forskjell på SACD/DVD-audio og CD? Det er vel bare å innse at anlegget til de fleste er for dårlig samt at de fleste hører på musikk, de lytter ikke til musikk.

SACD er det jeg har mest tro på, men jeg tror ingen ikke-audiofile bryr seg. Bare de kan spille av SACDen i DVD-video/CD-spilleren så er de fornøyd.

DVD-audio har jeg lite tro på. For at DVD-audio skal slå an må alle DVD-video spillere også bli DVD-audio spillere.

Quote:

Tenk så fett å høre på musikk i 6-kanals lydsystem, ja kanskje 8-kanals...
:grin:

Det jeg har hørt av surround musikk hittil har skuffa meg. Om ikke utgivelsene blir veldig mye bedre framover så vil jeg fortsatt se på stereo som best.

Lenke til kommentar

JA!

SACD er kommet for å bli. Kvalitetsforskjellen ml cd og sacd er enorm. Større frekvensområde, flere kanaler, bedre lyd! Det som er spørsmålet er heller om det blir dvd-audio eller sacd som tar over. Vi ser her starten på en skikkelig formatkrig og eneste grunnen til at jeg ikke har skaffet med en dvd-audio eller sacd spiller er at jeg ikke vet hvem av disse formatene som vil vinne.

Og til dere som ikke hører forskjellen ml 128 kbps mp3 og cd: Bruk litt mer enn 100 kr på stereoanlegget! Det er enkelt og høre forskjellen mellom mp3 og cd på et normalt godt anlegg, tro meg!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 16:51, scirocco skrev:

. Vi ser her starten på en skikkelig formatkrig

Starten? SACD og DVD-audio er jo ikke nye formater akkurat

Quote:

Og til dere som ikke hører forskjellen ml 128 kbps mp3 og cd: Bruk litt mer enn 100 kr på stereoanlegget! Det er enkelt og høre forskjellen mellom mp3 og cd på et normalt godt anlegg, tro meg!

Problemet er at folk flest ikke er interessert i å bruke så mange penger på anlegg. Og hvorfor investere i noe nytt når det fører til dyrere plater og det man har fungerer bra nok?

at folk var/er villige til å høre på mp3 filer når CDen var overlegen sier vel det meste.

Lenke til kommentar

Er enige med flere her. "Folk flest" hører ikke forskjell på MP3 og cd. Derfor tror jeg ikke hverken SACD eller DVD-Audio vil slå igjenom. Ihvertfall ikke på samme måte som cden gjorde det en tid tilbake.

Mange vil nok investere i en sacd-spiller, men de store massene( som kjøper listemusikken) vil neppe gjøre dette, hvis ikke spillerene og sacd-platene blir betydelig billigere enn idag!

Hvorfor har ikke plateselskapene heller satset mer på musikk i DTS formatet? Dette har jo eksistert en stund nå, men aldri blitt skrevet noe særlig om. Mange har jo investert i et "surround annlegg" og da gjerne med DVD spiller og forsterker som har innebygget DTS dekoding, til under 10.000 kr. Hørte på en Eagles live innspilling på et slikt annlegg, og det låt jo slett ikke verst!

Mvh Jon

Lenke til kommentar

Leste ikke artikkelen i itavisen så grundig, men mente at plateselskapene i første omgang ihvertfall hadde tenkt seg at cden skulle være for "folk flest" og at sacd/dvd-a skulle være for de som var villig til å betale ekstra for bedre lydkvalitet.

Alle (med "normal" hørsel) hører forskjell mellom mp3, cd og sacd på et rimelig godt anlegg. Men mange bryr seg lite om dette og gidder heller ikke å investere noe særlig i lydanlegget.

Har hørt på nettopp eagles live plata i dts på sur. anlegget mitt. Kvaliteten var bra den, men kan ikke sammenlignes lydmessig med sacd og dvd-a. Tro meg, har hørt alle formatene og vet hva som er best.

[ Denne Melding var redigert av: scirocco på 2002-05-30 18:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 15:25, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Den 2002-05-30 15:07, Kenny000 skrev:

Folk hører jo ikke forskjell på CD og 128/160 kbps MP3 filer. Hvorfor skulle folk da høre forskjell på SACD/DVD-audio og CD? Det er vel bare å innse at anlegget til de fleste er for dårlig samt at de fleste hører på musikk, de lytter ikke til musikk.

SACD er det jeg har mest tro på, men jeg tror ingen ikke-audiofile bryr seg. Bare de kan spille av SACDen i DVD-video/CD-spilleren så er de fornøyd.

DVD-audio har jeg lite tro på. For at DVD-audio skal slå an må alle DVD-video spillere også bli DVD-audio spillere.

Quote:

Tenk så fett å høre på musikk i 6-kanals lydsystem, ja kanskje 8-kanals...
:grin:

Det jeg har hørt av surround musikk hittil har skuffa meg. Om ikke utgivelsene blir veldig mye bedre framover så vil jeg fortsatt se på stereo som best.

Fornuftig sagt Anders. Vil gjerne også tilføye at SACD vil gi liten forbedring til mellomklasse-anlegg, og er egentlig forbeholdt audiophile. Multikanals er jo greit nok, MEN et godt par fronthøytalere skal strengt tatt ikke trenge noe mer.

8-kanals surround ja.... Klar over hvor dyrt det blir hvis du i det hele tatt skal kunne sammenligne det med et High-end system? 8-høytalere, 8 effektforsterker-kanaler og en god prosessor... Og skal du ha noe nytte av det så må du ha et stort rom, helst ganske mye større enn den norske gjennomsnitts-stue. I værste fall kan du risikere at det blir dårligere lyd....

For de aller fleste er 5-kanals MER enn bra nok. Har du stor stue kan 6-kanals være smart, eller 7-kanals.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 16:51, scirocco skrev:

JA!

SACD er kommet for å bli. Kvalitetsforskjellen ml cd og sacd er enorm. Større frekvensområde, flere kanaler, bedre lyd! Det som er spørsmålet er heller om det blir dvd-audio eller sacd som tar over. Vi ser her starten på en skikkelig formatkrig og eneste grunnen til at jeg ikke har skaffet med en dvd-audio eller sacd spiller er at jeg ikke vet hvem av disse formatene som vil vinne.

Kvalitets-forskjellen er ikke ikke annet enn enorm på papiret ENDA.... Grunnen? Alt for dårlige D/A-konvertere fra Sony sin side. Husk på at D/A-konvertere til CD-mediumet har utviklet seg i over 20-år nå, mens SACD til forbrukermarkedet er ganske nytt. Skal du ha "ekte" SACD-spiller må du opp i 90-100 000,-

Men ja, forskjellen er der allerede nå, men tro ikke at en SACD-spiller til 4000,- er bedre enn en CD-spiller til 20 000,- Entusiaster sverger fortsatt til CD, etter en haug med tester og sammenligninger.

Frekvensområdet til SACD går jo også langt over det menneskets øre er i stand til å høre. DVD-Audio er en regelrett vits etter det jeg har hørt. Dårlig miksing fra plateselskapenes side og et dårlig utviklet format gjør det i det hele tatt kjedeligt. At det nærmest ikke finnes noen titler i DVD-Audio hjelper ikke... heller ikke at de er dyrere enn SACD.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 17:17, JonThomas skrev:

Er enige med flere her. "Folk flest" hører ikke forskjell på MP3 og cd. Derfor tror jeg ikke hverken SACD eller DVD-Audio vil slå igjenom. Ihvertfall ikke på samme måte som cden gjorde det en tid tilbake.

Mange vil nok investere i en sacd-spiller, men de store massene( som kjøper listemusikken) vil neppe gjøre dette, hvis ikke spillerene og sacd-platene blir betydelig billigere enn idag!

Hvorfor har ikke plateselskapene heller satset mer på musikk i DTS formatet? Dette har jo eksistert en stund nå, men aldri blitt skrevet noe særlig om. Mange har jo investert i et "surround annlegg" og da gjerne med DVD spiller og forsterker som har innebygget DTS dekoding, til under 10.000 kr. Hørte på en Eagles live innspilling på et slikt annlegg, og det låt jo slett ikke verst!

Mvh Jon

Helt enig at SACD ikke er et like stort gjennombrudd som CD var (selv om Sony vil ha det til det), men det er nok kommet for å bli. Husk CD er over 20 år gammelt, og du har flere muligheter med SACD.

Musikk i DTS kommer aldri til å bli en realitet da det er forbeholdt film. Det koster enormt å få en film dekodet i DTS og pris er en faktor i musikkmarkedet. Eagles live innspillingen du hørte på DVD er slettes ikke værst.... flere audiophile bruker denne som referanse pga. dens lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Formatkrigen er vel over allerede: SACD vinner pga. bakoverkompatibiliteten. Tenk på alle cd-spillere folk har rundt om i de tusen hjem. Folk bytter ikke hifi, discman, bilstereo helt uten videre.

Når det gjelder forskjell i lydkvalitet, vil nok de færreste merke noe bedring ved å gå over til SACD. At man hører forskjell på mp3 og CD er noe helt annet, mange mp3-filer er jo også elendig kodet. Prøv en mp3-fil på 256kbits så blir det nok litt verre å høre forskjell. (med mindre du har et meget bra anlegg)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 18:59, Langbein skrev:

Formatkrigen er vel over allerede: SACD vinner pga. bakoverkompatibiliteten. Tenk på alle cd-spillere folk har rundt om i de tusen hjem. Folk bytter ikke hifi, discman, bilstereo helt uten videre.

SACD er ikke bakover kompatibel, du må nok bruke noen tusen kroner hvis du vil høre på det..... :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 19:13, JSS skrev:

SACD er ikke bakover kompatibel, du må nok bruke noen tusen kroner hvis du vil høre på det.....
:roll:

Jeg var visst litt kjapp istad. SACD fins i to varianter - hybrid og ren SACD. Førstnevnte kan spilles også på vanlige cd-spillere, men da får man selvfølgelig ikke fordelen av "bedre" lyd.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 19:13, JSS skrev:

Quote:

Den 2002-05-30 18:59, Langbein skrev:

SACD er ikke bakover kompatibel, du må nok bruke noen tusen kroner hvis du vil høre på det.....
:roll:

Tror det han mente var at de fleste SACD-platene som gis ut i dag er hybride, dvs at det kan spilles av i vanlig CD-spiller (som CD selvfølgelig) og i SACD-spiller.

DVD-Audio kom fordi det var noen som trodde at det kunne være greit at både musikk og film hadde samme formatet, altså DVD. Bare så det er sagt så liker ingen av plateselskapene DVD-Audio, men syntes SACD er bedre å jobbe med.

Lenke til kommentar

Burde det være mulighet å høre forsjell på mp3 190kbs(som er det minste jeg laster ned) og cd med mitt anlegg?

pioneer vsx 609rds

cerwin vega ls10

jamo e4 sub

jamo e430 bakhøytalere

jamo e4 center

og toshiba 210e?

JEg er nok immun da jeg aldri hører på cd pga 11gb med mp3 og wma.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si, da jeg ikke har hørt på hvordan anlegget ditt er, men jeg vil si nei. Sitter du å lytter godt etter på detaljerte sanger, så kanskje, men til typisk VG-lista musikk vil jeg ikke tro det er den helt store forskjellen.

Lenke til kommentar

Det er mulig å høre forskjell ml mp3 og cd på enhvert noenlunne godt innstilt anlegg. Eneste grunnen til at jeg laster ned mp3 er fordi jeg desperat prøver å fylle opp iPoden min (10 Gb version :smile:. Det er vel her mp3 formatet kommer til sin rett også, på bærbar lyd ute, hvor det er en del bakgrunnstøy. Ellers hører jeg kun på cd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...