Gå til innhold

S-ATA vs. IDE som Systemdisk

radivx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nja begge er sikkert godt egnet men sata har vel bedre ytelse..

men tungvin og installere xp på med tanke på drivere osv

ide er lettere og installere xp på messom.

har 80gb maxtor sata med xp på nå funker fint! :p

veldig noob sporsmal men det med driverne til sata disker. Jeg kan ikke huske at jeg instalerte med drivere. (er vel og merke en stund siden jeg satt den inn)

Sa er det slik at disken kan funke uten driverne men ikke helt optimalt eller er det umulig a fa i gang disken uten driverne. Jeg har xp

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke IDE som OS, bruker du begge samtidig kan du være garantert at IDE-disken vil hakke som fy. Anbefaler heller ikke S-ATA disken, da det blir et helvete å installere, fordi maskinen vil regne med at du bruker IDE'en til OS (har hørt noe sånt).

Lenke til kommentar
Anbefaler ikke IDE som OS, bruker du begge samtidig kan du være garantert at IDE-disken vil hakke som fy. Anbefaler heller ikke S-ATA disken, da det blir et helvete å installere, fordi maskinen vil regne med at du bruker IDE'en til OS (har hørt noe sånt).

Så... Konklusjonen er... Han skal ikke bruke noen av diskene?

Litt vanskelig da? .... :D

Lenke til kommentar

Artig å installere os på s-ata disk når driverene kommer på cd og xp MÅ ha dem på diskett av en eller annen merkelig grunn... og når man da i tillegg ikke har diskettstasjon sitter man der å klør seg litt i hodet, hehe...

På en del nyere hovedkort er det ikke nødvendig med drivere for å installere os på en s-ata. Hvertfall det jeg har erfart med (med et ASUS kort).

Lenke til kommentar

Kanskje dette ikke er rette plassen. Men jeg må bare spørre.

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

trenger du sata drivere for å innstalere xp på det hovedkortet??

(er det verdt å vente på nforce 4 kortet som kommer fra msi også??

MSI K8N Diamond-54G Hovedkort S939,SLI nForce4 SLI,6xSATA2,Creative Live!24bit)

Lenke til kommentar
Kanskje dette ikke er rette plassen. Men jeg må bare spørre.

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

trenger du sata drivere for å innstalere xp på det hovedkortet??

(er det verdt å vente på nforce 4 kortet som kommer fra msi også??

MSI K8N Diamond-54G Hovedkort S939,SLI nForce4 SLI,6xSATA2,Creative Live!24bit)

Har samme HK, du trenger ikke diskett på sata 3 og 4, de to ved AGP-porten.

Lenke til kommentar

På en del nyere hovedkort er det ikke nødvendig med drivere for å installere os på en s-ata. Hvertfall det jeg har erfart med (med et ASUS kort).

Riktig, på mitt K8N-E 754 hk var ikke SATA drivere nødvendig.

Bare til og sette inn disken, installere akkurat som hvilken som en IDE disk.

Lenke til kommentar

øh.. synes det begynner å bli en god del merkelige uttalelser her. Som f.eks. at det vil "hakke" hvis man bruker begge diskene og har ide disken som os-disk. Kan du komme med dokumentasjon på akurat det fenomente? Høres heller ut som du har hatt erfaring med dårlige / ikke-eksisterende chipset/idekontroller drivere.

Lenke til kommentar

Kna bli krøll av å ha både s-ata disk og ide disk i samme oppsettet. For min egen del for å slippe slik krøll kjører jeg ide disken ekstern. men du kan vel forøvrig kjøre begge deler, men du må passe på å ha de riktige innstillingene i bios. dvs hvis du skal bruke s-ata disk som system disk så MÅ ide disken være slave.

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt S-ATA det med drivere er jo bare et engangsproblem. Når du først får det opp å går, så kjører jo S-ATA disken som den aldri skulle gjort noe annet, jeg brukte en fredagskveld på å sette meg inn i hvordan jeg skulle innstallere driverne ( da jeg aldri har gjort dette før) . Jeg lastet ned driverne fra nettet, la de inn på diskett å kjørte de over da setupen ikke fant en disk, da ber den om SCSI drivere (på mitt hovedkort da) (ASUS A7N8X Deluxe)... Dette skjer da den skal begynne å innstallere diskene WinXp. Men dette er jo en interessesak. :) Hvis du skal oppgradere senere må jo du uansett ha en S-ATA som OS disk.

PS: Raptoren er en fin OS disk ;)

Hilsen MortenGj

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...