simenss Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Når en artist har kopirett på en sang, gjelder det også MIDI-filer? Og i såfall, har artisten kopirett på selve melodien? Eller kan jeg lage en MIDI-fil av en sang jeg liker, kalle den "MinMIDI" og spille den av 100% lovlig på min nettside? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Eller kan jeg lage en MIDI-fil av en sang jeg liker, kalle den "MinMIDI" og spille den av 100% lovlig på min nettside? Nope. Melodi, tekst og innspillt musikk er beskyttet av åndsverkloven. Tilogmed fraser er kopibeskyttet (har vært mange rettsaker ang. slik låning av f.eks. deler av et riff i en sang). Edit: Reformulering Endret 29. november 2004 av moskus Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Og da kan jeg bare si meg enig med Moskus over her. MEN, det finnes artister eller plateselskaper som gir deg rett til og gjøre det i ikke-kommersiell sammenheng. Men jeg er ikke helt sikker på regelverket der, og hvem som gjør det og hvem som ikke gjør det. SÅ det må du nesten finne ut selv. Lenke til kommentar
irneh Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Så vidt jeg vet, så har du lov til å lage cover versjoner og remixer til personlig bruk. Om du skal laste cove versjoner opp på en side, så må den siden ha en spesiell lisens. Du kan jo også bare laste den opp, og skrive en liten tekst helt i bunnen av siden at den ikke er din og at du skal fjerne den om det trengs. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Ja den siste der går vel med nød. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Vel, det med personelig bruk stemmer ikke helt det heller tror jeg. Jeg har fått mange advarsler når det gjelder visse remixer jeg har gjort. Ikke at jeg har tatt dem til etteretning i det hele tatt, men jeg har iallefall sagt klart ifra der de ligger at de ikke er mine og at de er til personelig ikke-kommersielt bruk. Og at de "vil fjernes" hvis det kommer pålegg om det. Man kan iallefall si det av egne sikkerhetsårsaker da! Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 På den offisielle hjemmesiden til Weezer kan man finne masse midi-filer til nedlasting! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har fått mange advarsler når det gjelder visse remixer jeg har gjort. Jo, men å legge sangene ut på nettet dekkes ikke av "personlig bruk". Personlig bruk er å ha spille dem for seg selv og venner, ikke gjøre dem tilgjengelig for offentligheten (ifølge Tono, har hatt litt problemer med det selv). Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har fått mange advarsler når det gjelder visse remixer jeg har gjort. Jo, men å legge sangene ut på nettet dekkes ikke av "personlig bruk". Personlig bruk er å ha spille dem for seg selv og venner, ikke gjøre dem tilgjengelig for offentligheten (ifølge Tono, har hatt litt problemer med det selv). Haha ... ja du har nok et poeng der. Men det har vi ikke ... ikke sett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå