Gå til innhold

Bruker 2.0 Ghx mer strøm enn 1.7?

PCfan

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe pc i morra og må svar ganske kjapt!

Er det noen her som vet om 2.0 GHz bruker mer strøm enn 1.7 GHz?

og i så fall omtrent hvor mye?

Hvis noen hadde giddi å svart meg på dette hadde jeg blitt stor fornøyd... er litt i tvil her skjønner dere :hmm:

TAKK!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Hvilke prosessorer er det du snakker om her?

AMD AthlonXP, AMD Athlon64, Intel P4, Intel Celeron, AMD XP-m eller Intel Pentium-m?

Er rimelig sikker på at det er Intels mobile Dothan prosessor. Uten å være sikker så vil jeg tro den bruker mer strøm, men er det bærbar det er snakk om vil cpu automatisk klokke seg ned for å spare strøm. Ergo; 2 GHz is the way to go.

Lenke til kommentar

ja det er den prossesoren wh1te sier....

så jeg burde gå for 2.0 Ghz prossesoren altså...

den koster 1750 kr mer da.... men men...

men jeg er også ute etter at pcen skal være lett, så hører noen sier at 2.0 ghzen veier ganske mye mer enn 1.7

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ja det er den prossesoren wh1te sier....

så jeg burde gå for 2.0 Ghz prossesoren altså...

den koster 1750 kr mer da.... men men...

men jeg er også ute etter at pcen skal være lett, så hører noen sier at 2.0 ghzen veier ganske mye mer enn 1.7

0.3 GHz er ikke verdt 1750,-. Har selv 1.6 GHz Banias og trives med det :)

Lenke til kommentar
ja du sier kanskje no der...hehe... går nok for 1,7 GHz... tar sikkert ekstra lang tid for Whitebox å få den inn... så setter jeg heller de pengene til 7200 rpm i steden...

Har du fått noe slags svar på bestilligen du har sendt til whitebox?

Lenke til kommentar

jeg ringte til de i dag og bestilte og oppgraderte den.... jeg sa jeg skulle ha maskinen klar til onsdagen fordi da skal jeg hente denellers ble det ikke no kjøp.... han skulle ringe meg i morra å si om alt var i orden...

så det er bedre å hente den eller å få den levert i posten mange måneder senere hvis du bor ikke så langt unna der de holder til...

Lenke til kommentar
Jeg ville heller gått for P-m 735 1,7GHz, hvis du skal spare litt penger, den er identisk med 2GHz-en, bare klokket lavere.

Grunnen til at 2GHz-en er tyngre kan være at den har en større kjøler, selve prosessorene er helt like.

Heisann!

Jeg er helt ny her. Har sittet og lest litt på hva dere skriver i det siste (skal kjøpe bærbar etter jul), lærer masse nytt hele tida :p

Angående vekta, tar Psdata feil når de skriver oppgir samme vekt på 2,0 og 1,7? Tenkte på den 1557...

Lenke til kommentar

Hei, hvor mye strøm en prosessor trekker er linært med frekvensen hvis alle andre variable ikke forandres.

I dette tilfellet så bruker nok 2ghz'n 17% mer strøm enn 1,7 ghz'n. Dette er fordi transistorene trekker strøm kun når de skifter tilstand, og når de skifter tilstand 17% flere ganger på samme tid trekker de også 17% mer strøm.

Smart gjort å gå for 7200rpm. Det er gjerne harddisken som du gjør at du best merker at du sitter på en bærbar pc.

Ok, ikke helt sant, skjermkortet har også mye å si. Med andre ord, er spilling viktig så er skjermkortet pri en.

Lenke til kommentar
Angående vekta, tar Psdata feil når de skriver oppgir samme vekt på 2,0 og 1,7? Tenkte på den 1557...

Nei, forskjellen er nok ikke på over 100 gram uansett. (De oppgir jo vekt i kg,gram.)

I dette tilfellet så bruker nok 2ghz'n 17% mer strøm enn 1,7 ghz'n. Dette er fordi transistorene trekker strøm kun når de skifter tilstand, og når de skifter tilstand 17% flere ganger på samme tid trekker de også 17% mer strøm.

På full load ja.

Men man på ta med speedstep (eller hva det nå heter) som klokker ned alle Inte-M prosessorene ganske så kraftig.

Mm. man spiller eller kjører tunge applikasjoner kontinuerlig vil en 2,0 og 1,7 ha sånn ca. likt strømforbruk. Sett at begge er såkalte "Dothan" prosessorer.

Lenke til kommentar
Hei, hvor mye strøm en prosessor trekker er linært med frekvensen hvis alle andre variable ikke forandres.

Dette er nok teoretisk korrekt, i praksis er forskjellen minimal. Det kommer nok av det første du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...