Gå til innhold

LP og minidisckontaker?

Anbefalte innlegg

Jeg har et koslig lite minianlegg fra et par år tilbake, og vurderer å låne LPspilleren til mamma. Nå har den riktignok bare minidiscporten ledig, og jeg har blitt anbefalt å kapre den til PCen min, med en funky sort ledning (PCjack - Phono). Lurte på om det er tilrådelig å gjøre det samme med LPen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få et brukbart resultat med en LP-spiller trenger du en RIAA-forsterker, enten innbygd i platespiller, i forsterker/minianlegg, eller som egen boks mellom spiller og anlegg.

For å få et anstendig forhold mellom signal og sus spilles signalet inn på plater med hevet diskant og senket bass (vinyl-mediet gir mer egenstøy i diskanten, der den også er mest hørbar, samtidig som det er 'mer å gå på' i innspillingsnivå i diskanten enn i bassen). Ved avspilling sender man signalet gjennom et 'filter' med nøyaktig motsatt senket diskant/hevet bass, som gjør at både diskant og støy senkes.

Det er ikke særlig vanlig med RIAA-trinn på platespillere eldre enn et par år, og hvis det ikke er en dedikert platespiller-inngang på minianlegget ditt er det ingen der heller.

Billigste løse jeg vet om i farten er en NAD (PP2?) på hifiklubben (hvis de selger den fremdeles).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har PHONO inngang eller GNU (jord inngang) bakpå forsterkeren så er det ikke vits i å koble den til. Lyden blir ganske lavog kjip. En reserveløsning er å tvinne jordledningen rundt en av lydkablene for å fjerne knitre lyder, men lyden blir fortsatt lav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...