Han Far Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Først vil jeg bare si at jeg har lest sticky-emnene, men siden de synes å dreie seg om trådløse nettverk ser jeg meg nødt til å lage en ny tråd. Hvis jeg har oversett noe må jeg bare beklage. Så... Over til problemet: Hjemme har vi to PCer, en forholdsvis ny som fungerer helt fint og kjører XP pro. Og en ca 5 år gammel P2 @266 Mhz på W98 2Ed. Vi har et relativt velfungerende nettverk, med et par unntak: Kun en PC kan bruke interweb (stjelehor ADSL) av gangen. Det finnes ikke noe LAN, så ingen fildeling. Oppsettet ser slik ut: Modem------Switch (Belkin 5-port professional network switch)----PCer (PCene er ikke tilknyttet direkte) Jeg har brukt switchen til LAN før, med ganske vellykkede resultater. Hvordan kan jeg få PCene til å kommunisere? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 du ønsker nok en nat-router (software eller hardware), så kan begge pc'er være "på nett", samt at du får et internt fungerende lan. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har maskinene fått tildelt ip/mac adresser? Er det satt opp noen dns server? dhcp server? Tror dette skal konfigureres i switchen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 mac adresser er ikke noe du får, det er noe du har. switchen skal ikke konfigureres. du mangler en sammenhengende nettverksstruktur. med ditt utstyr kan du enten bare ha lokalnett med dine pcer, eller bare ha 1 pc med internett. du trenger en ruter for å koble ditt lokalnett med det eksterne nettet. en pc kan være ruter. eller en liten svart boks du kjøper på komplett kan være ruter. med ruter meneg jeg her egentlig nat-ruter. de gangene du har brukt switch før med vellykkede resultater, så har modemet hatt en ruter innebyggd. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Beklager, men jeg glemte å nevne at switchen er kombinert router og switch. Det fulgte med et program for å dele internett mellom to PCer, men der er ikke XP-kompitabelt. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Du må konfigurere routeren riktig. Dchp skal være aktivert. Når alt er riktig på routern og dchp server er aktivert, går du på kjør på hver maskin og skriver: ipconfig /renew Da skal det fungere. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 ...gitt at hver maskin er satt til å ta imot ipinformasjon vha dhcp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå