schmelck.no Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Gjerne se profilen for specs. Jeg byttet ut en 120GB disk med en 250GB disk her om dagen og merket at to av skjermene mine begynte å flimre litt, det samme skjedde med lyset i taststuret. Dette skjedde ofte hvis harddiskene måtte jobbe litt ekstra og jeg tenkte at min 480Watter kanskje ikke klarte å dra den nye 250GB disken (har tross alt 11disker++++++ inni kabinettet). Jeg sjekket Volt verdiene på HK (via et program og sensorene på HK) og fant ut at +5Volten var nede i +4,4V (!), fikk opp noen "varselspopupbokser" og tenkte at jeg får koble ut HDen. Koblet ut den ene etter den andre av disker og for øyeblikket sitter jeg med kun to disker, ikke noe lys, viftene på mininmum. Da gikk +5V verdien opp til +4,60V (?). Noen gode ideér til hva som kan ha skjedd? Er det mulighet for at dette kan ha noe med drivere til f.eks skjermkort å gjøre? Windows vil ikke alltid boote og det viser seg at skjermkortet har skylden. Den vil ikke avinstallere skjermkort driverene av en eller annen merkelig grunn. Dette er de andre verdiene (målt med 8 disker tilkoblet): +3,3V: 3,4V +5V: 4,5V +12V: 12,10V -12V: -12,60V -5V: 5,2V 5Vsb: 5,02V Vbat: 3,04V EDIT: Koblet til en strømmåler, da PCen (med to disker) trekker maks 180W... EDIT2: Koblet til tre disker ekstra: idle 190W hard load 250W EDIT3: Enda tre disker til: idle 215W hard load 280W OBS! Har ikke multimeter tilgjenelig! Endret 29. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Det er vel ikke tilfeldigvis en QTech? edit: Så nå i signaturen din at det var Thermaltake... Jeg veit ikke noe om kvaliteten på di. Endret 29. november 2004 av Slettet-nQdjz0 Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Nei det er ikke en qtek nei. Det er fjorårets modell av denne: http://www.thermaltake.com/purepower/twv48...04344twv480.htm Som du ser så har den fått endel awards, så det burde ikke være noe problemer med å kunne drive ihvertfall 2 disker... Er det noen grunn til hvorfor en PSU plutselig kan "miste" ytelse? Hvis man tar en titt her: http://www.thetechboard.com/tutorials/atx.php så er det jo ikke så mye som bruker +5V, hm... Endret 29. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 jeg tror harddisker bruker +5V, en venn av meg brant nemlig opp hdd når han bytta om på 12 og 5V... det høres ut som om noe er svidd inni psu, evt at noe har korstuttet et sted, så det ikke kommer nok spenning ut til pc'n... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har du en annen PSU og prøve på samme PC`n? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Prøøøøv å få låne et multimeter... så jumpstarter du PSUen og måler spenningene Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) jeg tror harddisker bruker +5V, en venn av meg brant nemlig opp hdd når han bytta om på 12 og 5V... haha, smart Prøøøøv å få låne et multimeter... så jumpstarter du PSUen og måler spenningene Tror det kunne vært en ide jeg også... EDIT: må bare si at de skjermene dine schmelck, ahhh Endret 29. november 2004 av StepOw Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 (endret) the coolkid: Ja det er noe slikt jeg lurer på om kan ha skjedd, men burde ikke hele PSUen bare slutte å virke da? Vil dette evt bli dekket av garanti tror du (er vel under et år gammel)? Mr_killer: Har bare noen crappy PSUer liggende her dessverre. ok2k: Ja jeg tror jeg skal prøve det, hvis spenningen fortsatt ikke er ok, så får jeg vel sende den inn. StepOw: Takk :-) Endret 29. november 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå