potetskrell Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) SKal ha meg digitalkamera. Og er på vei til å bestille. Men hvilket av disse to bør jeg velge? Fordelen med DX er at minnekort er billig, i tillegg er også kameraet billig. Minus er at det er tregt, men til gjengjeld er skjermen stor. S5500 har derimot en større skjerm , men er dyrere, samt er minnekortet veldig dyrt.. Hva tror dere? Budsjettet skulle jo ikke komme over 3500, og da har jeg strekt meg. Med xd minnekort og veske blir det fort 3800 med s5500. Erfaringer, anyone? Edit: Jeg har en preposisjonsfeil i hjernen Endret 29. november 2004 av Ingardj Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Vurderte selv å kjøpe S5500 men den ble for dyr,en fotoekspert anbefalte meg dette kameraet. Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Vi har nettopp bestilt Fuji S5500. I omtrent samme prisklasse (når man regner med minnekort) har du også den nye superzoomen til Kodak, DX7590. I prisklassen til DX6490 har du også Konica Minolta Z2, som i hvert fall jeg ville vurdert seriøst. En innvending mot Kodak-kameraene er at de blir slørete/ utydelige i store områder med litt tekstur, f.eks. en gressplen eller bilder av takstein på litt avstand. Muligens skyldes dette en noe tøff komprimering. På grunnlag av de testbildene jeg har sett, så er Fuji'n bedre enn Kodak DX7590, selvom Fuji'n har 4, mens Kodaken har 5 Megapixler. Egentlig tror jeg ikke billedkvaliteten er særlig forskjellig. Viktigere er kanske betjeningsvennligheten, mm. Kodakene har stor skjerm som er bra både i sollys og mørke. Menyene på Kodakene ser også ut til å være gode. Kodakene har desuten bedre makro og tilkobling for ekstern blits. Det er kjekt med AA-batterier som Fuji'n bruker, men man må altså kjøpe oppladbare, hvilket betyr en ekstra utgift hvis du ikke allerede har noen. Så hvorfor valgte vi Fuji'n... Eh, bedre video, kjappere enn DX6490 i hvert fall, bedre mulighet til konverterlinser, bedre utseende (kremt..) Jeg _tror_ den har et sånt gitter man kan legge over skjermen for lettere å komponere utfra "det gyldne snitt". Fuji'n har dessuten noe større blenderåpning på største zoom (3,1 vs. 3,7) og hakket kjappere lukker (1/2000 vs. 1/1700). Også kan man kalibrere hvitbalansen mot et ark el.l., bruke kameraet som webkamera og i det hele tatt... Forøvrig. Et viktig moment etter min mening er presisjonen på autofokusen. Jeg har lest om Fuji'n at den er både over og under middels... Synd at ikke omtalene er litt mer vitenskapelige når det gjelder akuratt dette. Som nevnt i en annen tråd hadde Netshop tilbud på Fuji'n i helga. Rimelig minnekort hadde de også, tilsammen 3300 + porto for kamera og 256 MB minne. Ring og gråt litt, så får du det kanskje til samme prisen. Ellers kan man jo vente å se om det dukker opp noen bra tilbud i ymse julekalendre, som i hvert fall Komplett.no har kjørt med de siste årene. Nåvel. Problemet når man begynner å lese tester og slikt er at man etterhvert kanskje legger vekt på forhold som i praksis har liten betydning. Dessuten vil man jo gjerne ha i pose og sekk, men er nødt for å gjøre kompromisser. Kanskje burde man la lommeboka pluss et par/ tre faktorer (som 10x zoom, utseende og filmkvalitet) være utslagsgivende, ellers kan prosessen med å velge kamera ta veldig lang tid... Lykke til med nytt kamera! HH Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Helvete, bestillte nettopp fra netshop.. hehe, til 3500 for 128mb og fuji kameraet. Men takk for et godt innlegg! Edit: Mail er sendt Endret 29. november 2004 av Ingardj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå