Gå til innhold

DVD-R, DVD+R /RW?? Kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

Har en jobb å gjøre ifht å sette meg inn i de forskjellige formatene mht DVD. Jeg har vurdert å kjøpe meg en DVD brenner. Hva er forskjellen på de forskjellige standardene? Jeg ønsker muligheten til å overføre en mengde konsertopptak jeg har på VHS tape (stereo), konvertere disse i MPEG2 og brenne det ut på en DVD plate for så sette platen inn i min DVD spiller og nyte det på TV. Er det så enskelt enda eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njo, du kan nå om du har TVKort ta opp alt i f.eks Adobe Premiere 6 å så brenne det på cd plate til VCD.

Er noen som har TVkort eller videokort med SVHS innganger og andre innganger. Finnes billige videostudio kort som kan brukes..

DVD brennere har vel få bruk for idag..

DVDx software, subtitles og div konvertere her

http://www.doom9.org/software.htm

Lenke til kommentar

Viva: Håpløst innlegg! Adobe???

Tror han har "standalone" DVD spiller.

Selvfølgelig har vi bruk for dvd-brennere!!! Det er bare det at de er som regel 4x så dyre som cd brennere. Dessuten koster som oftest platene 99kr Er du heldig finner du TILBUD på plater til 49kr stk.

Jeg satt opp følgende regnestykk i et tidligere innlegg:

1stk DVD plate = 4700Mb:99kr=47.5Mb pr. kr

25pack Memorex 700Mb cd'er 25stk*700Mb=17500Mb

17500Mb:110kr=159Mb pr kr.

D.v.s. at det koster deg OVER 3 ganger så mye å brenne på DVD.

Så vil jeg bare minne deg på at selv om du spiller inn dine konserter fra VHS og brenner de ut på DVD vil aldri kvaliteten bli bedre enn den er på VHS'en nå! Så hele prosjektet hørtes litt tungvindt ut for meg!

Lenke til kommentar

Siden det virker som at ingen er interisert i å svare på spørsmålet, så kan jeg:

DVD-R/RW:

Dette er som en forstørret CD. stortsett samme egenskapene, men mye større kakasistet, og grei å bruke men brennerene i dag som skriver dette formatet er tregere enn DVD+R/RW. kan leses på Stand alone DVD spillere, noen må ha logge inn et prog på DVD'en før brenning for å fungere (sjekk DVD brennerens produsent sin hjemmeside).

DVD+R/RW:

dette er en relativt bra format, og veldig lik DVD-R/RW, men annen måte å skrive inn på. kan leses på stand alone DVD spillere, på samme betingelser som DVD-R/RW

Tror det skal være alt.. du kan søke om det eller lese mere på produsentene sine hjemme sider. f.eks. hp.no og pioneer.com

Lenke til kommentar

Er klar over at kvaliteten ikke blir bedre av å overføre det til DVD, det er kun for å spare videotapene mine som er blitt en ganske stor samling med sjeldne konsertopptak etterhvert. Ingenting annet. Takker forøvrig for svar... Bør vel kanskje drøye det litt mer før jeg kjøper en DVD brenner kanskje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...