Gå til innhold

forskjelige lysforhold bakgrunn/motiv

Anbefalte innlegg

Hei, var og besøkte Taj Mahal i våres, og knipsa noen bilder. Situasjoene der skapte noen problemer med tanke på bildene, vil derforha noen tips hva angår bildetaking.

Situasjonen var som følger: Jeg står i skyggen, det samme med familen som jeg skal ta bilde av, men Taj Mahal som skal være i bakgrunn har kraftig solskinn.

Lurer på innstillinger for å få et slikt bilde til å bli best mulig?

Da jeg tok bildene der, så ble enten personene jeg tok bilder av veeeldig mørke, ellers ble tajmahal blendene hvit.

håper på nen fornuftige og gode tips

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk blitz det hjelper godt i sånne situasjoner, men pass på at du har moderat styrke sånn at det ikke ser kunstig ut.

En annen ting er at du kan sette sammen to bilder i en fotoeditor og få et som er bra på begge områdene. Noen programmer har også en funksjon for å lyse opp mørke områder og det fungerer bra hvis kameraet tar bilder med lite støy.

Lenke til kommentar

Enda en mulighet, i tillegg til blitz (som bruker å hjelpe bra), er å stille familien et annet sted, der det er tilsvarende lysforhold som på bakgrunnen. Da blir det straks lettere, men du risikerer stygge skygger i ansiktene, så også da kan det være kjekt med "utfyllingsblitz". Prøv å sette ned intensiteten på blitzen et par hakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...