Bofur Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Nå er det snart romhjula og da sammeles gammle kjente ca 30 stk hvert år til 2 dager med pils og lan parti. I år regner vi med at 50% av de som kommer har GBit nic's på deres pcer, slik at behovet for hastighet til netverket øker. Vi har til rådighet i dag 1stk 3Com SuperStack 3 Baseline Gigabit Switch 8-Port 1stk ZyXEL Dimension GS-108 8p Gbit Switch 1 stk ZyXEL Dimension ES-1016 100Mbps Switch Alt.1 kjøpe 3Com SuperStack 3 Baseline 24p-10/100 + 2p Gbit upling koble de 2 stk 8p GBit switchene vi har til denne?? koster ca 2500 kr i norsk netbutikk. Alt.2 D-Link DGS-1024T Gigabit Switch 24P koble de 2 stk 8p GBit switchene vi har til denne?? Og hva er "2 combo Mini GBIC porter"?? Kan en plugge Cat-5e/6 rett i denne porten for upplink?? Ser også denne går å få kjøpt hos newegg.com slik at prisen da blir her ca 3650 inkl mva og frakt Hva lønner seg?? Kjøpe en 100Mbps switch med 2 Gbit porter eller kline til med en 24p 10/100/1000 switch?? tenker på prize/performance aspektet Lenke til kommentar
Irons Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 GBIC betyr at den er modulbasert, det finnes stortsett enten fiber eller RJ45 interface til den, men dette kommer i tillegg.. Siden dere har to gigabit switcher så ville det kanskje lønne seg prismessig å kjøpe en 10/100 med to gbit porter, men om du kjøper en 24porter så får dere jo en del flere porter til seinere... \\Sp33D Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Oki! Så en må regne kanskje en ekstra kostnad på 1000 til 2000kr for å få oppgradert de to (combo Mini GBIC porter) til Gbit RJ45 interface. Må innrømme at jeg ikke har så fryktelig peil på nettverks strukturer og utstyr til dette . Det som er sikkert er at de som sitter i dag på 16p 10/100 switchen har dårlig linje mot de som sitter på de 2 Gbit switchene. Vi har koblet de i serie (8p GBit- 8p Gbit til 16p 100Mbps) Vil nettverket bli betraktelig mer responsvift og bedre båndbredde med Alt.2 Ser du at vi er helt på bom- tur med oppgradering av utstyret våres, så syng ut! Det som er sikkert er at antallet aldri vill overstige 35 stk Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 2. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2004 Bump Bump Anyone!! Ser ut til at en modul koster 2 til 3 laken Er det en god ide å klemme på med en 3Com SuperStack 3 Baseline 24p-10/100 + 2p Gbit uplink bruke disse portene mot de 2 8p Gbit switch-ene Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Om du skal velge en av de du foreslo, velg 3Com. D-Link er den verste møkka som finnes. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Om du skal velge en av de du foreslo, velg 3Com. D-Link er den verste møkka som finnes. Er faktisk litt enig der. Eller legg litt mer penger i det og kjøp en ren Gbit-switch fra 3Com. Har også vært borti D-link, og de har ikke akkurat imponert. Eventuelt kan man også skaffe til veie noe brukt Cisco-utstyr, hvis man er ekstremt heldig. Lenke til kommentar
dakri Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Dere som er misfornøyde med Dlink. Er det fra denne størrelsen Dlink svitsjer dere har dårlig erfaring med eller er det fra disse små bredbåndsrutere for hjemmemarkedet? Denne Dlink svitsjen som er nevnt her kan ikke sammenlignes med produkter beregnet for hjemmemarkedet. Jeg bare spør siden ganske mange bestemmer seg på forhånd at ting er dårlig, fordi de har hatt problem med et annet produkt fra samme produsent. Kan vel nevne at jeg selv også har noe dårlig erfaring med 2-3 trådløse rutere (624+)fra Dlink... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Dere som er misfornøyde med Dlink. Er det fra denne størrelsen Dlink svitsjer dere har dårlig erfaring med eller er det fra disse små bredbåndsrutere for hjemmemarkedet? Denne Dlink svitsjen som er nevnt her kan ikke sammenlignes med produkter beregnet for hjemmemarkedet. Jeg bare spør siden ganske mange bestemmer seg på forhånd at ting er dårlig, fordi de har hatt problem med et annet produkt fra samme produsent. Jeg lærte en gang (ikke helt sikker på at det er riktig men, jaja) at stort sett, så er all elektronikk inni sånt likt. Det er firmwaren til selskapet som teller! (lærte jeg) .. og d-link kan jo ikke firmware. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Dere som er misfornøyde med Dlink. Er det fra denne størrelsen Dlink svitsjer dere har dårlig erfaring med eller er det fra disse små bredbåndsrutere for hjemmemarkedet? Denne Dlink svitsjen som er nevnt her kan ikke sammenlignes med produkter beregnet for hjemmemarkedet. Jeg bare spør siden ganske mange bestemmer seg på forhånd at ting er dårlig, fordi de har hatt problem med et annet produkt fra samme produsent. Kan vel nevne at jeg selv også har noe dårlig erfaring med 2-3 trådløse rutere (624+)fra Dlink... Jeg brukte en DLink hub i sin tid. Makan til dårlig ytelse har jeg ikke sett. Brukte tilsvarende 3Com hub'er på skolen, og de var mye bedre. Edit: Dette var en rack-hub beregnet på bedrifter. Endret 2. desember 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
dakri Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg brukte en DLink hub i sin tid. Makan til dårlig ytelse har jeg ikke sett. Brukte tilsvarende 3Com hub'er på skolen, og de var mye bedre. Edit: Dette var en rack-hub beregnet på bedrifter. Ja, men nå har du allerede bestemt deg for at denne Gigabit svitsjen fra Dlink er "dårlig" fordi du har hatt en dårlig erfaring med et produkt som ikke kan sammenlignes med denne. Det er ganske mye forskjell på en hub som du har testet for en del år siden (?) og en moderne gigabit svitsj. Jeg synes mange her på forumet enten skryter av eller kommer med negativ omtale om produkter de ikke har prøvd. På hvilket grunnlag? Jo testet en boks fra samme produsent...gjerne for noen år siden. Nå vil kanskje noen tro at jeg anbefaler denne svitsjen. Det gjør jeg ikke før jeg har prøvd den....og dermed i det hele tatt ha et grunnlag for å anbefale eller ikke anbefale den. Jeg skal være enig i at hvis man har hatt dårlig erfaring med en "boks" fra en eller annen produsent så er det ikke så fristende å kjøpe nye produkter derfra. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Så det vil altså bedre nettverket betydelig å bruke en 3Com SW ala den jeg har nevnt ovenfor? (Bruke denne som bakkbone og ha 2 8pSW Gbit i hver ende). I dag er det koblet i serie 8p Gbit SW - 8p Gbit SW 16p 100Mbps SW. Blir liksom 10 laken da for en 3com med 24p Gbit + 2 upplink. Hvis ja på det første? Hvilken er den beste 3Com 24p 100Mbps sw + 2 Gbit uplink porter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå