Gå til innhold

Hvor mye kaffe tåler pc deler?

Anbefalte innlegg

Har vært på lan i helgen og pc min ble der utsatt for et lite uhell.

Lånte den bort i 10 min mens jeg var ute og koste meg med litt frisk luft, og når jeg kom inn igjen var det store vertikale fine striper på skjermen.

Det hadde blitt sølt en kopp med kaffe på toppen av kabinettet, og kaffen hadde rent den i viftehullene som jeg har borret i toppen og rent den over harddiskene og mye av resten avsystemet. (Bilder kommer.)

Så det jeg lurer på er hvor mye er det trolig at pc deler tåler?

Er nesten 100% sikker på at skjermkortet er dødt, men harddiskene mine?

Det var vel antydning til til kaffe på toppen av de fleste diskene mine, men er ikke de ganske "tette"? Litt kjipt å miste 700 GB :realmad:

Hk mitt (DFI LanParty NF2 Ultra rev.b.) kan nok hende at det har kommet kaffe på agp porten. Ellers ser det ganske ok ut. Vil dette ødelegge kortet?

Skal begynne å feilsøke når jeg kommer hjem fra skolen, men er det noe håp?

Setter opp en liten liste til minne om min hardware som det er mulig at har tatt kvelden :(

DFI LanParty NF2 Ultra rev.b.

2x256 MB twinmos rambrikker

2x200 GB WDC ata

2x120 GB Seagate

1x40 GB Seagate

1 stk dvd rom (philips kanskje)

1 stk Sapphire 9600XT

1 stk ata kontroller

4 runde ata kabler

1 stk 340W LePont strømforsyning.

Legger ut noen bilder av hardware når jeg kommer hjem.

Her er noen bilder av pc før kaffe uhellet.

http://home.no/omg-cloud/Pc/Topp.jpg

Her er hvor kaffen fant veie inn i pc.

http://home.no/omg-cloud/Pc/Tank,%20hele%20systemet.jpg

Her er deler av systemet med det gamle hk (Epox EP-8rda+)

EDIT: Bilder er lagt med..

PS. Trenger litt trøst :p

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trøst: DAKAR DAKAR...*synge ein sang*

Ok...til saken.

Harddiskane har jo alt av komponentar på undersida, så eg rekner med den er like heil, med mindre det har kome kaffi inn i bakenden.

Når det kjem til hovudkort og skjermkort ville eg tatt alt frå kvarandre, renska vekk all kaffien og sett etter mulige feil.

delane tåler masse kaffi så lenge dei ikkje er i drift :p.

2 ganger har eg kortslutta ting på maskina som førte til at skjermen lyste i alle regnbogens fargar. Eine gangen var det ei skrue på skjermkortet som ville sveise litt, og andre gangen skulle eg fjerne eit metalldeksel på I\O-dekselet bak på maskina og var sjølvsagt borti hovudkortet.

Dersom du har ei eldre maskin ville eg prøvd skjermkortet om det funka. Ei eldre av den grunn at skjermkortet kan ødelegge hovudkortet.

Om du er heldig så funker alt, og er du uheldig så har skjermkort og hovudkort tatt kvelden, og i verste fall har HK tatt med seg andre komponenter og harddiskane..men me satsar på at alt funker i første omgang.

Ta bilder med blitz, inni portar og alle plasser det er\har vært kaffi.

Lenke til kommentar
jeg hadde levert hele pc'en til han som var så uheldig/dust/klønete og sagt "FIKS!"

Han ender vel opp med å betale for skadene. Så det er ikke det store problemet.

Er mer bekymret over 700 GB med diskplass som kan ha gått tapt.

Vel, enkelte firmaer klare å gjenopprette såkalt "ødelagt" data, men det er vel ikke akkurat gratis...

Lenke til kommentar
jeg hadde levert hele pc'en til han som var så uheldig/dust/klønete og sagt "FIKS!"

Vel, enkelte firmaer klare å gjenopprette såkalt "ødelagt" data, men det er vel ikke akkurat gratis...

Håper i første omgang på at han klarer å skaffe penger til ødelagt hardware, men å sende 700 GB med ikke helt lovlig innhold til "diskopprettning" og få han til å betale for det er vel å forlange litt mye ;)

Lenke til kommentar

Jeg troe nok jeg hadde skjelt ut den som lånte PC'n ganske så kraftig ja, og selvfølgelig bedt om ID og adresse jeg kan sende regninga til.

Ellers: så tåler hardware svært mye så lenge det er slått av. Men det er vel ikke tilfellet her :-(

Gladnyheten er at jeg tipper harddisker vil klare seg relativt bra. Så lenge det ikke har kommet kaffe inn i filteret til luftehullet så tror jeg du kan få liv i harddiskene igjen relativt lett. Mulig du må kjøre en scandisk for å rette opp småting siden PC'n kan ha kræsjet under skriving til diskene.

Jeg tror nok at mye annet også kan reddes. Du får teste den del for del i PC'n til han som ødela den.

Lenke til kommentar

Håper i første omgang på at han klarer å skaffe penger til ødelagt hardware, men å sende 700 GB med ikke helt lovlig innhold til "diskopprettning" og få han til å betale for det er vel å forlange litt mye ;)

du har jo sikker dsl eller lignende tar jo sikkert bare 1 uke så har du alt igjen ;) hehe

kansje lengere da kommer ann på tilkoblingen din

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at mye annet også kan reddes. Du får teste den del for del i PC'n til han som ødela den.

Forslag støttes 100%!

:thumbup:

Han har ikke noe pc så det er nok også uaktuelt.

Bilder kommer nå. Beklager kvaliteten på dem, er ikke en super fotograf og de er tatt på et 900kr kamera :p

Ps. Noen som vet hvordan jeg kan legge til flere bilder per post?

EDIT: Resized bilder kommer snarest..

post-25-1101741705_thumb.jpg

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...