NormanWhiteside Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har tenkt til å kjøpe en kalibrator til skjermen på jobb. Spyder2pro er mest aktuell, da jeg har hørt mye positivt om denne. Er det noen som har erfaringer med bruk av denne? Er dette fryktelig avansert eller er det mulig for vanlige dødlige å bruke denne? Jeg er også ute etter en ny bra CRT-skjerm, minst 19", så hvis noen har noen anbefalinger så takk takk. Det er forresten kampanje på Spyder2pro fra 1. desember, 2890+mva. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har Gretag Macbeth Eye-one display og veldig fornøyd. Denne koster 2600,- på Apple store inkl frakt. Hvis du skal ha en bra 19" CRT skjerm ville jeg gått for LaCie electron19blueIV. http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10121 Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Har Gretag Macbeth Eye-one display og veldig fornøyd. Denne koster 2600,- på Apple store inkl frakt. Hvis du skal ha en bra 19" CRT skjerm ville jeg gått for LaCie electron19blueIV. http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10121 Takk for tipset, vet du hvem som forhandler LaCie-skjermer? Har forresten en PC, om det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) OfficeLine forhandler LaCie... Windows kan være et helvette å få skikkelig fargestyring i, dette skyldes som ofte ubrukelige drivere til skjermkort. Det er ikkje alle som er like glad for at du hiver inn egen ICC-profil. Har opplevd at spesielt ATI drivere overstyre valgt ICC... Kan også anbefale Gretag-Macbeth sine spectrometer, bruker en slik selv på jobb, vi er veldig fornøyd. Tidligere har vi brukt LaCie sin hardware kalibrering og Pantone Spyder. Men erfaringsmessig er den fra Gretag mest nøyaktig. Hva er det du skal bruke skjermen til? trykksaker, video osv. ? Har litt å si det for hvilken spyder du bør velge. Husk også på at det er endel andre ting å tenke på under kalibrering, bla valg av Gray Gamma og Kelvin på skjerm. -> Men her må også bruksområde vurderes. Til trykk bør Gray Gamma 1.8 brukes (mac default) Til skjermvasert medieum (web ol) bør Gray Gamma 2.2 brukes (win default) Programvare må også settes opp til korrekt fargestyring, her er hvilken ICM du bruker veldig viktig. -> Microsoft ICM er ubrukelig. Bruker du Mac, bør man velge den som er i systemet -> ColorSync Det var litt om fargestyring- Endret 29. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 OfficeLine forhandler LaCie... Windows kan være et helvette å få skikkelig fargestyring i, dette skyldes som ofte ubrukelige drivere til skjermkort. Det er ikkje alle som er like glad for at du hiver inn egen ICC-profil. Har opplevd at spesielt ATI drivere overstyre valgt ICC... Kan også anbefale Gretag-Macbeth sine spectrometer, bruker en slik selv på jobb, vi er veldig fornøyd. Tidligere har vi brukt LaCie sin hardware kalibrering og Pantone Spyder. Men erfaringsmessig er den fra Gretag mest nøyaktig. Hva er det du skal bruke skjermen til? trykksaker, video osv. ? Har litt å si det for hvilken spyder du bør velge. Husk også på at det er endel andre ting å tenke på under kalibrering, bla valg av Gray Gamma og Kelvin på skjerm. -> Men her må også bruksområde vurderes. Til trykk bør Gray Gamma 1.8 brukes (mac default) Til skjermvasert medieum (web ol) bør Gray Gamma 2.2 brukes (win default) Programvare må også settes opp til korrekt fargestyring, her er hvilken ICM du bruker veldig viktig. -> Microsoft ICM er ubrukelig. Bruker du Mac, bør man velge den som er i systemet -> ColorSync Det var litt om fargestyring- Jeg er informasjonsavdelingen her huset så jeg bruker mye indesign til brosjyrer. I tillegg tar jeg bilder som brukes i internblader osv. Så det blir mye Photoshop. Det er i grunn det jeg skal bruke det til. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Jeg er informasjonsavdelingen her huset så jeg bruker mye indesign til brosjyrer. I tillegg tar jeg bilder som brukes i internblader osv. Så det blir mye Photoshop. Det er i grunn det jeg skal bruke det til. Ok, bruker dere CS pakken da? Litt viktig dette med tanke på valg av ICM. Kjører dere CS pakken, altså at alle programmene har samme versjon nummer. Dette fordi Adobe (ACE) aldri er helt lik på kryss av versjon nummer, man vil kunne se avvik i farger mellom f.eks PS 6 til PS 7. Men bruker dere CS pakken kan dere bruke Adobe (ACE) og få lik resultat i alle program. Kort; Du bør bruke samme ICM versjon i all programvare for optimal gjengivelse av farger (merk dette er kun viktig om du veksler mellom flere program, f.eks PS til InDesign.) Legger ved bilde av oppsettet vi bruker; (jobber ved byrå/trykkeri) Merk at CMYK profil variere, Euroscale er standard, men mange trykkeri bruker egne, bla vi... Den Pantone spyderen skulle være utemerket for deres bruk! Har dere LaCie skjermer vil eg anbefale hardware kalibreringen til LaCie. Vil dere ha det "beste" er GretagMacbeth noe å vurdere! Endret 29. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Ok, bruker dere CS pakken da? Litt viktig dette med tanke på valg av ICM. Kjører dere CS pakken, altså at alle programmene har samme versjon nummer. Dette fordi Adobe (ACE) aldri er helt lik på kryss av versjon nummer, man vil kunne se avvik i farger mellom f.eks PS 6 til PS 7. Men bruker dere CS pakken kan dere bruke Adobe (ACE) og få lik resultat i alle program. Kort; Du bør bruke samme ICM versjon i all programvare for optimal gjengivelse av farger (merk dette er kun viktig om du veksler mellom flere program, f.eks PS til InDesign.) Legger ved bilde av oppsettet vi bruker; (jobber ved byrå/trykkeri) Merk at CMYK profil variere, Euroscale er standard, men mange trykkeri bruker egne, bla vi... Den Pantone spyderen skulle være utemerket for deres bruk! Har dere LaCie skjermer vil eg anbefale hardware kalibreringen til LaCie. Vil dere ha det "beste" er GretagMacbeth noe å vurdere! Jeg bruker Photoshop 7 og Indesign 2.0. Vil jeg da se avvik i fargene? Nå har jeg vært nede på Oslo Kameraservice og der hadde de LaCie-skjermer. 19" for ca 6000 kroner. Fikk i tillegg demonstrert spyder2pro, det virket jo i utgangspunktet ganske greit. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg bruker Photoshop 7 og Indesign 2.0. Vil jeg da se avvik i fargene? Da bør du kjøre en ICM som ligger i systemet, altså kan styre alle program, det som er problemet med Adobe (ACE) er at det ligger i programvaren, altså opptrer den noe forskjellig fra program til program. Men i CS fungere det utmerket ilag. Heidelberg ICM er mye brukt, om du bruker mac er ColorSync glimrende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå