Gå til innhold

Beste lagringsformat per MB?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med fare for at jeg misforstår spørsmålet:

Hvis du skal lage deg en DVD plate fra ditt analoge Hi8 råsignal så MÅ sluttformatet blir MPEG-2 hvis du skal være sikret kompatibilitet. Vet at det finnes flere DVD-spillere som også leser DivX som er mer effektivt for pakking, men den plata får du ikke lest på alle spillere.

Du trenger et eller annet authoringprogram for å gjøre DVD-plata lesbar på DVD-spilleren (du kan altså ikke (tror jeg...) bare legge en MPEG-2 fil på DVD-plata. Pinnacle Studio, Adobe Elements, Ulead +++ gjør det direkte i videoredigeringsprogrammet, Adobe Encore er et dedikert authoringprogram. Jeg tror også det finnes "vanlige" brenneprogrammer som gjør det også (Nero?).

Du kan få Hi8 signalet digitalisert på flere måter. Enten ved et analog capturekort/TV-tuner eller ved en tilsvarende "boks" eksternt. Pris typisk 600-2000 kr. Deretter må du konvertere det i et videoredigeringsprogram før du brenner det endelige prosjektet ut på DVD.

Selv har jeg kjøpt meg en standalone DVD-brenner til å ha i stua. KJEMPEDIGG! Det er UTROLIG mye enklere enn alt fiklet med PC'en/tilkoblinger. Jeg kobler til videosignalet i front på den, trykker på den store røde REC knappen og så ordner den resten! Nå får du dem ned til 1500-2000 kr. Vurder veldig sterkt om ikke du vil kjøpe en slik framfor en sånn analog/digital konverteringsboks.

Edit:

En alternativ og god løsning er å koble Hi8 signalet til video-inn på et DV kamera. Noen kamera konverterer på direkten og sender et DV signal videre (via Firewire) til PC uten at du behøver å ta opp signalet på bånd. På andre kamera er det ikke slik "pass through", men du må du ta opp på MiniDV bånd først. Etter det må du spille av båndet på DV-kameraet ditt og la ut-signalet gå til PC'en.

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar

Når man lagrer på MPEG-2

Hvilken oppløsning bør man da velge på "videocapture".

Default er som regel 640x480.

Men på f.eks NeroVision har man valget mellom

allt fra 160x120 til 720x576.

Klarer man med det "blotte øye" å se forskjell på

TV skjermen med DVD'er som er brent med

oppløsningen 640x480 og 720x576?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...