Gå til innhold

Hvordan lure kjerringa


Anbefalte innlegg

En ting er i alle fall sikkert og det er at det finnes en masse "triks" som ikke virker! Her er noen, kom gjerne med flere:

  • Hvis jeg får kjøpe kamera skal jeg ha sex med deg hver kveld i to uker
  • Dette er ett supert kamera kjøper jeg det så trenger jeg aldri kjøpe nytt (hun har gått på den før, for ett år siden faktisk)
  • Hvis vi kjøper dette kameraet kan jeg ta fine bilder av deg - naken

En annen farlig felle er å avtale at hvis du får kjøpe kamera så får fruen shopping-penger. Dette kan bli ekstremt dyrt, ikke å anbefale!!! Jeg har byttet div ting i shoppingturer til London, det svir enda i pungen. Hadde fantom-smerter i minibankkortet i uker etterpå.

 

For å oppsumere taktikken min så er det:

- Nevn at jeg trenger nytt kamera

- Les om kamera

- Fortell om alle vennene som har dette kameraet

- "Tilfeldigvis" snakk om dette kameraet når vi er hos de vennne. Hvis de tar det frem og skryter uhemmet av det så funker det veldig bra. Hvis de snakker drit om kameraet så sliter du sinnsykt.

- Appeler til følelsene, kjøp blomster, smiske, stryk henne på ryggen.

- Sitt på PC-en og les tester og la det stå på skjermen til hun skal bruke maskinen.

- Les Elkjøp avisa og si "wow, nå er det kameraet på ett skikkelig kjempe-tilbud, og det er enda billigere på Japan Photo."

 

Dette tar litt tid, men kamerakjøp handler jo om planlegging. Jeg kjøper nytt kamera nå en av dagene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå skal jeg bruke det meste jeg har lært her.

Skal skjule et nytt D200 etter helgen...

Er det ikke sånn at du er litt for ung til å måtte lure kjerringa, Marius? :tease:

 

Lure mamma?

 

(Håper du tar spøken :p )

 

Det kalles incest og er ikke ulovlig...

 

 

Går for det samme uansett; kvinnfolk!

Godt svart ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår etterhvert at jeg er mer heldig enn flere andre her. Min frue setter pris på både god lyd og flotte bilder, så noen kjeft får jeg ikke. Det skyldes kanskje også at jeg ikke har en galloperende kjøpegalskap, og at hun har sympati for at jeg snart trenger noe ny optikk. Derfor blir det nok ikke noe problem når den tid kommer. Nytt hus skal jeg også få skviset inn på et tidspunkt, siden jeg i et par år nå har predikert fullformatets fortreffelighet.

 

Mitt problem er ikke at vi må spare sammen, slik jeg trodde det var tidligere. Nå har jeg kommet frem til at eneste sanksjon er at når kjøleskapet begynner å bli tomt noen dager før lønning, så skal jeg være glad for at vi har lunchbord på jobben. Hjemme får jeg nok neppe smakt noe kjøtt når rasjonene blir for små etter hennes vurdering. Det skal jeg tåle.

 

I og med at jeg fikk meg ny forsterker sist vinter, så er det kun ny cd-spiller/DA-konverter jeg trenger på lydsiden før jeg er fornøyd for nye 10 år. På kamerasiden mangler det et par objektiver til før jeg kan slå meg til ro med en brukt 5D for en del år fremover. Det er med andre ord ingen fare for at jeg skal bli ufrivillig veggis for lenge i fremtiden. Jeg begynner å føle meg priviligert.

 

Hadde vi måtte utsette en afrikatur på grunn av en investering i kamerautstyr så ville jeg fått det temmelig hett rundt ørene, og det vel fortjent. En slik idiotisk prioritering (når jeg tross alt har et fungerende kamera) er utilgivelig også i mine øyne, så den straffen ville jeg ha mottatt i stille samtykke. Så erkedum er jeg heldigvis ikke.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
I og med at jeg fikk meg ny forsterker sist vinter, så er det kun ny cd-spiller/DA-konverter jeg trenger på lydsiden før jeg er fornøyd for nye 10 år. På kamerasiden mangler det et par objektiver til før jeg kan slå meg til ro med en brukt 5D for en del år fremover. Det er med andre ord ingen fare for at jeg skal bli ufrivillig veggis for lenge i fremtiden. Jeg begynner å føle meg priviligert.

Det er jo det som er problemet når man har flere dyre hobbyer; det er normalt nok ikke penger nok til alle.

 

Jeg har også fått lydanlegget på stell for noen år fremover (dvs. skulle gjerne hatt en Slimdevices transporter; men den får vente - SB3'en virker greit). Så det blir foto for pengene i år.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg har absolutt galoperende kjøpegalskap så kona setter på alle bremser av og til. Det skjønner jeg veldig godt :!: Bare synd at hodet mitt ikke alltid skjønner det når det gjelder nye ting, men en ting trøster jeg meg med: det har blitt bedre med årene.

Lenke til kommentar
Til ungebilder vil vel en iten Sigma 30mm f/1.4 være midt i blinken tenker jeg. Slipper blits, noe babyer hater!
Når han er inne i stimen, klarer han vel å få "the real thing" og tillatelse til å svi av $3500 på en brukt Nikkor 28mm f/1.4 ;o)

 

Noen ganger skremmer du meg :ermm:

 

For å bruke et slikt objektiv tror jeg manmå ha sære krav, selv han selv tror jeg skvetter ved tanken.

Lenke til kommentar
For å bruke et slikt objektiv tror jeg manmå ha sære krav, selv han selv tror jeg skvetter ved tanken.
Nei, i grunn ikke. Du må ha 1) mye penger og 2) lyst på et normal-objektiv til D300 som er bedre enn Simga 30mm f/1.4 og 28mm f/1.8. Ingen av delene er strengt tatt veldig sært, selv om jeg unektelig er enig i at det er mye penger for glass...

 

Nå skal det også sies at bruktprisen på det objektivet er høyere enn nyprisen, den lå på rundt 16-17000 i Norge inntil objektivet ikke ble produsert mer.

Lenke til kommentar

Å rote bort 20k på en ting man ikke bruker mye/til noe spesielt syns jeg blir litt rart. Man må kanskje ha et overskudd av pengene, og føler at de brenner, enn å faktisk trenge det.

 

Men uansett, helt sikkert fint for de som har lyst på det, jeg ville nok ha prøvd en stund med noe annet før jeg bestemte meg for å legge alle penga i det.

Lenke til kommentar
Å rote bort 20k på en ting man ikke bruker mye/til noe spesielt syns jeg blir litt rart. Man må kanskje ha et overskudd av pengene, og føler at de brenner, enn å faktisk trenge det.
De som virkelig føler de trenger noe mer enn 28mm f/1.8 fra Sigma, (evt 30mm f/1.4) har nok tenkt å bruke den mer enn annethvert skuddår... Det er en del som bruker normalobjektiv mer enn zoomer av alle slag, og slike brukere kan utmerket forsvare 17-20k på et objektiv, forutsatt at det ikke går ut over resten av livet da. Så har du jo proffer selvfølgelig, 28mm f/1.4 på en D3 blir hyggelig på landskapsfotografering eller til nordlysfoto...
Lenke til kommentar

Kanskje jeg har veldig snill kone/er snill mot henne, men hun har lovet meg kamera til 40-årsdagen om noen måneder. Er ikke helt sikker på om hun vet hvilken prisklasse jeg har blinket meg ut enda. har sett meg ut at D80 er det jeg har lyst på. kamera er nok uansett en bedre 40-års-greie enn motorsykkel tenker hun vel.

 

Gleder meg til jeg blir 40! Den frasen er det det ikke ofte man ser på trykk.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg har veldig snill kone/er snill mot henne, men hun har lovet meg kamera til 40-årsdagen om noen måneder. Er ikke helt sikker på om hun vet hvilken prisklasse jeg har blinket meg ut enda. har sett meg ut at D80 er det jeg har lyst på. kamera er nok uansett en bedre 40-års-greie enn motorsykkel tenker hun vel.
Kikk på Pentax K10D/Samsung GX-10, så kan det jo være hun går med på det ;o)
Lenke til kommentar
Kanskje jeg har veldig snill kone/er snill mot henne, men hun har lovet meg kamera til 40-årsdagen om noen måneder. Er ikke helt sikker på om hun vet hvilken prisklasse jeg har blinket meg ut enda. har sett meg ut at D80 er det jeg har lyst på. kamera er nok uansett en bedre 40-års-greie enn motorsykkel tenker hun vel.
Kikk på Pentax K10D/Samsung GX-10, så kan det jo være hun går med på det ;o)

 

Hun er så snill, så det går bra. Dessuten kommer en erstatter for D80 snart, så da faller prisen.

Lenke til kommentar
Tja, du sier det selv, de må ha krav. Derfor vil et slikt objektiv til en nybakt far kanskje ikke være helt det han leter etter :)

 

Var forresten å så på NIkkor 70-200mm f/2.8 VR i går, den er virkelig ikke så stor som bilder gir inntrykk av. Burde ikke være noe problem å gjemme denne, å si at det er makroobjektivet mitt..

Mr Olsen & K-Ryeng!

Så "inne i stimen" er jeg ikke at jeg får tillatelse til en Nikkor 28mm f/1.4, heller ikke en Sigma for den saks skyld!

Selv JEG skjønner når smertegrensen er nådd, - og det ble den da jeg i tillegg kjøpte Benro Karbon stativ til 2500...noe som førte til litt øko-gnag, dette bare spøkte jeg vekk og det funket.

 

Jeg er nå altså den LYKKELIGE eier av D300 og Nikkor 17-55 f2.8 + et Ducati kort (fordi de ikke hadde Extreme 4), noe som burde holde en stund. Jeg er fornøyd.

Synes linsen fungerer fint uten blits innendørs, prøver med god belysning, riktig hvitbalanse&ISO.

 

Nå vil hun ikke høre snakk om mer utstyr til kamera, så jeg går inn i "Gi-Modus", så kanskje får jeg til en blitz etterhvert, - og den zoom linsen 70-200 VR f2.8 til sommeren, + muligens et makroobjektiv og et fastobjektiv som Dere snakker om, og et med ekstrem vidvinkel...

Det går jo en god del penger på babyen også, så her må jeg finne balansen. Har imidlertid troen på det, og nok å "gjøre på" fremover. Never Give Up!

Lenke til kommentar
Tja, du sier det selv, de må ha krav. Derfor vil et slikt objektiv til en nybakt far kanskje ikke være helt det han leter etter :)

 

Var forresten å så på NIkkor 70-200mm f/2.8 VR i går, den er virkelig ikke så stor som bilder gir inntrykk av. Burde ikke være noe problem å gjemme denne, å si at det er makroobjektivet mitt..

Mr Olsen & K-Ryeng!

Så "inne i stimen" er jeg ikke at jeg får tillatelse til en Nikkor 28mm f/1.4, heller ikke en Sigma for den saks skyld!

Selv JEG skjønner når smertegrensen er nådd, - og det ble den da jeg i tillegg kjøpte Benro Karbon stativ til 2500...noe som førte til litt øko-gnag, dette bare spøkte jeg vekk og det funket.

 

Jeg er nå altså den LYKKELIGE eier av D300 og Nikkor 17-55 f2.8 + et Ducati kort (fordi de ikke hadde Extreme 4), noe som burde holde en stund. Jeg er fornøyd.

Synes linsen fungerer fint uten blits innendørs, prøver med god belysning, riktig hvitbalanse&ISO.

 

Nå vil hun ikke høre snakk om mer utstyr til kamera, så jeg går inn i "Gi-Modus", så kanskje får jeg til en blitz etterhvert, - og den zoom linsen 70-200 VR f2.8 til sommeren, + muligens et makroobjektiv og et fastobjektiv som Dere snakker om, og et med ekstrem vidvinkel...

Det går jo en god del penger på babyen også, så her må jeg finne balansen. Har imidlertid troen på det, og nok å "gjøre på" fremover. Never Give Up!

 

Grattiss med et kjempekamera og objektiv! Med støyegenskapene til D300 så kan du kjøre høy ISO så du slipper blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...