christian232 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har prøvd meg litt med Premiere ettersom programmet har fått godt rykte. Skal si at dette programmet knuser det Pinnacle systemet jeg har vært borti! 10 ganger mer stabilt, men du verden så mye man trenger hjelp til! Lurer på følgende: 1 Hvordan legger man til effekte som "crystalize", "Pixelaxe" + + Har prøvd å dra den over. men det virker fortsatt ikke... 2 Hvordan legger på til en rulle tekst, og så få den til å stoppe i et sekund, og deretter kjøre den sin vanlige gang. 3 Hvordan Legger man til fades? Har prøvd med transition, og får ikke overgangene til å reagere... 4 Hvordan legger man til tekst på video, uten å lage "black canvas" eller nå hva det heter. 5 Er det best å capture video påm Premiere? Isåfall hvordan gjør man det 6 Til slutt, noen som vet om "cinema filtre" som kan lastes ned og legges til Premiere? Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Bumpetibump! Ingen som har peiling? Hvorfor selger de dette programmet i Norge da? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Tror vi smører oss med litt tålmodighet tidlig på morgenen, istede for å bumpe etter så korte mellomrom. Lenke til kommentar
ådne Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Grunner til effekter ikke virker er fordi du må rendre filmen, dette gjør du enkelt nok ved å trykke på enter istedenfor play! Lenke til kommentar
INTERcEPTOR Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Du må også justere på effektene før det skjer noe Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Trodde Premiere Pro brukte "real-time redering", jeg... 2: Her må du bruke keyframes (de rombe-formede sakene i effektvinduet). 3: Du drar overganger over to klipp, imellom dem, vel å merke. 4: Hva mener du? Endre font? 5: Du trykker på F5, tror jeg. Det fungerer helt fint, men jeg synes det er ufattelig tungvint å bruke den automatiske tidskodedetektoren. Den fungerer slik at den spoler fram og tilbake i hytt og vær (i hvert fall på mitt kamera), slik at det blir dobbelt så kjapt å gjøre det manuelt... 6: Jeg vet ikke om så mange plugins, men det kryr av slike tutorials der ute, hvor Premieres innebygde funksjoner og effekter benyttes. Bruk Google, så finner du mye nyttig... For øvrig står det også mye nyttig i manualen til programmet. Ta en titt i den, så finner du ut av slike grunnleggende ting fortere og enklere... Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Trodde Premiere Pro brukte "real-time redering", jeg... 2: Her må du bruke keyframes (de rombe-formede sakene i effektvinduet). 3: Du drar overganger over to klipp, imellom dem, vel å merke. 4: Hva mener du? Endre font? 5: Du trykker på F5, tror jeg. Det fungerer helt fint, men jeg synes det er ufattelig tungvint å bruke den automatiske tidskodedetektoren. Den fungerer slik at den spoler fram og tilbake i hytt og vær (i hvert fall på mitt kamera), slik at det blir dobbelt så kjapt å gjøre det manuelt... 6: Jeg vet ikke om så mange plugins, men det kryr av slike tutorials der ute, hvor Premieres innebygde funksjoner og effekter benyttes. Bruk Google, så finner du mye nyttig... For øvrig står det også mye nyttig i manualen til programmet. Ta en titt i den, så finner du ut av slike grunnleggende ting fortere og enklere... Vel, nå snakker fyren om Adobe Premiere 6.0, ikke Pro-versjonen. I Adobe Premiere Pro, som jeg bruker, har det kommet en masse forbedringer, men det trenger ikke raffegutten å vite i dette øyeblikk. 1. Premiere 6.0 har IKKE real-time rendring. Trykk enkelt og greit på ENTER når du har lyst til å se det rendrede område. 2. Du bruker keyframes, men hvis jeg husker riktig, er det ikke de rombeformede sakene. 3. I Premiere 6.0 setter man overganger på den egne transistion-stedet imellom de to klippene du skal ha overgang imellom. 4. Hvis ikke du ikke har brukt Titles, bør du gjøre det ved å gå inn på File > New > Title 5. Det er bedre å bruke Premiere enn for eksempel Movie Maker. Det gjør du ved å gå på File > Capture, hvis jeg husker riktig. Hvis ikke, så er det en av undergrenene på File. 6. Det har ikke jeg prøvd på, men som Ostekjeks sa, det får du lete etter på Google.com o.l. Jeg må bare si at det er en stund siden jeg brukte Premiere 6.0, så det er ikke sikkert at absolutt alt er riktig, men jeg mener å si at jeg har sagt det jeg kan. Håper det hjelper deg! Endret 29. november 2004 av Oleway Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Misforstod litt. Det var visst ikke Pro-versjonen, nei. Der er det vel også annen insettelsesmetode på overganger, ikke slik som ved singel-track-editing... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Har prøvd ut tipsa deres. Funker bra! men nå lurer jeg på hvordan en legger til "slowmotion" og vanlig ren tekst oppå en film som kjøres... Takker for all hjelpen så langt Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Først lurer jeg på hva du mener med en film "som kjøres". Slowmotion: Du høyreklikker på klippet og velger "Speed/Duration", også skriver du f.eks. 50 som er halve hastigheten av 100. Denne slowmotionfunksjonen er ikke flytende, som i Premiere Pro, der de legger til ekstrabilder slik at det ser ut som det kan ha vært tatt opp med 60 bilder i sekundet. Tekst på film: Men har jeg ikke forklart at du går inn på Titles og skrive tekst? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Først lurer jeg på hva du mener med en film "som kjøres". Slowmotion: Du høyreklikker på klippet og velger "Speed/Duration", også skriver du f.eks. 50 som er halve hastigheten av 100. Denne slowmotionfunksjonen er ikke flytende, som i Premiere Pro, der de legger til ekstrabilder slik at det ser ut som det kan ha vært tatt opp med 60 bilder i sekundet. Tekst på film: Men har jeg ikke forklart at du går inn på Titles og skrive tekst? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Men hvis man velger Title, så er den ikke gjennomsiktig. Teksten skal jo synes over bildet. Hos meg blir det bare svart Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det er vanskelig å forstå hva du mener med dette tekst-opplegget.. Gjennomsiktighetsinstillinger finner du i "Effect"-viduet under "opacity", og dersom du ønsker et delvis gjennomsiktig objekt, f.eks. en firkant i en "title", velger du "opacity"-instillinger i "Title". Som sagt, er det vanskelig å forstå hva du trenger hjelp med. Spesifiser problemet ditt litt, så får du letter hjelp... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Ok. Er helt ny på dette emnet så jeg vet ikke hvilke uttryk som brukes. Så prøver på nytt. Hvordan kan en legge vanlig tekst oppå bilde. med bilde mener jeg film som spilles av. Kort og greit; Hvordan legger jeg til undertekst. uansett så er det sikkert jeg som mangler en del utrykk.... Si ifra hvis dette fortsatt er uklart. Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Ok. Er helt ny på dette emnet så jeg vet ikke hvilke uttryk som brukes. Så prøver på nytt. Hvordan kan en legge vanlig tekst oppå bilde. med bilde mener jeg film som spilles av. Kort og greit; Hvordan legger jeg til undertekst. uansett så er det sikkert jeg som mangler en del utrykk.... Si ifra hvis dette fortsatt er uklart. Det er det titles er til. Kanskje du har laget en title, men glemt og sette den på timelinen? Du setter den bare over det klippet du skal ha det over som en videofil. Da skal det fungere glimrende. Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Trykk F9, og det kommer opp et vindu. Du lager en "title" (som det heter i Premiere. Viktig faguttrykk! ), taster inn ønsket data/kunst og velger lagre (kommer opp dialogboks med spørmål hvis du trykker på X-en oppe i hjørnet). Nå ligger teksten du lagret i "title" under navnet du valgte, i boksen oppe i hjørnet til venstre. Finn den fram og legg den på en "track" (linje som representerer et lag, med diverse komponenter) som ligger over hovedfilmen. Håper dette var litt oppklarende... Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Raffegutten, jeg mener helt bestemt at du bare MÅ ta en tur innom Wrigley video tutorials som er fullstendig gratis og som gir deg en god innføring i Premiere.... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Jøss! Lastet ned alle tutorialene nå. Skal se på dem. Ellers takk for de andre tipsene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå