Gå til innhold

100hz på 17"lcd skjerm


ClawHammer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg akkurat superpeil på LCD skjermer, men jeg har da 'lært' at LCD skjermer fungerer på en helt annen måte enn CRT, og er derfor flimmerfrie uansett, men at de skal ha en opdateringsfrekvens på enten 75Hz eller 60Hz. Jeg mener også å huske at 60Hz da er for DVI tilkoblede LCD skjermer, mens 75Hz er for VGA tikoblede LCD skjermer.

 

Selv har jeg en 20" LCD tilkoblet via DVI(digital), og får kun opp étt valg, og det er 60Hz.

 

Mulig du får alle de andre valgene fordi du bruker VGA tilkobling, og/eller at du ikke har innstallert en spesifikk skjermdriver.

Lenke til kommentar
Han har ikke tatt på haken "skjul modi som denne skjermen ikke kan vise" sikkert.

 

På bildet hans ser det tydelig ut som den ikke er krysset av.

Da får han valg opp til 200 hertz.

 

Edit: se bilde. Edit2: Byttet til Imageshack.

 

13312220sg1.th.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Hva er bra responstid?

Først regner vi ut (teoretisk) hvor mange bilder i sekundet skjermen er i stand til å vise. Formelen er enkel: Vi tar ett sekund (1000 ms) og deler med responstiden (12 ms) og ganger svaret med 2 (dette fordi den har både "rise and fall" i responstiden). Teoretisk vil dette gi 166,666 bilder i sekundet. Og siden vi snakker om at bare deler av responstiden benyttes, kan den i teorien være enda høyere!

 

Men nå over til det virkelig morsomme:

 

Alle skjermer har en horisontal og vertikal frekvens (Hz er alltid maks oppfriskningsrate, altså maksimalt av hvor mange bilder pr sekund skjermen kan vise).

 

En tilfeldig valgt skjerm har:

 

 

Horizontal Frequency (max): 81 kHz

 

Vertical Frequency (max): 76 Hz

Og her er poenget:

 

Denne skjermen er kun i stand til å vise 76 bilder i sekundet! Derfor er det ikke vits for deg som bruker å ha skjermkortet på mer enn 75 Hz, da skjermen ikke er i stand til å vise mer. Vi kan da opplyse om at skjermer med responstid på 25 ms teoretisk er i stand til å vise 80 bilder i sekundet, om man ser bort ifra "vertical frequency".

 

Men vi skal ikke punktere ballen helt for dette med raske skjermer.

 

Ulike farger reagerer ulikt på de ulike skjermene, og responstiden kan variere sterkt mellom disse. Så det er klart at man kan skryte av å ha raske paneler, men forskjellen mellom 16 ms og 12 ms er kanskje ikke så viktig da begge disse tidene ligger innenfor hva vi testerne her på Hardware.no mener er en trygg tid. Vi venter i spenning på at produsentene skal øke sine frekvenser.

 

Spill mangler "motion-blur" (bevegelseskompensasjon) slik f.eks. dine DVD-filmer har. Mens disse viser 30 bilder i sekundet, må du minst opp i det dobbelte for å få den samme flyten i spill. Ved hurtige bevegelser er det spesielt viktig med en så høy FPS (Frames Per Second - bilder i sekundet) som mulig. Hva som er mulig å oppdage kan diskuteres, men vi tviler ikke på at enkelte personer kan se forskjell på f.eks. 75 og 120 FPS under gitte situasjoner. I strategispill er det f.eks. mer enn nok for undertegnede med 60 FPS. Er du en av de som merker forskjell på 75 og 120 bilder i sekundet, så er nok CRT-skjermer fortsatt å foretrekke for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...