Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

design av middels stort nettverk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal sette opp nettverket for et middels stort nettverk. Regner med 50-100 pcer.

Hva med denne som backbone?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16517

Og disse som bordswitcher?

https://prisguiden.no/produkt/8693

Blir glad hvis noen kommer med tips til dette, eller kommentarer til de switchene jeg har valgt. Den 16 porter switchen vil kunne takle 1gbit fra alle bordswitchene ikke sant?

Endret av tech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var ikke mye opplysninger om hverken infrastruktur eller belastning/bruk av nettverket, men jeg ville nok kanskje ha valgt en managed switch i bunn, holdt meg til ett merke for alle enhetene og fiber mellom switchene om dette er en permanent infrastruktur.

Vel det er et lan party så det er jo bare midlertidlig. Vi vil prøve og ha kapasitet nok til at folk kan overføre nærmere 100mbit hele tida.. Hvorfor managed, er det så viktig? Forklar meg fordelene :) Men, kan ikke skrive mer nå må ha litt søvn:)

Lenke til kommentar

Det er litt ulike funksjoner på de ulike switchene, men managed switcher har den store fordelen at du kan overvåke og styre trafikken. Hvis noe er galt på nettverket, så kan du f.eks. lokalisere det mye raskere. Du kan også på noen dele opp nettverket i virtuelle lan/segmenter, slik at alle ikke har tilgang til alle deler av nettverket. Prioritering av noen typer trafikk er også ofte mulig å konfigurere. Dette er en grov oversikt/eksempler over hva noen av swithene kan gjøre, så du får lese spesifikasjonene på aktuelle produkter.

Lenke til kommentar

managed er såklart alltid å foretrekke, men prisen i en helt annen skala, tror det nettet du har valgt ut vil fungere helt ok, veldig avhengig av hvor antallet klienter havner såklart, 50 vil neppe være noe pes, 100 burde gå ok, ville dog ikke satt penger på at "alle" kan leeche 100mbit samtidig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...