turn Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hei Jeg har akkurat prøvd å bytte CPU på et ABIT AT7-MAX2 fra en XP2000+ 266fsb, til en XP3000+ 333fsb. Lastet inn siste BIOS så HK støtter dette da. Maskinen nekter å starte opp, kun går et par sekunder før den slår seg av. Bruker samme vifte som før SPIRE ROCK Whisper til XP3200+, men har kun på den eksisterende pastaen som ligger på kjøler. Satte tilbake XP2000+, og samme problem der nå. Etter mye om og men får jeg startet maskina, men i BIOS ligger CPU-core på 105-107 grader!?! Trykker på viften med hånda for mer trykk på CPU, og da går temp ned litt. Nå i Windows viser MBM5 en temp på CPU Diode 82grader og CPU Socket 46 grader. Er dette normalt? Kan det være at det ikke er kontakt med kjølepastaen som er på kjøler? Noen eksperter på kjøling som har noen tips? Mvh turn Lenke til kommentar
Pels Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 106 ?? grensen ligger rundt 85 C grader. Hvilken vifte har du? Har du nok kjølepasta? Kanskje du burde flashe BIOS. Prøv å føl på kjøleren? Brenner du deg ? Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har ikke så greie på dette med pasta, men jeg er veldig nøye med å legge på ny hver gang jeg tar av "vifta." Har av egen erfaring lært at det er stor forskjell på pasta, regner med at Artic Silver fortsatt er å anbefale. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg har ikke så greie på dette med pasta, men jeg er veldig nøye med å legge på ny hver gang jeg tar av "vifta." Har av egen erfaring lært at det er stor forskjell på pasta, regner med at Artic Silver fortsatt er å anbefale. AS er og anbefale ja.. Men spørsmålene er : Hvor mye kjølepasta tok du på ? Et lag som såvidt er nok til å dekke overflaten av kjernen er nok, for mye gir motsatt effekt av det kjølepasta skal gjøre. Har du følt på ribba til kjøleren ? Er den veldig varm, lunken eller kald ? Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) hadde samme problemet før, da var det en bug i den nye bios versjonen jeg lastet ned. gjør som de over meg sier, kjenn på ribba, legg på ny pasta hvis den virkelig er så varm. for å legge på ny pasta anbefaler jeg en bittebitte liten dråpe oppå kjernen (kjenner jeg amd xp rett så er denne kjernen ekstremt liten), og smør det utover med et barberblad (f.eks. fra en blyantspisser) edit: hvis du har sett noen tomshardware filmer så er det et godt eksempel på for mye kjøelpasta Endret 29. november 2004 av AgUr Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 hadde samme problemet før, da var det en bug i den nye bios versjonen jeg lastet ned. gjør som de over meg sier, kjenn på ribba, legg på ny pasta hvis den virkelig er så varm. for å legge på ny pasta anbefaler jeg en bittebitte liten dråpe oppå kjernen (kjenner jeg amd xp rett så er denne kjernen ekstremt liten), og smør det utover med et barberblad (f.eks. fra en blyantspisser) helst ikke metall,da dette lager lett riper.. ( riper = nedsatt kjølingsevne ) Bankkort f.eks... Eller hvis du er veldig usikker, bare ta på 1-2 dråper, og sleng på kjøleren. Da deler pastaen seg selv utover pga. trykket fra kjøleren. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Bankkort f.eks... Eller hvis du er veldig usikker, bare ta på 1-2 dråper, og sleng på kjøleren. Da deler pastaen seg selv utover pga. trykket fra kjøleren. hvis du har vært borti amd xp cpu'er så finner du fort ut at to dråper er altfor mye. kjernen er vel på størrelse med halvparten av lillefingerneglen din (dette gjelder alle cpu'er, men amd64 og intel har en metallplate på toppen for sikkerhets skyld eller noe sånt) Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Bankkort f.eks... Eller hvis du er veldig usikker, bare ta på 1-2 dråper, og sleng på kjøleren. Da deler pastaen seg selv utover pga. trykket fra kjøleren. hvis du har vært borti amd xp cpu'er så finner du fort ut at to dråper er altfor mye. kjernen er vel på størrelse med halvparten av lillefingerneglen din (dette gjelder alle cpu'er, men amd64 og intel har en metallplate på toppen for sikkerhets skyld eller noe sånt) vet bare fra intel, at 1 dråpe holder ca, mens 1.5-2 dråper er for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 vet bare fra intel, at 1 dråpe holder ca, mens 1.5-2 dråper er for å være på den sikre siden. det er derfor jeg sier bitte bitte liten dråpe i og med at intel sin plate er 4 ganger større en amd xp sin. og hvis man får for mye kjølepasta så isolerer man istedenfor å lede vekk varmen. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 vet bare fra intel, at 1 dråpe holder ca, mens 1.5-2 dråper er for å være på den sikre siden. det er derfor jeg sier bitte bitte liten dråpe i og med at intel sin plate er 4 ganger større en amd xp sin. og hvis man får for mye kjølepasta så isolerer man istedenfor å lede vekk varmen. da bøyer jeg meg i støvet. Lenke til kommentar
Tom_TM Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Den trenger ikke å være så varm som det står. Du kan kjenne på kjøeribben om den er så varm at du brenner deg, tviler egentlig på dette, fordi den skulle blitt brent ved ca +-95c. Det kan være ein feil i hovedkortet, du kan prøve og å laste ned ny bios. Hadde det samme problemet jeg også, da jeg gjorde dette ble det greit! Lenke til kommentar
vegilus Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) er nok vifta som er klikk... skjermkortet mitt lå på 140 grader for en stund siden... men leverte den inn og fikk nytt Endret 5. januar 2005 av vegilus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå