Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å krangler litt med meg selv her, kanskje dere kan hjelpe meg?

 

En person trenger 3000 kalorier daglig for å legge på seg og har en jevn økning hver uke, si 350 gram med dette antallet. Hva vil da skje hvis denne personen spiste 5000 kalorier daglig istedet? Hva ville dette ha å si på muskeølkning og fettlagring sammenlignet med bare 3000 kalorier. Altså, vil bare de ekstra kaloriene lagres som fett og ikke ha noe innvirking på å øke muskelmasse?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor grensa går for hvor mange kcal per dag kroppen må ha for maksimal muskelbygging, men tallet er nok langt under 2000, så da vil mye lagres som fett, ja.

Det kommer vel an på hvor mange kalorier en person trenger daglig? En person på 90kg trenger mer enn en person på 60kg?

Lenke til kommentar

Setter ca 38kcal pr kg fettfri kroppsvekt.

Deretter justerer man 200kcal i uka opp eller ned etter hvordan resultatene blir / fettklype/vekt.

 

Nå er det sånn at man bygger mer masse på større overskudd, men man lagrer så mye fett at det lønner seg å redusere ligg og heller bygge i den perioden andre må deffe.

 

Fagerli og co bruker ca 200kcal i pluss for å bygge nå.

Noen her inne tipper jeg har 5-10 ganger det i pluss på bulken.

Lenke til kommentar

Jeg måler ikke kcal. Jeg bare spiser, så tar det litt på (sult)følelsen og justerer etter faktorer som vekt, fremgang og fettprosent. Jeg spiser etter PF-prinsippet. I det siste har jeg lugget veldig nærme vedlikeholdsgrensa, men har hatt fremgang. Vekta er nokså stabil, gått litt stakte oppover.

 

Hender jeg tar noen "stikkprøver" innimellom, hvor jeg regner ut kcal og næringsinntak en random dag.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Grunnen til jeg lurte er at det virker som noen treningsprogrammer (fått inntrykk av SL 5x5 også) anbelafer å gå batshitcrazy på spisingen og overdrive kaloriinntaket noe så jævlig. Men hvorfor de sier det når det åpenbart ikke har noen effekt på muskelbygning men bare fettøkning is beyond me...

Lenke til kommentar

Jeg måler ikke kcal. Jeg bare spiser, så tar det litt på (sult)følelsen og justerer etter faktorer som vekt, fremgang og fettprosent. Jeg spiser etter PF-prinsippet. I det siste har jeg lugget veldig nærme vedlikeholdsgrensa, men har hatt fremgang. Vekta er nokså stabil, gått litt stakte oppover.

 

Hender jeg tar noen "stikkprøver" innimellom, hvor jeg regner ut kcal og næringsinntak en random dag.

 

Omtrentlig samme opplegg her, driver selv med PF. Slet litt i starten med å nå kcal målet på litt over maintenance. Metthetsfølelsen fra PF er ganske så drastisk. Følte virkelig at jeg trykka i meg mat når jeg bare lå på rundt 2400 kcal daglig. Ble etter hvert bedre til å spise mye på en gang, trykker ned 1600-1800 kcal (med rundt 100-160g protein) i middagen på treningsdager av og til - men da blir det bare en middelsstor kveldsmat  før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ok, takker for svar. Grunnen til jeg lurte er at det virker som noen treningsprogrammer (fått inntrykk av SL 5x5 også) anbelafer å gå batshitcrazy på spisingen og overdrive kaloriinntaket noe så jævlig. Men hvorfor de sier det når det åpenbart ikke har noen effekt på muskelbygning men bare fettøkning is beyond me...

Mest sannsynlig fordi det å være ripped er fullstendig uinteressant som styrkeløfter. Å ha en viss fettprosent er skadeforebyggende såfremt den ikke er for høy, og det å ha en viss fettprosent er også en "garanti" for at matinntaket ikke er alt for lavt, altså at man ikke trener på underskudd.

 

Det som kan være problemet med den bittelille kaloriøkningen er jo at kalorikalkulatorer ikke er 100% nøyaktige, og at man med litt uflaks kan ende opp med med å gå i null, eller bittelitt i minus. Slenger man litt ekstra på i matinntaket unngår man dette. Det spørs hvor redd man er for litt fettvekt igrunn, det er en haug med "leangainere" jeg observerer som både stagnerer i treningen og ikke legger på seg et gram, nettopp fordi de insisterer på å være så utrolig skrapet for fett i prosessen. Alt koker ned til dine egne prioriteringer!

Lenke til kommentar

Jeg har selv aldri målt kalorier på det jeg spiser siden jeg begynte å trene. Allikevel har jeg holdt et gjennomsnitt på 350 gram økning per uke (noe jeg anser som ganske greit) som tilsvarer litt over 7kg tilsammen. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om jeg la på meg litt mer fett enn "nødvendig" underveis.

Lenke til kommentar

Til slutt burde du deffe bort fettet og da kunne du ha droppet deffen med litt lavere kcal-overskudd.

Det som er tanken, begge leder til samme mål.

 

Det er lettere å følge din metode.

Etter 2-3 år har man gått opp de første 20kg, derifra blir det lettere.

Her er det snak om 6kg pr år maks og deretter kanskje bare 1-2.

I begynnelsen er det glykogenlagre som fylles, fett som forbrennes og andre faktorer som gjør det nermest umulig å beregne om man skal ligge akkuratt i 200kcal +.

 

H&F-C /A Vil jeg si er den beste, sultfølesen regulerer og man kommer inn i en rytme man selv kjenner og ser resultatene av og man kan lett endre , samt man får mer eller mindre kcal avhengig av hva man trenger den dagen automatisk uten å tenke på det.

Lenke til kommentar

Har brakt emnet på banen tidligere i tråden, men gjør det en gang til - strekkmerker.

 

Fikk sykeste pumpen på lenge i dag når jeg trena, og på arnoldpressen begynte det å svi i armhulene. Har nå to røde merker fra armhulen opp mot skuldrene, en på hver skulder. Om jeg drar i huden kan man se masse små røde streker inni, så jeg er rimelig sikker på at jeg har tilløp til strekkmerker.

 

Er splittet i beslutningen mellom å trene på og risikere strekkmerker, eller å kanskje deffe 2 uker for å la huden få seg litt tid til å gå seg til? 

 

Tar allerede betakaroten de dagene jeg ikke spiser gulrot, men utover det - er det noe som virker forebyggende mot strekkmerker?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...