Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tomat- og kraftbaserte sauser som bolognese, brun saus og sjysaus inneholder veldig lite kalorier.

Her vil jeg legge til noe...

 

Jeg så et program på tv2 som hette "lyst og last". De testa hvilken måte man fikk i seg mest antioksidsanter fra i dette tilfellet tomater ved et laboratorioum.

 

Journalisten spiste ikke tomater på en uke og spiste så 5 tomater rå.

Hun lot så være å spise tomater i en uke igjen og spiste en tomatsuppe som inneholdt ca 5 tomater.

 

Hun fikk mest antioksidanter i seg når hun spiste suppen.

har ikke så mye med kalorier å gjøre men interessant nok :)

Lenke til kommentar

Ja. Leangains har jeg også sett på med stor interesse. Jeg lurer på å kanskje gjøre en blanding. Dvs. kjøre 16/8-skjemaet til Leangains, pluss en fastedag i uka for alle de helsebringende effektene. Noen tanker om dette?

 

Jeg ville ikke hatt en ren fastedag nei. Om jeg ikke tar helt feil får du alle de helsebringende effektene med 16/8 skjemaet. Opplever selv at jeg blir sulten rundt middagstider, vil være vanskelig å faste igjennom dette en gang i uka - tror jeg. Fastedagen er vel beregnet for folk som ellers spiser vanlig.

 

Digresjon: Jeg drikker oftere enn folk flest (vanligvis hver helg), vil jeg tro - strategien min er å faste helt frem til ca kl 6, så spise et kjempestort måltid (rundt 1500 kcal) og så dra på fylla. En gang dro jeg på fest på helt tom mage. Det var en rar opplevelse, jeg ble (som forventet) ganske raskt full, men jeg edrua også veldig raskt. Drakk opp 1 l 40% whisky, selvfølgelig ble noe spandert bort, men mesteparten satte jeg til livs. Drikker vanligvis ikke engang halvparten av det, så det var spesielt. Har nesten tenkt på å prøve det igjen under litt mer kontrollerte forhold for å se om jeg kan gjenskape samme resultat.

 

 

Eat stop eat er ei veldig bra bok, men treningsdelen ville jeg ikke lagt all verden av vekt på. Kardiodelen er ikke helt godt mottatt av bl.a Martin Berkhan.

 

 

Lenke til kommentar

Storken...

 

Kan du forklare kort hva du mener som gjør Leangains bedre enn "tradisjonelt" kosthold?

 

Jeg mener da at man spiser enten hver 3. time eller slik som Børge Fagerli har anbefalt og følge en sultskala...

 

Jeg er bare nysjerrig :)

 

 

For det første, så vil jeg presisere at et vanlig kosthold, eller Fagerlis sultskala fungerer like bra som Leangains om du trives med det. Fagerli har jo skrevet en del om periodisk faste.

 

 

Det jeg liker med Leangains er dette:

- Færre måltider gjør at mine måltider holder høy kvalitet. Jeg tror de fleste kan være enige i at middagen vanligvis er mye mer tilfredsstillende enn frokosten når det kommer til smak. Jeg spiser mye til middag. Kveldsmaten min er også av ganske grei størrelse, ikke noe sånn 300 kcal småspising - vanligvis havner den et sted mellom 800-1000 kcal, vanligvis ganske karbohydratrik. Det har definitivt ført til en bedre døgnrytme.

- God tid på morgenen, trenger ikke stresse med mat.

- Søtsug, som var helt sykt til meg før, er ikke tilstede slik det var før. Opplever at jeg kan ha søtsug nå, men etter et måltid er jeg skikkelig mett - og søtsuget uteblir helt.

- Trening på "tom mage" (drikker en shake like før trening), føler meg mye bedre på trening.

- Føler meg våken og opplagt om dagen. 

- Mindre avhengig av kornvarer, spiser dem - men blir oppblåst av dem, så tåler dem vel ikke så bra.

- Fettforbrenningen min er faktisk tilstede.

 

Negative erfaringer med Leangains:

- I starten: dårlig døgnrytme. Var veldig våken på kveldene og slet ofte med å sove. Endret kveldsmaten og sluttet å bruke soverommet til alt annet enn å sove, det hjalp.

- Lunch, vanligvis sitter jeg med skolearbeid mens de andre i klassen spiser. Jeg drikker vanligvis kaffe siden jeg blir sulten av all maten rundt meg, kaffen stilner den sulten. Uansett litt rart å stikke seg ut slik.

- Familien, de spiser normalt - men det var mye masing på at jeg ikke kunne følge Leangains i starten. "Uten frokost kommer blodsukkeret ditt til å være lavt" osv BS. Det ga seg etter hvert. Ting som søndagsfrokosten, der jeg fortsatt var med - men bare drakk kaffe og snakka, ble etterhvert umulig siden alle satt å masa om at jeg skulle spise. 

- En i klassen, som hardnakka mente at jeg hadde en spiseforstyrrelse. 

 

 

Gleder meg egentlig til sommern, om alle mål går som det skal har jeg flere personlige meritter å komme med i slike diskusjoner :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CUDOS hele veien :thumbup:

 

Det jeg har forstått med det du har skrevet før er at du ikke har vært åpen for andre veier å gå enn leangains.

 

Bra at du ser på det som en smakssak, jeg tror selv på leangains men for min del tror jeg at begynnelsen vil være så negativ for meg personlig at jeg tør ikke å prøve... :p

 

Jeg ser dog det at man kan ha eksremt god kontroll på hva og hvor mye man spiser med leangains.

Lenke til kommentar

I tillegg har du fordelene som å slipper å bruke omtrent halve dagen til å lage mat. Skal man følge de "riktige" anbefalingene av olympiatoppen og leger, ernæringseksperter og andre som tror de har peiling, så skal man spise 6 måltider om dagen. Tenk så utrolig mye tid det tar å lage mat 6 ganger om dagen! Så slipper du unna med halvparten, eller til og med en tredjedel enkelte ganger. Sparer deg for utrolig mye tid, og økt matglede. I tillegg så gjør det at man kan gå over lengre tid uten mat, uten å sulte ihjel hvis du ikke har tilgang på mat i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt en ren fastedag nei. Om jeg ikke tar helt feil får du alle de helsebringende effektene med 16/8 skjemaet. Opplever selv at jeg blir sulten rundt middagstider, vil være vanskelig å faste igjennom dette en gang i uka - tror jeg. Fastedagen er vel beregnet for folk som ellers spiser vanlig.

 

(...)

 

Eat stop eat er ei veldig bra bok, men treningsdelen ville jeg ikke lagt all verden av vekt på. Kardiodelen er ikke helt godt mottatt av bl.a Martin Berkhan.

Har du i tilfelle konkret informasjon som kan "backe" opp påstanden om at 16/8-skjemaet gir alle de samme effektene? Jeg mener at fasting i 24 timer vil gi større effekt enn 16 timer.

Om det er vanskelig eller ikke spiller ingen rolle for min del.

Det er vel ikke akkurat en treningsdel der? Han sier jo bare at styrketrening 3 dager i uka hjelper deg å holde på muskulaturen. Jeg vet ikke hva du refererer til med "kardiodelen"?

 

Martin Berkhan er jo ikke akkurat liten. Brad Pilon ser jo heller ikke verst ut.

Lenke til kommentar

CUDOS hele veien  :thumbup:

 

Det jeg har forstått med det du har skrevet før er at du ikke har vært åpen for andre veier å gå enn leangains.

 

Bra at du ser på det som en smakssak, jeg tror selv på leangains men for min del tror jeg at begynnelsen vil være så negativ for meg personlig at jeg tør ikke å prøve... :p

 

Jeg ser dog det at man kan ha eksremt god kontroll på hva og hvor mye man spiser med leangains.

Jeg har prøvd min tid med 6 måltider pr dag (snakker vi x-antall plastbokser ?!), det kræsja helt for meg - så jeg er nok ganske så hard på å anbefale Leangains når jeg får sjansen xD 

 

 

Leangains falt egentlig ganske naturlig for meg etter slankinga med PSMF. Har aldri vært noe frokostmenneske selv (er forresten parasympatisk dominant, om det sier deg noe). Digger apetittkontrollen og maten jeg spiser sånn som det er nå, og det er vel det som betyr noe.

 

 

Lenke til kommentar

Gjør noen av dere midlertidig faste med god suksess mtp. styrke og vektøkning? Jeg tviler ikke på at det funker bra for å få ned fettprosent, men jeg har ikke sett så veldig mange virkelig store og sterke som spiser slik.

 

Jeg øker fortsatt i styrke og vekta holder seg ganske stabil, men kryper sakte men sikkert oppover ;)

 

Men PF er ikke optimalt hvis du skal bygge maksimalt med muskler, pga at proteinsyntesen ikke stimuleres ofte nok, og det kan være vanskelig å få i seg nok kcal på så få måltider. Men det funker greit hvis du vil unngå, eller har lett for å legge på deg mye fett eller vil ned i vekt, kun vedlikeholde, eller i enkelte tilfeller gå ned i fett% mens du øker i styrke.

 

For min del synes jeg det er viktigere å ikke legge på meg for mye fett og økte litt i styrke, enn å øke maksimalt i styrke og også legge på meg fett. Men jeg tror jeg klarer å spise en del i de få måltidene jeg har, og vekta har IKKE gått nedover etter jeg starta, snarere tvert imot, og styrken har også økt. Men at jeg hadde øka enda mer i styrke ved å ikke spise etter PF skal jeg ikke nekte på ;)

 

Hverdagen min har hvertfall blitt mye bedre med PF, og det passer veldig bra for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør noen av dere midlertidig faste med god suksess mtp. styrke og vektøkning? Jeg tviler ikke på at det funker bra for å få ned fettprosent, men jeg har ikke sett så veldig mange virkelig store og sterke som spiser slik.

Egne endringer, så langt:

 

 

 

Dette er vel fra 15 september til idag. Edit: Andre bildet der er vekta på 72,8 kg. Første er vekta på 75,5 kg (gråbuksa er det nyeste bildet, ble rot her). 10 uker skiller disse bildene, halvparten av tia vil jeg si at treninga og kostholdet har vært optimalt, resten har det vært litt så som så. Har vært endel syk i vinter. Det er da fremskritt.

 

Sjekk ut Martin Berkhan, han er ganske greit stor. 88 kg 5% kroppsfett på ca 190 cm mener jeg å huske. Brad Pilon som Wingeer nevner også.

 

Wingeer: Tror kanskje jeg blanda litt med noe av den treningsdelen i Eat stop Eat, leste nettopp igjennom denne anbefalningen av boka nettopp. Jeg mener det skal finnes en artikkel på leangains.com med fordeler osv ved IF, men jeg sliter med å finne den (leter videre). I farta kom jeg over en sammenligning mellom de forskjellige IF programmene.

 

Edit: Finner ikke det jeg er ganske sikker på å ha lest. Kanskje var det i noen kommentarer at Martin B skrev mer om hvordan 16 timer var optimalt. 

 

Sitat fra en artikkel på leangains om fordelene ved IF og "bulking", er vel ikke så langt unna eat stop eat fordelene?

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

I will briefly outline the benefits of IF in this post.

 

All the claims made are scientifically proven through empirical studies on humans.

 

* Increased insulin sensitivity, possibly resulting in superior nutrient partitioning as compared to traditional meal patterns; especially when combined with weightlifting. There are also several other health benefits, including improved blood lipids (scientifically proven).

 

* Possible to reduce bodyfat and increase lean mass through a cyclic calorie intake.

 

* No more obsessive thinking about food and worrying about eating every second hour.

 

* Very liberal approach to calorie intake in the eating window (8 hrs) and post-workout window; you can eat to your hearts content and still lose bodyfat.

 

* Increased mental focus, energy and productivity during the fast.

 

* Increased metabolism during the fast. Ironically, most people think it´s the other way around.

 

* Appetite suppression during the fast. This is particularily beneficial if your main priority is to lose bodyfat.

 

That being said, IF is not a universal solution to gaining lean mass and losing bodyfat. Just like there are people that prefer high carbohydrate diets, and loathe low carb diets, some people will prefer a higher meal frequency and more regular meal patterning. However, those that like IF rarely go back to their old habits of meal patterning and meal frequencies.

 

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar

Leser mye interessant av Børge Fagerli om dagen, tenkte jeg kunne quote en post Myrevolution sitt forum:

 

Onsdag og i går var det presentasjoner som indikerte:

 

- Perioder med total hvile kan være nødvendig for å øke antallet satellittceller, og dermed videre potensiale for muskelvekst. Ser ut som Bryan Haycock var inne på noe med sin Strategic Deconditioning teori, men vi får se...

 

- Et lavt underskudd er langt bedre for kroppssammensetning enn et høyt underskudd. Faktisk økte gruppen med et lavt underskudd (tilsvarende 0,7% nedgang i vekt/uke) i muskelmasse og tapte MER fettmasse enn gruppen med dobbelt så høyt underskudd (1,4% vektnedgang/uke). Dette er eliteutøvere med flere års styrketreningserfaring.

 

- For økning i muskelmasse viste det seg at 500kcal+ pr dag var for mye, og denne gruppen økte over dobbelt så mye i fettmasse og tapte prestasjonsevne i øvelser der kroppsvekt har betydning (hopp, sprint, knebøy), sammenlignet med gruppen som kun spiste i forhold til sultfølelse (hohohoooo) og endte opp med et varierende og moderat overskudd. Økningen i muskelmasse var imidlertid identisk! Det kreves altså ikke så mye kalorier for å øke i muskelmasse som man har trodd tidligere, spesielt ikke når man er godt trent. Nybegynnere kan vokse så hurtig i muskelmasse at de "tåler" et høyere overskudd uten å lagre fett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott innlegg Zarfax.

Til storken:

Legger ved en liste over fordelene ved "Eat Stop Eat":

 

"• Decreased body fat & body weight

• Maintenance of skeletal muscle mass

• Decreased blood glucose levels

• Decreased insulin levels & increased insulin sensitivity

• Increased lipolysis & fat oxidation

• Increased Uncoupling Protein 3 mRNA

• Increased norepinephrine & epinephrine levels

• Increased Glucagon levels

• Increased growth hormone levels

• Decreased food related stress

• Decreased chronic systemic Inflammation"

 

Det står så under at det beste er at de fleste av disse tingene oppnås ved så lite som 24 timers fasting.

Det er jo noe av det samme som du skriver, denne listen er kanskje hakket mer teknisk. Skulle likt å se en sammenligning mellom 16- og 24-timers faste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...