phax Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Ser at folk her drar det frem som en fordel at man ikke trenger trene så mange ganger i uka med fullkroppsprogram. Jeg vil heller satt det på en bakdel, hvertfall akkurat nå som jeg kjeder meg og har lyst å trene.. 2 Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg vil ha ei dundre på over hundre! http://www.youtube.com/watch?v=zrjqoNn83kg Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Du kan få mi!! Hun er liten og knabben, og liker å sitte i ro! Bytte? De kettlebells kan vel enkelt byttes ut med poser med vekter i(f.eks. vann eller sand) Enklere blir det ikke Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Det er en annerledes utseende hantel, og det er ingenting som heter sentrifugalkraft, og jeg sluttet å ta artikkelen seriøst da jeg så den overskriften Fitnessindustrien lever på "nytt" og "spennende" fordi det tiltrekker seg nysgjerrige kunder (og fordi man stadig kan selge nye produkter). Kettlebells er ikke noe dårlig, det er bare ikke revolusjonerende. EDIT: Og fremdeles kommer man ganske langt med en eleikostang, et rack og nok skiver Har det skjedd noko revolusjonerande i vitenskapsverdenen i det siste som har ført til at vi har gått bort frå teorien om sentrifugalkraft? Har du i så fall ein kurrant artikkel som tar for seg dette? Kettlebells har den fordelen at dei trener deg på ein måte du ikkje kan oppnå med vanlege vekter, men eg kan tenke meg at å drive og slenge rundt på tunge vekter på den måten fort kan føre til skader. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Regner med First Best tenker i retning hvorfor sentrifugalkraft ikke er en kraft. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Har det skjedd noko revolusjonerande i vitenskapsverdenen i det siste som har ført til at vi har gått bort frå teorien om sentrifugalkraft? Har du i så fall ein kurrant artikkel som tar for seg dette? Newtons første lov sier at et legeme vil følge en rett linje hvis summen av krefter som virker på legemet er lik null. Et legeme som blir spunnet rundt en akse (hvis man sitter på en karusell eller man snurrer rundt en slegge, eller i vårt tilfelle: en kettlebell) vil forsøke å fortsette i en rett linje hvis det ikke blir trukket inn mot sentrum. Sentrifugalkraften som skal trekke et legeme utover eksisterer ikke, det er i realiteten legemet som vil fortsette i en rett linje. Sentripetalkraften derimot eksisterer, det er denne kraften som endrer retning på legemet slik at det går i en sirkel. Det er sentripetalkraften som får et legeme til å følge sirkelen på bildet. Fjernes sentripetalkraften vil legemet fortsette i en rett linje (pilene/hastighetsvektorene). 1 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Phax: Irrelevant i samanhengen sidan du framleis får effekten av bevegelsen i muskulaturen din og må holde igjen for ikkje å miste balansen. Endret 14. november 2010 av HValder Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 kan ikke vi skrive om trening? "I can`t brain today, i have the dumb" 1 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Kjøpte familieribbe i går til 18kr\kilo så i dag ble det flesk og duppe! Resten av ribba står i ovnen og jeg har middag et par dager fremover Endret 14. november 2010 av Sink 1 Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Sentripetalakselerasjon er ordet dere egentlig leter etter.Edit: Kan vel nevne det i samme slengen, akselerasjon x masse = kraft. Endret 14. november 2010 av storken Lenke til kommentar
Corey Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Har bestemt meg for å legge inn Markløft inn i treningsprogrammet mitt etter en mengde anbefalinger fra kompiser og leste artikler på nett. Prøvde meg nettopp fram forsiktig med 50 kg, så 60 kg så 70 kg. Jeg greide 70 kg uten noen som helst problemer og føler jeg kanskje kunne greid 100 kg allerede. Bør jeg vente og bygge en basis på 70 kg eller anbefaler folk at jeg bør makse med engang? (feks 10 x 3 hvor jeg såvidt klarer den siste?) Har alltid vært redd for å skade ryggen i øvelsene jeg foretar meg, og vil ikke starte med å skade den nå Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Start lett, innlær riktig teknikk og bygg opp belastningen gradvis. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg ville tatt 75kg neste økt og lagt på 5kg for hver gang. Merker du at teknikken ikke stemmer helt så ta av vekt. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Har bestemt meg for å legge inn Markløft inn i treningsprogrammet mitt etter en mengde anbefalinger fra kompiser og leste artikler på nett. Prøvde meg nettopp fram forsiktig med 50 kg, så 60 kg så 70 kg. Jeg greide 70 kg uten noen som helst problemer og føler jeg kanskje kunne greid 100 kg allerede. Bør jeg vente og bygge en basis på 70 kg eller anbefaler folk at jeg bør makse med engang? (feks 10 x 3 hvor jeg såvidt klarer den siste?) Har alltid vært redd for å skade ryggen i øvelsene jeg foretar meg, og vil ikke starte med å skade den nå du vil nok aldri angre på at du la til markløft i programmet. Men du vil nok angre på at du hopper opp til 100kg med en gang. Start lett, teknikken din sitter ikke etter første gang vettu edit: ikke kjør failure. Endret 14. november 2010 av joakimz Lenke til kommentar
Corey Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nice. Takker for alle tips Lenke til kommentar
War Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Rett teknikk kan ta 3-4 mnd selv for de beste. Er ikke snakk om 2-3 treninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Tips til innlæring av teknikk. Hvis ingen med peiling kan lære deg teknikk, så film deg selv løfte og få andre til å vurdere teknikken. Det er 100 ganger enklere å plukke av uvaner før man har innarbeidet dem på et utalls treninger. Ikke se deg i speilet for å sjekke at ryggen din er rett når du løfter. Jeg gjentar for spesielt interesserte: IKKE SE DEG I SPEILET. Å vri hodet mens man gjør et tungt løft kan føre til ganske stygge skader på skuldrene og nakken. Dessuten er det ikke lurt å legge til seg denne uvanen. Er du usikker på hvordan det ser ut, så filmer du, eller får noen til å se på det for deg. Markløft er en typisk øvelse der teknikken blir stygg hvis det er tungt, men også hvis det er slitsomt. Den mest effektive måten å trene inn teknikken er selvsagt med en ganske høy mengde med lette løft (øvelse gjør mester). Men der en del da stiller seg opp og kjører 3x10 (eller skrekk og gru, 3x15) reps med markløft, vil jeg heller anbefale å for eksempel kjøre 6x5. Det er ikke fordi det nødvendigvis er veldig slitsomt, men fordi man skal beholde konsentrasjonen mellom hvert løft. I tillegg er det fornuftig å tenke på hvert markløft som et enkeltløft. Stangen skal ligge i ro på bakken mellom hver repetisjon (derav deadlift) og man skal spenne seg opp for hver repetisjon før man begynner. Enkelte jeg ser som kjører lange serier på dette ender opp med stangen lenger og lenger bort fra kroppen og med styggere og styggere teknikk utover i serien. Eks (teknikk ikke perfekt men du skjønner poenget med enkeltløft) http://www.youtube.com/watch?v=lh9lG2M9AC0 Endret 14. november 2010 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
War Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Som man ser skal stanga rett opp om man ser fra siden, over knær så hofte ut, så motsatt, hofte inn så senke under knær. Når jeg trener så ser jeg meg rundt, ikke en person i hele lokalet løfter en eneste rep på en eneste øvelse "rett" om de trener det jeg trur de trener. Største feilen av alle er 65kg menn som løfter 140 i knebøy og senker 5 cm. Samt markløft i samme kg hvor de ikke setter ned stanga mellom løftene og teknikken blir dårligere og dårligere når de kommer til 15. Jeg trur ikke jeg har sett ett rett løft blandt studenter siste 6 år. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Jeg ser altfor mange folk som bruker smiths maskinen (grøss) til knebøy og på en god dag bøyer 35 grader ned og selv da klarer de å ha løfte med ryggen.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Jeg trur ikke jeg har sett ett rett løft blandt studenter siste 6 år. Det kan du rette på ved å se på/hjelpe meg med knebøyteknikken en dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå