KjellV Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ett egg veier 60 gram. Proteininnholdet får han regne ut selv fra tabellen. Faen for en mongogjeng.. 4 Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvor mye pleier curlstanga å veie? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Hva er en curlstang? Vekten på en EZ-stang varierer alt etter modell, typisk 7,5 eller 10 kg hvis jeg husker rett. Har dere ikke vekt der du trener? Også mulig det står på enden av stanga. Endret 13. november 2010 av KjellV Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 må bare komme med et par spørsmål her. Jeg skulle gjerne hatt en god forklaring på ulemper/fordeler ved å kjøre f.eks 4-splitt, isteden for et fullkroppsprogram. og skulle også gjerne hatt en god forklaring på hvorfor man skal ha en deloadings-periode Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hva er en curlstang? Vekten på en EZ-stang varierer alt etter modell, typisk 7,5 eller 10 kg hvis jeg husker rett. Har dere ikke vekt der du trener? Også mulig det står på enden av stanga. curlstang er det samme som ez-stang ja, kan ikke huske å ha sett noen vekt men skal sjekke enden på stanga neste gang. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg skulle gjerne hatt en god forklaring på ulemper/fordeler ved å kjøre f.eks 4-splitt, isteden for et fullkroppsprogram. Du må dra oftere på gymmet. Fullkropps er ikke bra nok heller når vektene blir tunge, klarer ikke trene alt like tungt på en gang. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 må bare komme med et par spørsmål her. Jeg skulle gjerne hatt en god forklaring på ulemper/fordeler ved å kjøre f.eks 4-splitt, isteden for et fullkroppsprogram. og skulle også gjerne hatt en god forklaring på hvorfor man skal ha en deloadings-periode Fullkropp er best for nybegynnere som trenger å få inn grunnleggende styrke, og ikke minst lære sg teknikken i øvelsene. Etterhvert vil du få maksimalt utbytte av en splitt der du kjører hver muskelgruppe en eller to ganger i uka. Til syvende og sist handler det også om hvor seriøs man er med treningen. Med seriøse trening følger også et seriøst kosthold og mye hvile. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 må bare komme med et par spørsmål her. Jeg skulle gjerne hatt en god forklaring på ulemper/fordeler ved å kjøre f.eks 4-splitt, isteden for et fullkroppsprogram. og skulle også gjerne hatt en god forklaring på hvorfor man skal ha en deloadings-periode Fordeler med fullkroppsprogrammer Man kan fokusere mer på baseøvelser, som er mer effektive enn isolasjonsøvelser Man trenger ikke trene så mange ganger i uken Man trenger ikke tilbringe så mye tid på trening hver gang Ulemper Om man liker å kjøre mange øvelser på hver muskelgruppe og få "pump" så kan det være vanskeligere å oppnå (med mindre man skal trene i timesvis). Fordeler med 4-splitt Du er GARANTERT restituert når du angriper en muskelgruppe igjen (se ulemper) Du kan kjøre masse støtteøvelser, som gir pump i muskulaturen. For de som liker sånt. 4-splitter er ofte kamuflerte 2-splittsprogrammer (siden mye muskulatur involveres indirekte når andre muskelgrupper trenes), og 2-splitt er like greit som fullkropps, i hvertfall om du trener ofte. Men dette avhenger av programmet Ulemper med 4-splitt Det er ineffektivt, fordi man venter lenger mellom trening av hver muskel enn den egentlig trenger for å restituere. De er ofte fulle av unødvendige isolasjonsøvelser som er mindreverdige alternativ til fullkroppsøvelser Deload gjør man for å restituere og bygge overskudd til nye treningsperioder. Eller perser Fullkropp er best for nybegynnere som trenger å få inn grunnleggende styrke, og ikke minst lære sg teknikken i øvelsene. Etterhvert vil du få maksimalt utbytte av en splitt der du kjører hver muskelgruppe en eller to ganger i uka. Til syvende og sist handler det også om hvor seriøs man er med treningen. Med seriøse trening følger også et seriøst kosthold og mye hvile. Tull og tøys. Jeg er er villig til å strekke meg til en to-splitt dersom man skal trene mange ganger i uken (5-6) men de aller fleste vil kunne fortsette med fullkroppsprogram selv om de etter alle praktiske forutsetninger kan kategoriseres som "eliteutøvere". Etter max 48 timer er det ikke så mye restitusjon og oppbygging å hente inn igjen uansett. Om man peiler seg inn på en tradisjonell "byggersplitt" så er jo problemene at disse ofte går til failure på hver trening (og forced reps og det som verre er) og da vil man ikke klare mange slike treninger i uken, fordi man går helt i kjelleren hver gang. Heldigvis er ikke dette nødvendig verken for å bli stor, eller for å bli sterk. Det vanligste argumentet for klassiske 4-5-6 splitter er at det er det "alle de store kroppsbyggerne gjør så da må det være best". Men de aller største gutta bruker ganske mye annet enn bare en byggersplitt også Og det å skulle kopiere treningsmetodikk som er tilpasset "kjemisk forbedrede" utøvere er langt fra optimalt. Som en funfact kan det nevnes avslutningsvis at svært mange utøvere også i kroppsbygging/fitness har gått over til enten til 2-splitter eller fullkroppsprogrammer, fordi disse faktisk er mer effektive. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 og skulle også gjerne hatt en god forklaring på hvorfor man skal ha en deloadings-periode Side 8 og 9 i denne pdf-en: https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 og skulle også gjerne hatt en god forklaring på hvorfor man skal ha en deloadings-periode Side 8 og 9 i denne pdf-en: https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf mulig jeg misforstår, men den sier: "Du har nå “nullstilt” musklene. De vil ikke huske at de har løftet tunge vekter før, og du er tilbake der du startet - bortsett fra at du nå har større muskler." den teksten sier er jo tydeligvis at du da løfter like mye som da du startet.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Du missforstår. Ser at den er litt tvetydig, og i nye RYP tror jeg de har fjernet denne forklaringen helt, men forklarer det mye lettere. Vi vet at det er det seige bindevevet som må brytes ned forat muskelen kan vokse av de lette vektene igjen (se figur 1). ... Fordi bindevevet vil brytes ned raskere enn muskelvevet du har slitt og strevd for å bygge opp, tar du en periode med treningsfri som ikke er for lang, men heller ikke for kort. ... Når du nå “gjenbruker” de lette vektene, vil muskelen fortsette å vokse! Du vil altså kunne bygge videre på de musklene du allerede har bygd, selv om du bruker lettere vekter enn du maksimalt er i stand til å løfte. Det er vel ca. essensen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nei, det er bare klønete formulert.(på grensen til latterlig klønete, akkurat som om musklene "glemmer" at de er sterke) Deload er hvile etter tung periode, for å bygge overskudd for å starte på nytt. Og når man har stor mengde, har man lettere vekter, og i RYP kuttes mengden og intensiteten økes i løpet av ukene til man når et punkt der det blir veldig tungt, så deloader man og begynner på "mengdefase" igjen. Det har altså ingenting med muskler som husker eller glemmer noe som helst, men bare med helt standard treningsperiodisering å gjøre. Og etter 13 uker, vil man uansett teste ny 10RM, og justere programmet opp tilsvarende. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 okay, I see. takker alle for gode svar forresten Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Og man kan jo tenke seg at etter deloadingen, så skulle man fortsatt der man slapp. Isteden begynner man litt lettere. Det er fordi (som teksten sier) man da kan bygge muskler på lette vekter. Man kunne begynt rett på tunge vekter, men da ville jo bindevevet kommet raskere tilbake, og man måtte bare tatt en ny pause fortere. Jaja, leggetid nå, hjemme fra jobb, ganske støl i beinene Lenke til kommentar
War Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Det er også litt uklart.(3 poster opp) Når man løfter en vekt så dannes det bindevev, det tar 2-3 treninger på samme vekt. Når du neste gang løfter samme vekt så vil bindevevet forhindre at muskelfibrene rakner, så de ikke vil måtte reparere seg/ stimuleres til å vokse/forsterke seg. Dvs bindevevet holder hele vekten og beskytter muskelen. Løfter du en tyngre vekt så rakner bindevevet og muskelen stimuleres igjen/ får belastning fra vekten. Og sånn vil bindevevet bli sterkere og sterkere og man må løfte tyngre vekter hele tiden. Til slutt klarer man ikke løfte mer og man tar en uke fri så bindevevet skal brytes ned, da trenger man ikke tunge vekter for å stimulere muskelfibrene så man starter derfor hele perioden på nytt. Hadde man ikke hatt bindevev, kunne man bygget 130kg kropp med en 10kg manual. Endret 14. november 2010 av War Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Ett egg veier 60 gram. Proteininnholdet får han regne ut selv fra tabellen. Faen for en mongogjeng.. Ble lurt av Sir-Andy sitt innlegg! Helt sant. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Kettlebells gir deg muskler på rekordtid Meninger? Jeg har aldri hørt om det engang. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Trener det ikke selv men hører folk sier det er bra. Er jo veldig fleksibelt, kan trene det meste. Ta et søk på youtube så ser du en haug av øvelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Det er en annerledes utseende hantel, og det er ingenting som heter sentrifugalkraft, og jeg sluttet å ta artikkelen seriøst da jeg så den overskriften Fitnessindustrien lever på "nytt" og "spennende" fordi det tiltrekker seg nysgjerrige kunder (og fordi man stadig kan selge nye produkter). Kettlebells er ikke noe dårlig, det er bare ikke revolusjonerende. EDIT: Og fremdeles kommer man ganske langt med en eleikostang, et rack og nok skiver Endret 14. november 2010 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) det er ingenting som heter sentrifugalkraft, og jeg sluttet å ta artikkelen seriøst da jeg så den overskriften Man blir kjempesterk ved bruk av sentrifugalkraft. Akkurat som man blir frisk av homeøpatisk "medisin". Fitnessindustrien lever på "nytt" og "spennende" fordi det tiltrekker seg nysgjerrige kunder (og fordi man stadig kan selge nye produkter). I tillegg til at altfor mange biter på at de kan få "muskler på rekordtid". Folk er ute etter det lettvinte. Endret 14. november 2010 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå