Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hun der er musclepower! Hun kunne nesten stått på scenen og utkonkurrert de fleste andre pumpe-snuppene :p

Endelig godt hun holder seg til ordentlig idrett, og ikke skjønnhetskonkurranser! :mrgreen:

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

okey, hørte det her i dag, og må høre om det er noe fornuft i det:

Man runker rett før man skal på trening, men stopper runkinga rett før man kommer. Det fører til at man under treningen har et høyere testosteron-nivå, og får mer ut av treninga.

Hva sier dere om det? :p

Lenke til kommentar

Hadde konge trening i dag, knebøy teknikken er MYE bedre.

Har noen spm

1. Når man tar knebøy, skal armene bare vile på stanga for å støtte, eller skal jeg løfte litt med dem og?

2. På Overheadpress, skal jeg bruke olympiastangen, eller de lettere og mindre stengene som har faste vekter?

3. På markløft klarer jeg og ha rett rygg og skuldrene tilbake ganske bra når jeg løfter, men når den skal ned igjen, krummer ryggen seg litt og skuldrene ''henger''. Noen tips?

Lenke til kommentar

1. Når man tar knebøy, skal armene bare vile på stanga for å støtte, eller skal jeg løfte litt med dem og?

Jeg holder håndflatene åpne med fingrene rett opp, slik at stangen bare hviler mot hånden. Som du sier, bare for å støtte. Om du "griper" stangen er det lett for at du løfter med hendene også, og jeg kan ikke tenke meg at det er noe bra.

2. På Overheadpress, skal jeg bruke olympiastangen, eller de lettere og mindre stengene som har faste vekter?

Bruker selv olympiastangen, men det kommer ann på vhor sterk du har, er ikke alle som klarer over 20kg, og det er lit døvt å stå å løfte bare stangen:D da ville jeg heller tatt en mindre stang med vekt, som veier like mye :D

3. På markløft klarer jeg og ha rett rygg og skuldrene tilbake ganske bra når jeg løfter, men når den skal ned igjen, krummer ryggen seg litt og skuldrene ''henger''. Noen tips?

Hvorfor "henger" dem? Du er klar over problemet da bør det jo være let å gjøre noe med det :D Mindre vekt, og øv teknikk.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tør ikke helt å begynne på markløften ennå, men den skal med om ikke så altfor lenge tenker jeg.

Atm kjører jeg en rutine med 2 forskjellige oppsett som jeg alternerer mellom hver gang jeg er å trener, ikke oftere enn annenhver dag.

A:

Knebøy

Nedtrekk

Militærpress

B:

Knebøy

Stangroing

Benkpress

Hvor ille ser det ut? Og eventuelt, hvor skal markløft inn her?

Lenke til kommentar

og det er lit døvt å stå å løfte bare stangen

Nesj, ikke noe problem med det. Hvem ler av folk som løfter lite? I dag var det en fyr som trente med 30kg som maks i benk, bra han hopper i det og kommer i gang!

Like greit å bruke olympiastangen så blir man vant til å løfte den.

Lenke til kommentar

Tør ikke helt å begynne på markløften ennå, men den skal med om ikke så altfor lenge tenker jeg.

Atm kjører jeg en rutine med 2 forskjellige oppsett som jeg alternerer mellom hver gang jeg er å trener, ikke oftere enn annenhver dag.

A:

Knebøy

Nedtrekk

Militærpress

B:

Knebøy

Stangroing

Benkpress

Hvor ille ser det ut? Og eventuelt, hvor skal markløft inn her?

Det der er jo tilnærmet Stronglifts 5x5. Legg inn mark etter militærpress (overhead press) og flytt nedtrekk (helst chins/pull ups) til slutt. Da får du hvilt bena/ryggen mens du tar press før musklene igjen skal i aksjon i mark.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

og det er lit døvt å stå å løfte bare stangen

Nesj, ikke noe problem med det. Hvem ler av folk som løfter lite? I dag var det en fyr som trente med 30kg som maks i benk, bra han hopper i det og kommer i gang!

Like greit å bruke olympiastangen så blir man vant til å løfte den.

Hehe ja, jeg synes det er bra at folk starter å trene, og synes ikke det er noe galt i at dem trener med lite vekt, men selv føler jeg meg litt... ja:P

I dag var det en hos oss som tok militærpress på mer enn jeg kjørte på min 5x5 knebøy:P

Men ser det med å bli vant til stangen! kjør på emd olympiastang om du klarer å løfte det! Den brukes jo i nesten alle de viktige øvelsene:)

Lenke til kommentar

Det der er jo tilnærmet Stronglifts 5x5. Legg inn mark etter militærpress (overhead press) og flytt nedtrekk (helst chins/pull ups) til slutt. Da får du hvilt bena/ryggen mens du tar press før musklene igjen skal i aksjon i mark.

Jeg er ganske ny med styrketrening for å si det mildt. Hver trening siste 3 ukene har jeg persa på knebøy enten i antall sett med en vekt, eller økt vekta. Med dette prøver jeg igrunn å si at jeg kjenner det utrolig godt i låra etter knebøy, vil det være hensiktsmessig å gå litt ned i vekt på knebøy den dagen med markløft? Eventuelt kan jeg jo bare teste selv og se hvordan jeg reagerer på å ta mark med slitne ben.

Lenke til kommentar

Det er ikke lette knebøy i SL5x5 på de dagene det er mark. Kjør på som vanlig på knebøy og ta det du klarer i mark. Hvordan ser oppsettet ditt ut med sett og repetisjoner? Anbefaler deg å ta en kikk på Stronglifts 5x5-program, det er så og si likt det du allerede har. Mye bra informasjon på disse sidene hvis du blar litt rundt: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Forfatteren har dessverre lagt til en del "hysj hysj, jeg burde egentlig ikke fortelle deg dette, men gjør du slik kommer du til å bli sterk" sjargong ved siste oppdatering av sidene, men bare overse dette. For nybegynnere er det en super side med et supert program.

Selv om det står inverse rows i stedet for stangroing på den ene dagen så fortsett med stangroing. Grunnen til at stangroing er byttet ut er for å unngå at folk trener med feil teknikk og blir skadet.-

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Det er ikke lette knebøy i SL5x5 på de dagene det er mark. Kjør på som vanlig på knebøy og ta det du klarer i mark. Hvordan ser oppsettet ditt ut med sett og repetisjoner?

5x5 med pyramide mot et toppsett de dagene hvor jeg går vidre på en ny vekt, ellers er det mot 2-3toppsett.

Får lese litt mer fremover, ligger mye informasjon der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...