Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke? Det som står der stemmer jo, protein er viktig, men i ekstreme mengder så er det dyre kalorier. Proteininntak >2 g pr kilo har jo lite vitenskaplig støtte.

Enig med det du sier der. Tenkte legge til litt av det jeg finner viktig/interessant. Fordøyelsen vår bruker lang tid på å frigjøre aminosyrer fra proteinene, og jo større mengder - jo lengre tid brukes. Kroppen bruker 8-10 timer på å nedbryte 30 gram casein. Selv inntar jeg over 60 gram protein til kveldsmat, der minst 30 gram er casein. Matvarer med høy GI forlenger også fordøyelsen. Da er jeg sikret en strøm av proteiner gjennom 16 timer til jeg spiser igjen.

 

 

Proteiner gjør deg jo også veldig mett, og det er påbevist økninger i LBM (uten trening) mellom en kontrollgruppe og en gruppe på høy-protein diett. Skal se om jeg finner kilden til denne studien...

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det som står der stemmer jo, protein er viktig, men i ekstreme mengder så er det dyre kalorier. Proteininntak >2 g pr kilo har jo lite vitenskaplig støtte.

Enig med det du sier der. Tenkte legge til litt av det jeg finner viktig/interessant. Fordøyelsen vår bruker lang tid på å frigjøre aminosyrer fra proteinene, og jo større mengder - jo lengre tid brukes. Kroppen bruker 8-10 timer på å nedbryte 30 gram casein. Selv inntar jeg over 60 gram protein til kveldsmat, der minst 30 gram er casein. Matvarer med høy GI forlenger også fordøyelsen. Da er jeg sikret en strøm av proteiner gjennom 16 timer til jeg spiser igjen.

 

 

Proteiner gjør deg jo også veldig mett, og det er påbevist økninger i LBM (uten trening) mellom en kontrollgruppe og en gruppe på høy-protein diett. Skal se om jeg finner kilden til denne studien...

Kan man da dra den konklusjon at det å innta store mengder protein i ett måltid ikke er sløsing med proteiner? At det liksom bufres for at kroppen nyttegjør disse over lengre tid?

Lurer på hvor mye man kan ta inn i ett måltid før det er "for mye"...

Har ikke klart å finne noe info om dette noen plasser...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ja det er ikke det jeg mener at det ikke kan ha fordeler med et høyt proteininntak av andre grunner. Men fra et rent muskelbyggings- og styrkeøkningsperspektiv, så blir proteinets rolle ofte overvurdert, i forhold til det aller viktigste som faktisk er å ligge i kalorioverskudd.

 

Musklene styrkeløfterne har (under en fettprosent som er svært varierende fra løfter til løfter) er jo de samme som kroppsbyggerne har. Jeg tror en viktig ting som mange glemmer, er at optimalt kosthold for en ren styrketrenende utøver ikke er det samme som for en kroppsbygger som er hormonelt forbedret. Folk kopierer blindt kostholds- og treningsoppsett fra utøvere som bruker diverse "hjelp" uten å ta inn over seg at det å være ren faktisk utgjør en viss forskjell på hvor effektivt det oppsettet da blir.

Lenke til kommentar

Doofen: Ja, det stemmer ganske bra det du sier der.

 

Her er to linker som jeg synes utreder temaet veldig bra. 

 

Speed of digestion - pt1

 

Speed of digestion - pt2

 

Og her er Kilden til det siste jeg skrev i forrige innlegg. 3 måneder tidsramme. 1 gruppe fikk proteinshake, 1 gruppe fikk karbo-fett mix. Resultat: kroppsvekt var stabil i begge gruppene, men førstnevnte gruppe gikk ned 1% i kroppsfett. - For å oppsummere det veldig raskt.

 

 

Lenke til kommentar

 

skulle ikke du få en gigapakke fra statene? Kommet gjennom tollen?

Skipet kom torsdag mener jeg. Får forhåpentligvis ankomstmeldinga idag, slik at jeg kan fortolle den i morra. Da tar det vel noen dager - så har jeg pakken her, gleder meg! 

 

ok :D

 

 

Enig i at det virker litt snodig med så mange sett, men men.. skulle ikke du få en gigapakke fra statene? Kommet gjennom tollen?

 

Det ser jo ut til å fungere ganske greit hvertfall, og resultatet blir jo ikke mindre imponerende uansett hvordan han når det mener nå jeg.

 

Selvfølgelig! Jeg mener bare andre bør være forsiktig med å kopiere det programmet uten riktig grunnlag. For meg er han uansett en fantastisk motivasjon og inspirasjon.

Lenke til kommentar

Hei. For å starte på motivasjons turen min tenkte jeg at jeg skulle kjøre en liten hjemmesession. Trenger deres hjelp til øvelser jeg kan utføre (for det meste uten annet en vekter og min egen kropp) som feks. Situps, push ups og planken øvelsen.

 

Takk på forhånd :)

 

Omvendt roing, for rygg og biceps: Legg deg med beina under et bord, hold i bordkanten og dra deg opp.

 

Ulike varianter av pushups, for bryst og triceps.

 

Pull-/chinups.

 

Dips, for triceps: på benk eller mellom to stoler.

 

Stå på henda og presse deg opp og ned. For skuldre.

 

Sette deg ned med 90 grader i bein inntil en vegg. Er mer for utholdenhet.

 

Tabata (sjekk youtube).

 

 

Kom ikke på mere i farta.

Lenke til kommentar

Fikk 2 billetter til Rosenborg - Aalesund i posten i dag, fra Tech Nutrition. :thumbup:

 

Vant gjennom facebook-siden deres.

Da veit jeg hvem du er :whistle:

Hehe. :) Det hadde ikke vært så vanskelig å søke opp uansett. Nå er det riktignok en del andre treff på "matsemann" på google som ikke er meg, men navnet har lang fartstid diverse plasser.

 

Nettopp hjemme fra trening, kjørte for første gang pull-ups isteden for nedtrekk. :)

Lenke til kommentar

Hei. For å starte på motivasjons turen min tenkte jeg at jeg skulle kjøre en liten hjemmesession. Trenger deres hjelp til øvelser jeg kan utføre (for det meste uten annet en vekter og min egen kropp) som feks. Situps, push ups og planken øvelsen.

 

Takk på forhånd :)

 

Omvendt roing, for rygg og biceps: Legg deg med beina under et bord, hold i bordkanten og dra deg opp.

 

Ulike varianter av pushups, for bryst og triceps.

 

Pull-/chinups.

 

Dips, for triceps: på benk eller mellom to stoler.

 

Stå på henda og presse deg opp og ned. For skuldre.

 

Sette deg ned med 90 grader i bein inntil en vegg. Er mer for utholdenhet.

 

Tabata (sjekk youtube).

 

 

Kom ikke på mere i farta.

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...