Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Takk for svaret, 2bb1! Etter litt hjelp i en annen tråd endte jeg på dette programmet: 5x5 Knebøy 5x5 Benkpress 3xF Pull/chin-ups 5x5 Roing 5x5 Arnoldpress 5x5 Dips 5x5 Core-press Jeg kommer til å kjøre 5x5 i starten, og kanskje begynne å alternere senere. Skal teste ut programmet i morgen. Gleder meg! Kom gjerne med innspill til programmet. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Markløft, knebøy og benk samme dag kan bli tøft, regner med det er derfor han har tatt det bort. Personlig hadde jeg nok valgt markløft foran knebøy, selv om resten av verden gjerne ikke ville gjort det samme Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg ser ikke grunnen til å ikke kjøre stronglifts da øvelsene han har med er mer eller mindre det samme. Forskjellen er bare arnoldpress istedet for overheadpress. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg tror kanskje jeg kommer til å ta knebøy de første ukene, for så å alternere mellom knebøy og markløft. Stronglifts har jeg allerede prøvd, men jeg fant fort ut at jeg måtte finne meg et nytt program da det er så sinnsykt kort. Bare tre øvelser hver dag. Det er litt kjedelig å reise ned til treningssenteret for å trene i 20 min. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 20min? Haha, vent til du kommer opp i vektene, da trenger du pauser Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg kjører stronglifts, jeg bruker ikke 20 min. Og når jeg trener, er det nesten ikke folk der, ikke noe kø eller noe. Skjønner ikke hvordan du klarer det på 20 min. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jo, men nå som han ikke har så jævla mye vekter på velger han flere øvelser. Derfor har han valgt som han har. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jo, men nå som han ikke har så jævla mye vekter på velger han flere øvelser. Derfor har han valgt som han har. Nettopp. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg tror kanskje jeg kommer til å ta knebøy de første ukene, for så å alternere mellom knebøy og markløft. Stronglifts har jeg allerede prøvd, men jeg fant fort ut at jeg måtte finne meg et nytt program da det er så sinnsykt kort. Bare tre øvelser hver dag. Det er litt kjedelig å reise ned til treningssenteret for å trene i 20 min. Stronglifts har fem øvelser per dag.. Se side 10 på denne pdfen Kjører du 5x5 advanced er det fire øvelser per dag. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jo flere øvelser, jo bedre! Eller hva? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jo flere øvelser, jo bedre! Eller hva? Ikke nødvendigvis. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med det programmet jeg har satt opp. Ikke for mye og ikke for lite. 5 øvelser er for lite etter min mening. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Knife bruker ironi. Det finnes styrkeløftere som KUN trener benk, mark og knebøy som er større en vi noen gang kommer til å bli. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Var da VOLDSOMT, Doofenschmitz. Hvis RYP/5x5 ikke passer, passer ingenting? Noe av det dummeste jeg har lest (i dag). Le Professeur: stå på, prøv deg gjerne frem. Pass i alle fall på å ta med øvelser som dekker hele kroppen. Ang. vekt så trenger du ikke kjøre samme vekt på f.eks. 8-reps-dagen. Følg dagsformen - føler du deg pigg, less på med vekter og pump i vei. Er du slappere, klarer du gjerne ikke like mye osv. Typisk 8-rep dag: 110x8, 115x8, 115x8, 115x8, altså ingen fasit på hvor mye du tar hver gang. Vel... Ja... Begge programmene er satt opp til å trene hele kroppen så selvfølgelig satt på spissen funker ingenting annet da. Man kan selvfølgelig tweake programmet å kalle det Prolifter2000 eller no anna lulz, men du skjønner jo hvor jeg vil hen. Om du ser på 5x5 så er det GENIALT satt opp med tanke på indirekte involvering av omtrent ALLE musklene i kroppen med restitusjonstid på mer enn 48 timer i og med at det er en 1,5 splitt eller hva man skal kalle det... Man kan ikke avskrive et profram med argumentasjon som at man ikke liker det, når målet er forutsatt programmet.... Edit: Vil legge til at med SL 5x5 har jeg økt fra 65kg til 72kg på en måned og fettprosenten har kun gått opp med 1,5%... Endret 23. oktober 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg sier ikke at 5x5 er dårlig, tvert imot Men når man sliter med motivasjonen pga en øvelse eller to, er det ofte fint og få gjort litt om på programmet for å få tilbake gleden ved treningen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Alternativer til planken er også greit. Gidder aldri å stå 4-5 min på planken når jeg trener så er greit med noe litt tyngre så man slipper så lenge. Så du skrev man skulle ha hendene på ball? Bare hørt om og ha føttene på ballen også hendene i gulvet jeg...har ikke prøvd noen av de Jeg finner ingen video av den, da jeg ikke vet hva øvelsen heter. Men dette er en øvelse mamma fikk når hun var på kurs med McGill: Stell deg opp som om du skulle tatt pushups, med armene i skulderbredde og strake. Løft så på ene armen og stå slik. Det er ikke tungt om man gjør det feil, men poenget er at man ikke skal rotere kroppen i det hele tatt. Altså, når du løfter ene armen, skal resten av kroppen være helt i ro. Vanskelig å forklare, og kan være vanskelig å få til skikkelig, men skjennes bra når den utføres riktig. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du kan jo bytte ut og variere øvelsene en god del på 5x5 da. Her er en liste over alternativer du kan gjøre, tatt fra fitnessbloggen: Bytt ut benkpress med skråbenk med alt fra 15-30 graders vinkel. Bytt knebøy med markløft i en hel treningssyklus og reduser volumet på roing til 1-2 sett x 10-12 reps mandag og fredag. Kjør såkalt rest-pause trening på toppsettet, men kjør da lettere vekter på 5 x 5 dagen. Denne teknikken innebærer å først kjøre 5 reps, sette stanga på plass, hvile ut og puste dypt 10-15 ganger, ta så mange reps du klarer igjen, kanskje 2-3 reps ekstra. Ta eventuelt enda en kort pause og så mange reps du klarer hvis du har overskudd til det. Denne teknikken er effektiv for å øke styrken, men er veldig belastende på nervesystemet, så bruk med måte! Bytt ut skulderpress med skråbenk (men behold flat benkpress på dag 1 og dag 3). Kjør olympiske øvelser som rykk i stedet for roing på dag 1 og 3, og støt i stedet for markløft og skulderpress på dag 2. Legg til et par sett for biceps og triceps, legger og sidehev 1-2 ganger i uka. Kjør 2-3 x 15-20 reps på øvelser som beinpress, benkpressmaskin/skulderpress og roing/nedtrekk (maks 3 øvelser totalt) på slutten av hver treningsøkt for å tømme musklene for glykogen og gi bedre fettforbrenning på en diett Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Mange som trener powerclean her? (vet ikke hva vi kaller det på norsk) Ser så godt som aldri noen gjøre det på treningssenteret.. Kunne tenkt å lære meg beherske øvelsen, men ser faen så vanskelig ut.. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Mange som trener powerclean her? (vet ikke hva vi kaller det på norsk) Ser så godt som aldri noen gjøre det på treningssenteret.. Kunne tenkt å lære meg beherske øvelsen, men ser faen så vanskelig ut.. Støt tror jeg det kalles, i hvertfall ut fra den beskrivelsen jeg finner av øvelsen på youtube. Ser den en skjelden gang på Nidarøe, mest hos håndballgutta. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Støt er clean and jerk på engelsk, powerclean er første del av støt/clean and jerk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå