Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet vurderer produktene med mest protein som best hvis man skal spise dem i forbindelse med trening.

—Hvis målet med treningen er å gå ned i vekt, er det imidlertid viktig å være klar over at vinningen fort går opp i spinningen med sportsbarer etter trening. Da kan det være et bedre alternativ å ta et eple eller lignende på vei hjem fra trening, og spise et sammensatt måltid innen to timer etter treningen, sier hun.

Sitat fra denne artikkelen i dag på www.db.no

Bra vi har kompetente personer i så viktige stillinger :thumbup:

Siden det er vanskelig å oppfatte sarkasme i det skriftlige medium, tar jeg både høyde for at du er kritisk, eventuelt enig ;)

Hun har et poeng da. Det er jo tåpelig for vanlige folk å spise proteinbarer som har et næringsinnhold som snickers bare med ekstra protein, som gjerne også har 300-400 kcal per bar etter en lite intensiv trening. Det samme gjelder sportsdrikker, man trenger ikke powerade etter 45 minutter på en ellipsemaskin.

En av de viktigste grunnene til at folk tilsynelatende kan trene og trene uten å gå ned i vekt er jo at de overkompenserer med mat.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig der, etter en lite intensiv treningsøkt er det nok med en banan.

Er det styrketrening så må man derimot ha inn proteiner i tillegg.

Skyr er et produkt som virkelig er fantastisk I FORHOLD til de andre alternativene. 19g proteiner og 14 gram karbo på 137 kcal er jo genialt. Spiser selv en om dagen sammen med rugknekkebrød eller en fiberrik...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor mye en slik stang som dette tåler?

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimapparater-utstyr/vekter-stenger/vektstang-180-cm-m-gjengelaaser-1044079

Jeg har en slik selv, og har kjøpt en del vekter til den. Men jeg begynner og angre på kjøpet, for jeg føler selv at den ikke kommer til å tåle mer enn rundt 100 kg. :( Trener 5x5 nå, og en gang i fremtiden kommer jeg jo til å nå det punktet, og da er det trist å måtte kjøpe ny stang, og viss den nye stangen trenger andre typer vekter må jeg jo kjøpe alle vektskivene på nytt også...

Hvilken stang ville dere investert i om dere hadde et mål å komme på godt over 100 kg. i deadlift/squat osv?

Lenke til kommentar

Tjener man mye på det med hly forbrenning i sammenheng med trening og spising?

Jeg sitter og lurer på om det er smartere å gå en rask tur og så spise, eller spise og så gå an rask tur.

Hva ville vært best?

Hvis du er sulten, så spiser du først. Hvis ikke, så går du tur først ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hvilken stang ville dere investert i om dere hadde et mål å komme på godt over 100 kg. i deadlift/squat osv?

Som sagt: olympisk vektstang er veien å gå hvis man vil ha noe som holder og er "fremtidsrettet". Disse stengene bruker vektskiver med 50mm hull, så vektskiver til stanga du linker til vil ikke passe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Begynner på min 6. uke i RYP grunnprogram. Skal kjøre Ekstrem Muskelvekst når jeg er ferdig og vil øvelser for armer, bryst og litt rygg (+ mage selvsagt).

Øvelser jeg vil/skal ha med:

-Benkpress

-Arnoldpress

-Flyes

-Pullups.

Flere jeg burde ha med?

Hele poenget er å ikke legge til flere øvelser. Det blir for mye hvis du skal trene 3 ganger i uka fullkropp. Arnoldpress er med, benkpress erstatter skråbenk, og pull-ups gjør du istedet for roing/nedtrekk, forutsatt at du klarer 12 reps for antall gitte sett. Flyes kan du fint droppe :)

Lenke til kommentar

Hva er feil med RYP slik det er?

Dont like it...

Hvorfor er ikke benkpress med? Og hvorfor er ingen øvelse for brystet med?

Og hva er forskjellen på Bicepscurl i skråbenk og bicepscurl. Eller rettere sagt, hva er bicepscurl?

Og gidder ikke trene knebøy. Ellers er arnoldpress og tricepspress greit. Men tricepspress er det samme som franskpress, ikke sant?

Lenke til kommentar

Etter ryp grunnprogram så hadde jeg satset på en 5x5 og ikke EM.

Biceps er noe man trener som nybegynner når man har den lineære progresjonen.

Evt på en prioriterting i en fase. Det har ingen ting å gjøre i et godt program .

Det er helt greit å bytte ut manualer med benk.

Hvorfor vil du ikke trene knebøy? Det kommer til å gi bedre resultater i alle øvelser ikke bare ben.

Lenke til kommentar

Hva er feil med RYP slik det er?

Dont like it...

Hvorfor er ikke benkpress med? Og hvorfor er ingen øvelse for brystet med?

Og hva er forskjellen på Bicepscurl i skråbenk og bicepscurl. Eller rettere sagt, hva er bicepscurl?

Og gidder ikke trene knebøy. Ellers er arnoldpress og tricepspress greit. Men tricepspress er det samme som franskpress, ikke sant?

Hvoror ingen øvelser for bryst er med? Skråbenk?

Hva bicepscurl er viser dem i øvelsesguiden.

Gidder ikke knebøy? :nei:

Lenke til kommentar

Jeg kjører også ryp programmet nå, men tar bare knebøy annenhver gang pga at jeg merket at jeg fikk vondt i ryggen etter at jeg begynte med det, er i den 4 uka nå :) Vet ikke helt om jeg klarer og ha en uke pause når jeg er ferdig med 6 uker, hehe ^^

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke rette mer pekefinger mot deg, Hestekølle. Men du ser her reaksjonene på det du skrev, og håper du ser at det er en grunn til at RYP og andre seriøse program er som de er. :)

Det finnes mange varianter av bicepscurl. Hvilken du velger er ikke så viktig, egentlig. Bare pass på at du bruker biceps til å løfte vekten, ikke en kastebevegelse med resten av kroppen.

De har et forslag i øvelsesguiden (RYP) til hvordan ta bicepscurl.

Om du får vondt i ryggen av bøy, Ownbeef, gjør du trolig noe feil. Les deg opp på teknikk, start med bare stangen på ryggen og terp teknikk. :)

Kan også poste video og få tilbakemeldinger her.

Med forbehold om at jeg selv ikke er verdens beste bøy'er. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...