Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve, men syns det er så vanskelig å finne noen bra måte å ha beina på? Kanskje jeg bare skal få han jeg trener med til å holde beina fast istedet for å stappe dem i ribbeveggen. Skal det gjøre vondt i knærne? :p

Snåleste kveldsmaten ever, cottage cheese med jordbærsyltetøy og havregryn :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg pleier bare å rulle sammen en yogamatte eller et eller annet de har liggende til å ha under knærne. Så er det bare å få noen til å holde anklene fast/sitte oppå. Greit at vedkommende ikke er lettere enn deg, med mindre man har lyst å leke katapult.

Lenke til kommentar
  Sir-Andy skrev (På 14.10.2010 den 21.45):

Regn ut hvor mye kalorier du forbrenner daglig med en BMR-kalkulator, så legger du deg på et kcal-inntak rundt det svaret du får. Så ser du om du går opp eller ned i vekt/fettprosent etter to uker, og juseterer kcal-inntaket enten opp eller ned alt etter som. Husk at kalori-behoved ditt varierer fra dag til dag ;) Spis etter sulfølelsen kan være en grei regel da. Les Health and Fitness consept.

Muligens var jeg ikke helt presis nok. Jeg kan jo legge til at jeg trener òg. I tillegg til at jeg beveger meg hver eneste dag. BMR-kalkulatoren tar vel ikke hensyn til noe slikt, men kun hvor mye energi en trenger for å overleve. Dvs. null aktivitet.

Edit: skrivefeil.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
  Juliess skrev (På 14.10.2010 den 22.01):

Jeg skal prøve, men syns det er så vanskelig å finne noen bra måte å ha beina på? Kanskje jeg bare skal få han jeg trener med til å holde beina fast istedet for å stappe dem i ribbeveggen. Skal det gjøre vondt i knærne? :p

Ta det på nedtrekk-aparatet. Knærne på sitteputa og beina under de runde putene hvor du har beina på nedtrekk. Hvis du har ca samme stativ som meg der du trener :D

wingeer skrev (På 14.10.2010 den 22.08):

BMR-kalkulatoren tar vel ikke hensikt til noe slikt, men kun hvor mye energi en trenger for å overleve. Dvs. null aktivitet.

Eh, jo? Man plotter jo inn hvor aktiv man er også.

Lenke til kommentar
  First Best skrev (På 14.10.2010 den 22.03):

Jeg pleier bare å rulle sammen en yogamatte eller et eller annet de har liggende til å ha under knærne. Så er det bare å få noen til å holde anklene fast/sitte oppå. Greit at vedkommende ikke er lettere enn deg, med mindre man har lyst å leke katapult.

Han er vel rett rundt 100kg, så om jeg klarer å kaste han gjennom lokalet tør jeg aldri å trene beinstyrke igjen :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg tør å påstå at svaret er at hun har velutviklede legger på forhånd, noe som er en fellesnevner for de fleste styrketreningsjentene ;)

Lenke til kommentar

Hehehe, hvis det er noe jeg ikke sliter med, så er det tynne legger hvertfall! Spilt fotball siden jordens opprinnelse sånn ca.

Jeg gjør tåhev sånn innimellom, men jeg føler det er en så sær og isolert øvelse at...ja.. den blir ikke akkurat prioritert. Og selv med min veldig frem og tilbake tilnærming til trening dette året (dvs har vært mye mye borte) så ser også leggene bedre og annerledes ut enn da jeg startet :)

Lenke til kommentar
  Zepticon skrev (På 11.10.2010 den 22.21):
  Knife skrev (På 11.10.2010 den 21.04):

Men proteinpulver er jo selvsagt det beste alternatviet. Men jeg ser for meg late sommerkvelder der jeg auch glemmer proteinpulver og da er jo ned til butikken et alternativ.

Kjører lett en liter Q sjokolademelk i steden, er mer proteiner i den (q=0,04*1000 vs yt=0.056*330) og så smaker den bedre;)

Det jeg mener, er at "Yt" er så lite nyttig i forhold til andre produker at det er helt på tryne å markedsføre det som "Restitusjonsdrikk"

Om jeg antar at melk har en masse på 1g/ml, så veier en pakke yt 330g.

Denne inneholder da 18,5g protein og 28,4g sukker. En tilsvarende mengde skummet melk inneholder 10,9g protein, og 15,2g sukker.

En liter melk koster omlag 15kr, og en pakke yt 20kr. Dvs du får 4 liter melk for prisen av 1 liter yt. Yt inneholder litt under dobbelt så mye protein som melk, og da er yt proteinet dobbelt så dyrt som melken.

Skyr derimot, er 160g pakker, med 11,2% proteiner. En pakke skyr inneholder da 17,9g proteiner. Det er ca dobbelt så mye protein som i Tine sin "Restitusjonsdrikk". Og 5,7g sukker, en tredel av yt.

Så finner jeg dette på siden til Tine:

Sitat
YT restitusjonsdrikk er skreddersydd for deg som trener og innholdet skal dekke hele behovet etter de aller fleste treningsøkter. Kjempefint at du er bevisst på restitusjon! Enkelte vil ha et enda høyere behov for karbohydrater, dersom man har trent svært hardt og lenge, og ikke brukt sportsdrikk eller annet karbohydrattilskudd under treningen. For disse anbefaler vi en frukt (gjerne en banan) i tillegg til restitusjonsdrikken, for å komme opp i riktig mengde karbohydrat. Proteininnholdet er relativt høyt og skal dekke behovet hos alle.

Eneste som er høyt er prisen :!:

Fikk da dette i svar fra tine når jeg spurte dem om Yt og deres argument for at det er nok proteiner for "alle".

Sitat
Hei Lars.

Fint at du stiller spørsmål og at du er opptatt av riktig ernæring i forbindelse med trening.

YT-serien er utviklet på bakgrunn av all forskning som er gjort på idrettsernæring og på Olympiatoppen sine erfaringer.

Restitusjonsdrikken YT inneholder 18,5g protein, 13.2g tilsatt sukker og totalt 28,4g sukkerarter per boks. Sukkerarter inkluderer laktosen som finnes naturlig i melken. Sukkeret tas raskt opp i kroppen, og dette er gunstig for kroppen rett etter en treningsøkt/konkurranse.

I de første 30 minuttene etter trening trenger kroppen et påfyll av energi for å bygge seg opp igjen etter å ha tømt glykogenlagrene i musklene og for å legge til rette for muskelreparasjon/muskelvekst. For å tilfredsstille disse prosessene trenger kroppen først og fremst karbohydrater som raskt tas opp i kroppen og gir energi slik at et eventuelt energiunderskudd ikke gjør at muskelvev brukes som energikilde. Karbohydratene bidrar også til oppbygging av glykogenlagrene i musklene og de stimulerer til insulinutskilling som muliggjør opptak av aminosyrer til musklene. Det er dermed også lurt å ha aminosyrer tilgjengelig i blodbanen når disse prosessene foregår, derfor anbefaler vi også proteiner som en del av et restitusjonsmåltid. Hvor mye proteiner man trenger umiddelbart etter trening vil variere veldig fra person til person, og fra idrett til idrett. Det er imidlertid en øvre grense for hvor mye aminosyrer kroppen klarer å nyttiggjøre seg i denne fasen, og med tilnærmet 20 g protein vil du være godt innenfor de øvre grensene selv om du har et stort behov for proteiner. Derfor hevder vi at proteininnholdet skal dekke behovet hos alle. Vi følger anbefalingene som sier at en person trenger mellom 0,8 og 1,8g protein/kg kroppsvekt per dag avhengig av muskelmasse og treningsform. For å best mulig dekke proteinbehovet anbefaler vi litt protein til hvert måltid gjennom hele dagen. De aller fleste som regner på sitt proteininntak vil finne ut at de spiser mye mer protein i løpet av dagen enn det anbefalingene tilsier er nødvendig.

I enkelte tilfeller der man har deltatt i en hard konkurranse eller trent meget hardt vil ikke karbohydratdelen i YT restitusjonsdrikk være tilfredsstillende. Derfor anbefaler vi en frukt, rosiner, brødskive el. Ved siden av, eller rett og slett å drikke 2 restitusjonsdrikker etter slike økter.

Q meierienes Skyr inneholder ikke nok karbohydrat til å egne seg som et restitusjonsprodukt alene, men kan inngå som en del av et sunt kosthold, om man er flink til å fylle opp med karbohydrater i tillegg.

Håper dette var oppklarende. Hvis du vil vite mer om proteiner og trening kan du lese intervjuet med Truls Raastad, førsteamanuensis i idrettsfysiologi ved Norges idrettshøgskole som ligger under fanen ”Om treningsernæring” på denne siden. Du kan også finne et eget faktaark om proteiner til idrettsutøvere utarbeidet av Olympiatoppen, ved å trykke på fanen ”samarbeid med olympiatoppen” også på denne siden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  Sitat

Vi følger anbefalingene som sier at en person trenger mellom 0,8 og 1,8g protein/kg kroppsvekt per dag avhengig av muskelmasse og treningsform. For å best mulig dekke proteinbehovet anbefaler vi litt protein til hvert måltid gjennom hele dagen. De aller fleste som regner på sitt proteininntak vil finne ut at de spiser mye mer protein i løpet av dagen enn det anbefalingene tilsier er nødvendig.

Noen som er enige?

For meg virker det litt lite mtp. på hva jeg har lest her inne.

Lenke til kommentar

1,6/1,8 g er vel så langt man har forsket og bare kommet til positive effekter, så sånn sett kan det stemme bra. Nå er disse studiene sikkert ikke hatt et fokus på bare styrketrening eller f.eks. bevaring av muskler under en deff. Innen styrketrening/kroppsbyggning har det vært anbefalt et proteininntak enda høyere enn dette fra Tine med som regel 2 gram på bulk og 3 på deff.

Endret av JUL
Lenke til kommentar
  Sir-Andy skrev (På 14.10.2010 den 22.14):

BMR-kalkulatoren tar vel ikke hensikt til noe slikt, men kun hvor mye energi en trenger for å overleve. Dvs. null aktivitet.

Sikker på det? BMR står vel for "Basal Metabolic Rate", og det tar jo ikke hensyn til hvor mye en trener, men kun hvor mye en trenger for å vedlikeholde vekt ved null arbeid.

Lenke til kommentar
  wingeer skrev (På 15.10.2010 den 15.01):
  Sir-Andy skrev (På 14.10.2010 den 22.14):

Sikker på det? BMR står vel for "Basal Metabolic Rate", og det tar jo ikke hensyn til hvor mye en trener, men kun hvor mye en trenger for å vedlikeholde vekt ved null arbeid.

War skrev (På 15.10.2010 den 15.39):

Noen av de er modifisert så man kan legge inn aktivitet som har egen formel med kcal brukt basert på din vekt så den tar med det i totalsummen.

^ What he said.

Mulig vi har vært borti litt forskjkellige BMR-kalkiser, men de jeg har vært borti har hvertfall denne funksjonen.

Lenke til kommentar
  Sir-Andy skrev (På 15.10.2010 den 15.58):
  War skrev (På 15.10.2010 den 15.39):

Noen av de er modifisert så man kan legge inn aktivitet som har egen formel med kcal brukt basert på din vekt så den tar med det i totalsummen.

^ What he said.

Mulig vi har vært borti litt forskjkellige BMR-kalkiser, men de jeg har vært borti har hvertfall denne funksjonen.

Ja, men mange av de gir helt forskjellige verdier. Jeg kan ikke ha en usikkerhet på 750kcal. Det blir litt dumt. Derfor lurte jeg på om noen, med erfaring, visste om en konkret som gir et godt estimat. :)

Lenke til kommentar
  Ozelot skrev (På 15.10.2010 den 14.38):
  Sitat

Vi følger anbefalingene som sier at en person trenger mellom 0,8 og 1,8g protein/kg kroppsvekt per dag avhengig av muskelmasse og treningsform. For å best mulig dekke proteinbehovet anbefaler vi litt protein til hvert måltid gjennom hele dagen. De aller fleste som regner på sitt proteininntak vil finne ut at de spiser mye mer protein i løpet av dagen enn det anbefalingene tilsier er nødvendig.

Noen som er enige?

For meg virker det litt lite mtp. på hva jeg har lest her inne.

Se nå på kostholdet til en nordmann. Froskot skiver, lunsj skiver, middag fisk/kjøtt i en posjon av 100-200g. Ingen kvelds eller billig mat eller som igjen skiver..

Proteiner er ikke skiver, pasta eller poteter. Proteinet er den lille ostebiten du har på skivene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...