Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1kg fett er 7000Kcal. 500kcal overskudd per dag vil altså gi ca 30 000 Kcal på to måneder. Noe som tilsvarer ca. 4kilo fett. MEN nå er det vel ikke slik at alt overskuddet legger seg som fett? Trener du styrke 3-4-5 ganger i uka vil du også bygge muskler.

4,35 kg hvis vi skal være nøyaktig. ;) Jeg regna bare raskt i hodet og ser jeg bommet litt. Men dette vil uansett være fordelt ca 4:1 med fett/muskler.

Lenke til kommentar

Er du seriøs? Om du ser på "bulk" som en mulighet til å trøkke pizza, bab og pølser vil du selvfølgelig få kulemage og fettprosent over 20. Kjører du derimot en clean bulk med ca 500 i kcal overskudd vil ikke dette være no problem.

500 kcal i daglig overskudd gir økning i kroppsvekt på ca 5 kg på 2 måneder, og da i all hovedsak fett. Det gir meg kulemage og fettprosent på 20. Jeg er ikke spesiellt stor eller tung av meg og fettet samler seg dessverre veldig konsentrert på magen hos meg. Så 5kg fett utgjør faktisk stor forskjell.

Ja, særlig. 

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med at alt fettet plasserer seg nederst på magen. Jeg hadde virkelig sett latterlig ut hvis jeg hadde vært chubby =)

Samme her, det er genetisk i min familie på far siden. ALLE oppover har stor øl mage, ene større enn den andre! :) Sliter selv med siste rest nederst, men tror ikke det blir deff før sommeren nærmer seg. Satser på jevn nedgang til da =)

Lenke til kommentar

I familien min så er morsida lubbentjukk, mens farsida er lang, radmager og scenesterk. Jeg har mest fra morsida så noe særlig bodybuilder er jeg ikke :p. Fett rundt midja har jeg (og det lille er jeg stolt av å ha!) men mange mener jeg er ganske scenesterk og ... :hmm:. Fattern f.eks. Han er 2.05, spinkel som faen og løfter tømmerstokker som en gud. Gjort det i alle år men har ikke særlig med muskler.

Lenke til kommentar

Etter en periode med mye fotball og trening ifb med Oslo Marathon har jeg hoppet på styrkevogna igjen. Ser for meg følgende 3-splitt

Dag 1:

Benkpress eller hantelpress

Skråbenk med hantler

Flies eller kabelpress

Dips

Mage

Dag 2:

Chins - veksler mellom bredt og smalt grep

Markløft

Sittende roing eller hantelroing

Biceps-øvelse

Mage

Dag 3:

Knebøy

Bakside legg

Skulderpress

Sidehev

Bakside skuldre ("omvendt pecdec")

Mage

Varierer med antall sett og repetisjoner etter lyst. Pleier å begynne med et sett med forholdsvis mange repetisjoner, for så å redusere etter jeg har blitt skikkelig varm. Noen som har noen innvendinger? Sikkert noen som reagerer på at jeg gjør forholdsvist lite, men det synes jeg igrunn ikke. Bruker en snau time de ulike dagene inkludert oppvarming.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar

Ja, særlig. 

Hva nøyaktig er du egentlig uenig i? At 500 kcal gir ca 5kg økning (4,35kg ved mer nøyaktig regning)? Eller at det i all hovedsak vil være fett? Eller at det gir meg kulemage? Eller at jeg får en fettprosent på 20%? Eller at jeg ikke er spesiellt stor? Eller at jeg ikke er spesiellt tung? Eller at fettet samler seg veldig konsentrert på magen hos meg? Eller at 5 kg fett utgjør stor forskjell?

Fint om du gidder være litt mer spesifikk ;)

Lenke til kommentar

Ja, særlig. 

Hva nøyaktig er du egentlig uenig i? At 500 kcal gir ca 5kg økning (4,35kg ved mer nøyaktig regning)? Eller at det i all hovedsak vil være fett? Eller at det gir meg kulemage? Eller at jeg får en fettprosent på 20%? Eller at jeg ikke er spesiellt stor? Eller at jeg ikke er spesiellt tung? Eller at fettet samler seg veldig konsentrert på magen hos meg? Eller at 5 kg fett utgjør stor forskjell?

Fint om du gidder være litt mer spesifikk ;)

1. Jeg er uening i at 500 kcal overskudd i 2 måneder gir 5 kg fettøkning, eller 4,35kg, over dette tidsrommet.

2. Når du ligger i kcal overskudd tillater kroppen seg 5-10% ekstra forbruk "sånn av seg selv". På en 2500 kcal diett gir dette 125 til 250 kcal.

3. Det kan godt være at det i hovedsak er fett, om du spiser som en idiot og trener som ei pingle. - men du legger ikke på deg 4,35 kg fordi, da spiser du for mye.

4. Fett% på 20, spørs jo helt hvor du var før du starta.

5. Hvor stor du er vet jeg heller ikke, da du ikke har nevnt hverken høyde eller vekt.

6. Testosteron bidrar til at fettet lagrer seg på magen, ingenting unormalt i det.

7. Ja, 5 kg fett utgjør en stor forskjell.

Bottomline: Teit utsagn, gadd ikke utdype siden slike utsagn hører til fra troll. Det er sånne utsagn man hører fra folk som sitter med cola zero og kyllingsandwitch på Burger King for å vise at "Dem spiser så sunt, men likevel er dem feite - stakkars meg". Så titter du inn bilruta dems og der ligger det 20 burgerpapir og tilsvarende mange pappbegre og take away papposer fra hhv maccern og BK.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når en trener styrke, er det da nødvendig å ha et overskudd av kcal får å få noe ut av det? Hvis ja, trenger en ha dette hver eneste dag, eller kun de dagene en trener styrke? Hvis nei, hvorfor? Fordeler/ulemper? Vil en legge på seg muskler eller fett? Hvor stort overskudd er nødvendig? Avhengig av hva en spiser? Relativt utdannede og utgreiende svar taes godt imot. :)

Lenke til kommentar

1. Jeg er uening i at 500 kcal overskudd i 2 måneder gir 5 kg fettøkning, eller 4,35kg, over dette tidsrommet.

2. Når du ligger i kcal overskudd tillater kroppen seg 5-10% ekstra forbruk "sånn av seg selv". På en 2500 kcal diett gir dette 125 til 250 kcal.

3. Det kan godt være at det i hovedsak er fett, om du spiser som en idiot og trener som ei pingle. - men du legger ikke på deg 4,35 kg fordi, da spiser du for mye.

4. Fett% på 20, spørs jo helt hvor du var før du starta.

5. Hvor stor du er vet jeg heller ikke, da du ikke har nevnt hverken høyde eller vekt.

6. Testosteron bidrar til at fettet lagrer seg på magen, ingenting unormalt i det.

7. Ja, 5 kg fett utgjør en stor forskjell.

Bottomline: Teit utsagn, gadd ikke utdype siden slike utsagn hører til fra troll. Det er sånne utsagn man hører fra folk som sitter med cola zero og kyllingsandwitch på Burger King for å vise at "Dem spiser så sunt, men likevel er dem feite - stakkars meg". Så titter du inn bilruta dems og der ligger det 20 burgerpapir og tilsvarende mange pappbegre og take away papposer fra hhv maccern og BK.

Så det du sier er at med et overskudd på 500kcal så vil jeg i bunn og grunn kun ligge på 250kcal i overskudd? Det var isåfall nytt for meg og nyttig lærdom. Men det stemmer ikke helt med de personlige erfaringene jeg har dessverre.

Og nei, jeg spiser ikke som en idiot eller trener som ei pingle. Synes det er ganske unødvendig å ta diskusjonen til det nivået. Særlig mye mer en 0,5kg ren muskelmasse pr mnd er det vanskelig å legge på seg, spesiellt hvis man har trent et par år fra før av.

resten ser jeg du er enig i så det er vel ikke noe poeng å kommentere.

edit: Ser forøvrig utifra loggen din at du har trent styrke aktivt i underkant av et år. Det er jo velkjent at nybegynnere kan øke mye i muskelmasse de første årene før det jevner seg mere ut, så det kan jo forklare hvorfor du er så uenig med mitt utsagn ang dette.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Når en trener styrke, er det da nødvendig å ha et overskudd av kcal får å få noe ut av det? Hvis ja, trenger en ha dette hver eneste dag, eller kun de dagene en trener styrke? Hvis nei, hvorfor? Fordeler/ulemper? Vil en legge på seg muskler eller fett? Hvor stort overskudd er nødvendig? Avhengig av hva en spiser? Relativt utdannede og utgreiende svar taes godt imot. :)

Dette finnes det allerede veldig mye stoff rundt, så jeg foreslår heller at du tar deg tid til å lese gjennom leangains, Myrevolution, og Lyle mcdonalds nettside - så kan du heller stille mer nyanserte spørsmål i denne tråden.

Edit:

Roing bredt' date=' er det bare roing på romaskin med bredt grep?[/quote']

Nei, dette gjøres på maskin (ofte like ved nedtrekken). Du skjønner hva et bredt grep er når du ser det ;)

Edit 2: Maskin: som i trinsetårn eller hva man skal kalle det. Ikke sånn maskin som har et sete som ruller frem og tilbake.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Skal bort å finne ut mine 10rm til RYP nå, men har et par spørsmål først:

Roing bredt, er det bare roing på romaskin med bredt grep?

Og der det står mage, er det bare en random mageøvelse?

Har ikke lest hele heftet, sikkert derfor jeg ikke finner ut av det.

Se her for øvelser: https://www.tn.no/ryp/guide

Der finner du også alternative øvelser nederst.

Jeg foretrekker fremoverbøyd roing med stang. Mye morsommere enn å dra i noe tau. :p

Roing bredt grep:

roing_bredt2.jpg

Stangroing:

ovelse7.jpg

(jeg liker å stå mer foroverbøyd enn dette vel og merke)

Og du ser vel hvem som er størst av disse to? :fun:

Endret av phax
Lenke til kommentar

edit: Ser forøvrig utifra loggen din at du har trent styrke aktivt i underkant av et år. Det er jo velkjent at nybegynnere kan øke mye i muskelmasse de første årene før det jevner seg mere ut, så det kan jo forklare hvorfor du er så uenig med mitt utsagn ang dette.

Nei, jeg mener fortsatt at det skal GODT gjøres å legge på seg 4,35 kg fett på 2 måneder om man spiser 500 kcal over maintenance. Står du fortsatt for dette utsagnet?

Og, om du har så mye muskler og har stagnert er det kanskje på tide å endre målsetning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...