Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen flere her inne som følger leangains?

 

Har akkurat rundet min andre uke, kroppsvekt har muligens gått opp 0,5 kg - ellers så er den helt det samme som før (72,2kg). Startet styrketreninga samtidig med leangains, benkpressen har økt 2,5kg, knebøyen er jeg usikker siden jeg ikke hadde powerrack i starten, men markløften har jeg hatt kjempeøkning på: 20kg! Løfter ikke akkurat mye, men det blir det vel en endring på fremover (42,5benk, 75knebøy, 90 markløft) Alle tall er forresten 6 repetisjoner. 

 

Særlig lår og rumpa virker til å ha stramma seg opp, overkroppen er også strammere overall, ny blodåre synlig i underarmene også :D 

 

Endelig tilbake i skolerytme igjen, får på plass kosthold og treninga ;)

 

 

Lenke til kommentar

Tipper de fleste her fortsatt venter på videoen der du faila i knebøy. Den kommer vel i samme slengen?

Aaahahaha :tease: Trodde ikke folk hadde så god hukommelse da vet du!

 

Okei, jeg kan sikkert gjøre den offentlig, jeg VET at det samme ikke hadde skjedd idag og at det var dumt og blabla. Bare vet også at jeg kommer til å få kritikk uansett. Vil heller at folk skal le!

Lenke til kommentar

Hei. Denne uken har jeg løpt tre ganger. i en halvtime - en time. Jeg er lite fornøyd med øktene mine ettersom jeg stopper altfor ofte og har en dårlig rytme. Jeg er også svært lite bevisst på om jeg spiser/drikker før trening. Har noen noe tips?

 

Hva bør jeg spise/drikke først? Hvordan kan jeg finne en bra joggerytme når jeg ønsker å øke kondisen min (har OK kondis)

 

Setter pris på alt egentlig.

 

God Helg

 

Prøver igjen jeg :)

Lenke til kommentar

Hei. Denne uken har jeg løpt tre ganger. i en halvtime - en time. Jeg er lite fornøyd med øktene mine ettersom jeg stopper altfor ofte og har en dårlig rytme. Jeg er også svært lite bevisst på om jeg spiser/drikker før trening. Har noen noe tips?

 

Hva bør jeg spise/drikke først? Hvordan kan jeg finne en bra joggerytme når jeg ønsker å øke kondisen min (har OK kondis)

 

Setter pris på alt egentlig.

 

God Helg

 

Prøver igjen jeg :)

 

Dette bør du følge:

1. Varm opp 10min

2. Løp 4min 80-90% av maks

3. 3min rolig

4. Løp 4min 80-90% av maks

5. 3min rolig

6. Løp 4min 80-90% av maks

7. 3min rolig

8. Løp 4min 80-90% av maks

9. 10min nedjogging

Lenke til kommentar

Hei. Denne uken har jeg løpt tre ganger. i en halvtime - en time. Jeg er lite fornøyd med øktene mine ettersom jeg stopper altfor ofte og har en dårlig rytme. Jeg er også svært lite bevisst på om jeg spiser/drikker før trening. Har noen noe tips?

 

Hva bør jeg spise/drikke først? Hvordan kan jeg finne en bra joggerytme når jeg ønsker å øke kondisen min (har OK kondis)

 

Setter pris på alt egentlig.

 

God Helg

 

Prøver igjen jeg :)

Nå er ikke jeg noe kondisjonstroll (holder meg mer til styrke), men er målsetningen din bare å få bedre kondis? 

 

 

Hvis det er ren økning i oksygenopptak er vel 4x4 intervalltrening veldig bra ((4 min hard løping, 4 min gåing)x4). Du snakker om spise/drikke før jogging; Trening skal foregå på tom mage, spise gjør man etterpå. Evnt kan du ta en proteinshake før trening, men det er ikke nødvendig. 

 

Men, jeg vil si at det beste du kan gjøre for å øke kondisen er å få kostholdet på stell (du skriver ikke noe om det, så vet ikke hvordan det er).

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder 4x4-intervaller er 80% av makspuls for lavt og 90-95% med blodsmak i kjeften for høyt. 85-95% er det korrekte (idrettsutøvere bør ligge på 90-95%). Får man blodsmak i kjeften drar man på seg for mye melkesyre, noe som hemmer prestasjonen og dermed resultatet.

 

Enkel forklaring:

4x4min intervalltrening i praksis

 

Kjør oppvarming i ca. 6-10 minutter. Deretter kjører du 4x4 minutters intervaller på 85 – 95% av maksimal hjertefrekvens (90-95% for idrettsutøvere), avbrutt av 3 minutter med lavere intensitet (snakkefart) tilsvarende 70% av maksimal hjertefrekvens. Treningen er i utgangspunktet basert på maksimal hjertefrekvens som er individuell, og kan altså ikke beregnes ut fra alder. Hvis du ikke vet maksimal hjertefrekvens, skal du jogge eller gå i motbakke med en intensitet som gjør at du i siste halvdel av intervallet er andpusten, det vil si puster tungt uten å ha noen følelse av ubehag. Deretter 3 minutter i roligere tempo, ”snakkefart”, for å fjerne melkesyre som er dannet i intervalldraget, slik at du er klar for et nytt intervall. Tommelfingerregler for å finne riktig intensitet på intervallet er: ”Jeg kunne fortsatt i denne farten i ett minutt til”, og ved avslutning av økten: ”Jeg kunne ha gjennomført ett intervall til”. For høy intensitet fører til mye melkesyre som reduserer hjertets fylling, noe som gir dårligere treningseffekt.

 

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt i samme stol som Hugol her, og jeg pleier å ta meg noen never nøttemix før jeg trener samt drikke litt xl-1(med mindre jeg allerede har spist). Rett og slett for å få inn litt energi og veske før jeg løper avgårde.

 

 

Prøvde også den 4x4 saken, men klarte ikke å fullføre 4 minutter intens løping, og så 4 minutter sakte løping(bli for sliten rett og slett). Så da går det i å løpe fort opp bakkene og gå de ned inntill jeg har ordnet meg ei pulsklokke som kan måle pulsen(tips tas i mot med takk :) )

Lenke til kommentar

Bare pass på å hold lik fart på dragene(det første kan være litt roligere), klarer du ikke holde farten på siste draget har du gått ut for hardt.

 

http://connect.garmin.com/activity/48366940

Dagens 4x4 økt, ser kanskje ikke slik ut, men farten på alle dragene var lik. Har ikke vært på en 3dmølle på flere måneder, dette var uvandt :p

 

4x4 i går også btw, dagens puls var 4%poeng(8bpm) over gårsdagens faktisk :o

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Prøvde også den 4x4 saken, men klarte ikke å fullføre 4 minutter intens løping, og så 4 minutter sakte løping(bli for sliten rett og slett). Så da går det i å løpe fort opp bakkene og gå de ned inntill jeg har ordnet meg ei pulsklokke som kan måle pulsen(tips tas i mot med takk :) )

 

Hvis du ikke klarer gjennomføre løper du vel rett og slett for fort, som da fører til for høy puls. Skaff deg pulsklokke du! Imens kan du jo låne deg pulsbelte til tredemøllene på treningssenteret.

 

Polar har gode pulsklokker. Jeg har FT60 selv og veldig fornøyd med den.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...