Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hmm, er det noen som har vært overtrent før?

 

Husker før i tia var det jo mye snakk om hvor lett man blir overtrent, nå siste åra er det jo mer snakk om at det skal faktisk mye til å bli overtrent. Så tenkte jeg skulle prøve å overtrene meg litt så jeg kan føle hvordan det er.

 

Siden juli ca har jeg trent en 2 splitt hvor jeg rulerer på tunge (3reps) og lette (8reps) dager. Trener alle dager jeg har tid, som har blitt minimum 4 økter i uka og max 6 (søndag er jeg som oftest fyllesjuk).

 

Igår merka jeg at det begynte å tømmes for energi og idag på jobb er jeg helt ødelagt. Vurderer faktisk å skippe dagens trening, har allerede trent man-ons.

Overtrening er overbelastning av ein muskel slik at du gjer meir skade enn godt, det har ikkje noko å gjere med kor lenge du har trent, men med intensiteten, dvs. dersom du trener med for høg vekt og/eller for mange reps eller dersom du ikkje gir musklane nok kvile mellom kvar økt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreatin er must. Første uken etter langt kreatinavbrekk tar jeg 4 "doser" daglig, fordi det passer til måltidene (frokost, middag, vors-kvelds, nach-kvelds). Etter det tar jeg en dose daglig (på treningsdager: halvtime før trening, ellers: til frokost).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hva er det som gir best progresjon; 3x10 på X-kg, eller 1x10 på X-kg, så 1x8 på X+5-kg, også 1x6 på X+5 (5 ekstra, så 10 kg ekstra siden 1.rep)?

 

Hvis dere forstod det, hehe.

Lenke til kommentar

Vel.. Progresjon i hva og hva er målet?

 

20 reps og oppover som du kanskje vet tar på kordinasjons evnen og utholdenheten. Prøv å ta 20 reps med en vekt og kjenn på pusten din.

 

10 reps er noe midt i mellom av utholdenhet og muskel endurance(hvis noen kjenner til ordet - noe med større muskler)

 

5 reps og under er noe midt i blinken av styrke og muscle endurance. 1RM og slikt har mye større behov for eksplosiv styrke, i steden muscle endurance.

 

Det er viktig å skjønne at kroppen tilpasser seg anderledes i hvilken rep sett du trener i. Muskelfibrene i muskelen blir helt anderledes formet i forhold til en fyr som trener med 5 reps og en annen med 20 reps.

Lenke til kommentar

Så da er det slik at første uka 4 ganger daglig og så de påfølgende ukene en halvtime før trening og om morgenen?

 

Hvordan merker du hva det gjør i kroppen? Mer energi? Noen bivirkninger?

Når på dagen du vil ta det til vanlig bestemmer du selv. Glemmer du det til frokost er det ingen krise å ta det til middag/kvelds. Du merker veldig godt at musklene blir hardere, selv når de er "slappe". Generelt bedre pump/mer å gi, og du klarer gjerne 1-2 reps mer enn du ville klart uten. Dette er selvsagt individuelt - kreatin har ikke like god effekt på alle.

Lenke til kommentar

Husk på at anbefalt dose er minste dose uten bi-virkninger. Vis produsenten har hatt 100 test eksemplarer, og en av disse fikk reaksjon ved større doser, vil anbefalt være det h*n har tålt.

 

Kreatin kan fint taes i større doser enn anbefalt, kroppsbyggere tar gjerne 2-4 ganger dette.

Lenke til kommentar

Hei.

Kjøyrer styrketrening 2 gonger i veka. Måndag og Torsdag. Kjøyrer på fullkropps-splitt når eg trenar og brukar følgande øvingar i denne rekkefølga:

Benkpress --> Nedtrekk forran --> Markløft --> Roing -->Biceps curl --> Skulderpress m/ stang --> Triceps press (presse ned ved hjelp av nedtrekk apparatet) --> Underarms curl.

 

Trur eg huska og ta med alt. Utan om dette, trenar eg planken, pushups og biceps curl.

 

Brukar rundt 1,5 t på dette programmet på treningssenteret. Ser det greit ut? Trur eg har fått med det meste, men fint med andre synsvinklar på saken.

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Et program uten knebøy er ikke noe godt program.

 

Ikke alle som har en kropp det er forsvarlig å trene knebøy med ;) Men er enig at h*n burde legge til en øvelse for bein. Feks knebøy, frontbøy eller utfall.

 

@Ondskap: Den øvelsen du prioriterer høyes skal du trene først. Biceps og triceps burde du trene helt til slutt.

 

Jeg ville prioritert det slik: Markløft, benkpress, roing, skulderpress, nedtrekk, tricepspress, bicepscurl, underarmscurl, magetrening.

 

Jeg ville byttet om slik at du tar f.eks. knebøy istedenfor markløft noen av dagene. Du trenger ikke noen flere øvelser for armer enn 1, pga du trener det indirekte gjennom andre øvelser.

Lenke til kommentar

Et program uten knebøy er ikke noe godt program.

 

Ikke alle som har en kropp det er forsvarlig å trene knebøy med ;) Men er enig at h*n burde legge til en øvelse for bein. Feks knebøy, frontbøy eller utfall.

 

@Ondskap: Den øvelsen du prioriterer høyes skal du trene først. Biceps og triceps burde du trene helt til slutt.

 

Jeg ville prioritert det slik: Markløft, benkpress, roing, skulderpress, nedtrekk, tricepspress, bicepscurl, underarmscurl, magetrening.

 

Jeg ville byttet om slik at du tar f.eks. knebøy istedenfor markløft noen av dagene. Du trenger ikke noen flere øvelser for armer enn 1, pga du trener det indirekte gjennom andre øvelser.

 

Takk.

Skal uansett ha nedtrekk før markløft, og det er fordi då varmar eg opp muskelaturen i rygg/nakke.

Då er det kanskje greit å ta markløft f.eks. måndagar og Kneløft f.eks. Torsdagar?

 

Takk for tipset med rekkefølga, men som sagt er f.eks. nedtrekk for å varme opp for tunge løft i mark.

Lenke til kommentar

TIP :p Ikke så mye eller hard gym, men er alltid koselig å få bra tilbakemeldinger!

 

Haha, da går vi på samme linje! Begynte på 1.-året nå i forrige uke. :p

 

Skulle egentlig hatt gym idag vi også, men var noe feil med timeplanen, så fikk heller tidligere helg! :)

 

Satser på å få 6er i gym. Tror jeg skal klare det lett, bare jeg gidder å gjøre en innsats (de andre i klassen er ikke særlig aktive akkurat...) :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...