Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Er volum virkelig SÅ viktig for deg? Misforstå meg rett, jeg setter ikke spørsmål ved dine personlige målsetninger, men programmet i seg selv og det ekstreme fokuset på volumtrening virker totalt overkill. Du kommer sikkert til å få en skade av det programmet der.

Nå ble jeg anbefalt det programmet av en treningsveileder, så stoler på han. Han har hjulpet meg før, så ser ikke noen grunn til å være skeptisk. Nå skal jeg ikke kjøre dette programmet i mer enn fem uker, så det er ikke noe som skal drøye ut i tid, mer som å få en "kick start" på bentreningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, takker så meget. Kjente idag at jeg lett ramlet ut av rytmen i brystsvömminga så fort jeg öket for mye, men veldig godt når man fant et behagelig tempo og fölte det fungerte :)

Jepp. I starten når jeg starta med svømming så klarte jeg såvidt 50 m crawl men 3000m bryst om jeg ville. Fikk beskjed av kameraten min at jeg stresset for mye. prøvde å slappe litt mer av og finne en bra rytme og vips så var det ikke noe problem med 1500m crawl

Lenke til kommentar

Pannekaker med blåbærsyltetøy? :hmm:

Interessant med slikt. Planlegger å lære mer om det dette skoleåret, gjennom egne studier, samt biologi og gymnastikk på skolen :) Skal bli et godt trenings- og studiår dette, har høye forhåpninger og forventninger.

Du går VG3? Gym på VGS var i hvert fall bedrøvelige saker når det gjaldt styrketrening. Ok teori på kardio, da.

Pannekaker med blåbærsyltetøy må du virkelig prøve, det er nesten like godt som pannekaker med bacon :)

Ja, går VG3. Vi gikk gjennom kompetansemål og slikt i dag, og skjønte raskt at det ikke kom til å bli så mye styrketeori ja. Er størst vekt på egentrening osv. Man skal vise ferdigheter i en individuell idret og i en lagidrett. På individuell idrett får man lov å velge styrkeløft, så tenker jeg skal få til det ganske bra ;) Skal sette sammen et treningsprogram osv. Tror det skal gå fint ja :)

Læreren min er en typisk Olymptiatoppen-gutt, han er friidrettstrener på fritiden, og er av typen "tynn og sprek", god kondis osv. Han mener proteinpulver kun er noe poeng i om man er toppidrettsutøver, og han ler av alle andre som tar det. Tror han har mye peiling på kardiotrening, men ellers virker han meget utdatert.

Han mener proteinpulver kun er noe poeng i om man er toppidrettsutøver, og han ler av alle andre som tar det.

Hils ham fra ALLE oss her på forumet og rop han inn i øret at :"DU ER EN NOOB!"

Spør han når han sist oppdaterte seg innenfor styrketening, og trening generellt da. Typis vranglære som jeg hele tiden møter på når jeg snakker med "vanlige" folk. LAtterlig at slike folk underviser i det hele tatt. Ferdig på lærerskolen for 20 år siden og tror de er utlært...

Lenke til kommentar

Det er planen. Vi gikk som sagt gjennom kompetansemål i dag, hvor det altså ble forklart hva vi måtte ha av kunnskap for å få en god karakter. VI snakket om det såkalte egentreningsopplegget, hvor vi skal lage, gjennomføre og vurdere et eget treningsopplegg over tid. Jeg spurte ordrett "Trenger vi å vise at vi har kunnskap om kosthold? Kosthold er jo tross alt kanskje viktigere enn selve treningen egentlig, når det kommer til styrkeløft," men jeg fikk vite at nei, kosthold måtte vi ikke kunne noe om.

Denne mannen er også helt imot bruken av kreatin, da han anser det som dop og han vet heller ikke om bivirkningene. Sistnevnte skal jeg si meg enig med, det er så vidt jeg vet ingen som vet hva som kanskje er langtidsvirkningene.

Han avsluttet vår lille "debatt" med å si "Om vi har ulike meninger, hvem er det da som har rett?" og så blunke lurt til meg :) SÅ ja, jeg kommer nok ikke til å utfordre han angående dette. Ikke uten kilder i alle fall, da har jeg "vitenskapen" på min side. Så får jeg heller gå til rektor om jeg får en dårlig karakter ved å ha presentert auto-regulering, periodisk faste og bruk av kosttilskudd som hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Det er planen. Vi gikk som sagt gjennom kompetansemål i dag, hvor det altså ble forklart hva vi måtte ha av kunnskap for å få en god karakter. VI snakket om det såkalte egentreningsopplegget, hvor vi skal lage, gjennomføre og vurdere et eget treningsopplegg over tid. Jeg spurte ordrett "Trenger vi å vise at vi har kunnskap om kosthold? Kosthold er jo tross alt kanskje viktigere enn selve treningen egentlig, når det kommer til styrkeløft," men jeg fikk vite at nei, kosthold måtte vi ikke kunne noe om.

Denne mannen er også helt imot bruken av kreatin, da han anser det som dop og han vet heller ikke om bivirkningene. Sistnevnte skal jeg si meg enig med, det er så vidt jeg vet ingen som vet hva som kanskje er langtidsvirkningene.

Han avsluttet vår lille "debatt" med å si "Om vi har ulike meninger, hvem er det da som har rett?" og så blunke lurt til meg :) SÅ ja, jeg kommer nok ikke til å utfordre han angående dette. Ikke uten kilder i alle fall, da har jeg "vitenskapen" på min side. Så får jeg heller gå til rektor om jeg får en dårlig karakter ved å ha presentert auto-regulering, periodisk faste og bruk av kosttilskudd som hensiktsmessig.

Oi. Det lille du har presentert av læreren er nok til at jeg vil si at her er det best å holde kjeft å bare "lære" det han underviser dere slik at du ikke ødelegger for karakterene dine.

Dette blir helt offtopic, men å begynne å bruke sine egne kunnskaper om gymnastikk, heimkunnskap og sunt folkevett i skolen i dag er nok litt "farlig" om man vil ha gode karakterer.

Det er desverre for mange gamle lærere som tviholder på gammel lærdom og ikke er mottagelige for ny info.

Lenke til kommentar

Har eit program her. 'Supermann i tau' og 'innføring ball' er to av øvelsane. Seier det dokke noke? Isåfall korleis utførere ein desse øvelsane?

Hvilke muskler skal disse øvelsene trene?

Okey, takker så meget. Kjente idag at jeg lett ramlet ut av rytmen i brystsvömminga så fort jeg öket for mye, men veldig godt når man fant et behagelig tempo og fölte det fungerte :)

Som Sno sier, ta det rolig og få god puste teknikk i starten. Hvis du ikke klarer å puste ved å vri hodet til siden, men må løfte hele opp (slik du gjør ved bryst svømming), så mister du moment og trening!

Lenke til kommentar

Etter en lang sommer og 5 kg tyngre er det tilbake til hverdagen også når det gjelder trening.

Jeg har lest litt om kaloriunderskudd, er det noen informative linker til dette og hva er vanlig inntak av kalorier i ungdomstiden (er 16 selv)

I tillegg ønsker å jeg å benytte meg av proteinpulver i tillegg til normal kosthold og trening, og hadde vært flott med noen anbefalinger og tips av proteinpulver og litt info om dette. Noen som også kan fortelle om kreatin , hva dette er og om det er noe å bruke?

Ønsker å få ekstra tilskudd av proteiner og vil bruke dette ved siden av regelmessig trening 5 ganger i uken

Lenke til kommentar

Google BMR så finner du kalkulator som lar deg regne ut ditt omentrentlige kaloribehov. Legg deg så på ca 500 under dette hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Jeg liker TN sitt ProZyme når det gjelder proteinpulver, men det er ikke det billigste på markedet. Får du for lite protein gjennom kostholdet er proteintilskudd bra og ha for å bevare eller bygge muskelmasse.

Kreatin gir deg en liten ytelsesøkning ved trening og er trolig et av de beste og mest dokumenterte kosttilskuddet på markdet. Koster "ingenting" så her er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar

Google BMR så finner du kalkulator som lar deg regne ut ditt omentrentlige kaloribehov. Legg deg så på ca 500 under dette hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Jeg liker TN sitt ProZyme når det gjelder proteinpulver, men det er ikke det billigste på markedet. Får du for lite protein gjennom kostholdet er proteintilskudd bra og ha for å bevare eller bygge muskelmasse.

Kreatin gir deg en liten ytelsesøkning ved trening og er trolig et av de beste og mest dokumenterte kosttilskuddet på markdet. Koster "ingenting" så her er det bare å kjøre på.

Dette høres veldig bra ut, og jeg hadde satt veldig pris på om du hadde noen linker til gode aktører som selger ProZyme og kreatin. Holder det å bruke dette ved siden av et normalt kostholdt og vanlig inntak av vann? :)

Lenke til kommentar

Holder er relativt, proteinpulver er et tilskudd om man trenger det i kosten, men protein, fettsyrer og kreatin + evt en billig karbbøtte til etter trening holder i massevis når det kommer til tilskudd.

Prozyme er tn.no

Myrev i linken over har litt billigere og hakket bedre, men de er vel utsolgt for sjokko nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvordan kan jeg få opp energinivået mitt? De siste dagene har jeg vært superslapp, så har ikke orket å trent. Drikke brus / spise godteri?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få opp energinivået mitt? De siste dagene har jeg vært superslapp, så har ikke orket å trent. Drikke brus / spise godteri?

Ta deg sammen og press deg til å gå på trening. Og spise ordentlig. Ikke brus og godteri.

Alle har perioder der det er tyngre å gå på trening en vanlig.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...