NothinDoin™ Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Så kan man da få dårligere lungekapasitet av å unngå kondistrening? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Så kan man da få dårligere lungekapasitet av å unngå kondistrening? Nei. Lungene har en genetisk betinget størrelse. Det som skjer ved "kondistrening" er at du stimulerer lungene omtrent på samme måte som musklene dine, bare det at de blir ikke større men sterkere. Sterkere lunger vil føre til at kan skifte ut luften i lungene fortere og dermed får tilført øvrig muskulatur oksygen som igjen fører til bedre utholdenhet. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Så kan man da få dårligere lungekapasitet av å unngå kondistrening? Nei. Lungene har en genetisk betinget størrelse. Det som skjer ved "kondistrening" er at du stimulerer lungene omtrent på samme måte som musklene dine, bare det at de blir ikke større men sterkere. Sterkere lunger vil føre til at kan skifte ut luften i lungene fortere og dermed får tilført øvrig muskulatur oksygen som igjen fører til bedre utholdenhet. Som igjen betyr bedre lungekapasitet Endret 21. august 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Nja, Kansje større effektivitet? O2 Opptaket er vell det som er viktigst er det ikke, og dette forbedres ved trening. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Større O2-opptak -> større kapasitet. Kan vel forsåvidt kalle det forbedret lungeeffektivitet også.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Interessant med slikt. Planlegger å lære mer om det dette skoleåret, gjennom egne studier, samt biologi og gymnastikk på skolen Skal bli et godt trenings- og studiår dette, har høye forhåpninger og forventninger. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg tror jeg har funnet god business. På lørdag var jeg ute å plukka 1 kilo med blåbær og lagde syltetøy av det. Skal ut igjen til helga og plukke full frysern. Hjemmelaga blåbærsyltetøy MÅ jo være for det beste. Tjukt av antioksidanter. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Urk, tungt å jogge etter joggepause! Menmen, da er de kaloriene brent for idag Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg tror jeg har funnet god business. På lørdag var jeg ute å plukka 1 kilo med blåbær og lagde syltetøy av det. Skal ut igjen til helga og plukke full frysern. Hjemmelaga blåbærsyltetøy MÅ jo være for det beste. Tjukt av antioksidanter. Er nok mye bedre enn det du kjøper i butikken ja, hørt at de fjerner antioksidantene under produksjon for å selge disse videre til helsekostbutikker. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Blåbærsyltetøy er evig win da Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Er veldig godt ja ^^, Spesielt på pannekaker Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Gjett hva jeg skal ha til middag i dag da Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Noen svømmere her som kan si litt hvordan man burde legge opp et pass? Noen som har linker til gode filmer med svømme teknikker o.l? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Pannekaker med blåbærsyltetøy? Interessant med slikt. Planlegger å lære mer om det dette skoleåret, gjennom egne studier, samt biologi og gymnastikk på skolen Skal bli et godt trenings- og studiår dette, har høye forhåpninger og forventninger. Du går VG3? Gym på VGS var i hvert fall bedrøvelige saker når det gjaldt styrketrening. Ok teori på kardio, da. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Helt forferdelig ja, husker vi leste om hvordan man burde trene øvelser for hver kroppsdel, baseøvelser var ikke nevnt, knebøy tar ifølge boka bare lår. Når vår lærer la opp styrketrening var det omtrent fordelt slik: 8 forskjellige mage/core øvelser og litt armhevinger. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Ingen progresjon, feil utførelse , kcal hadde ingen betydning. Det var tider det. Gymmlæreren hadde veid 75kg siden 80tallet. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Vår lærer var en fysioterapeut som også ledet det lokale treningsenteret. På det senteret hadde de ikke plass til knebøyracket, fordi da fikk de ikke plass til alle maskinene som han mente var bedre fordi de var tryggere. Han var en sånn fitness-fjomp. Og for all del kunne jeg ikke gå til skolens styrkerom på egentreningene, fordi det ble urettferdig for de som ikke hadde betalt for det. Men andre i klassen kunne fint ta med sykler og rulleski i verdi av flere tusen kroner. Men styrkerommet som kostet 400kr halvåret skapet tydeligvis klasseskiller. Endret 23. august 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Har eit program her. 'Supermann i tau' og 'innføring ball' er to av øvelsane. Seier det dokke noke? Isåfall korleis utførere ein desse øvelsane? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Pannekaker med blåbærsyltetøy? Interessant med slikt. Planlegger å lære mer om det dette skoleåret, gjennom egne studier, samt biologi og gymnastikk på skolen Skal bli et godt trenings- og studiår dette, har høye forhåpninger og forventninger. Du går VG3? Gym på VGS var i hvert fall bedrøvelige saker når det gjaldt styrketrening. Ok teori på kardio, da. Pannekaker med blåbærsyltetøy må du virkelig prøve, det er nesten like godt som pannekaker med bacon Ja, går VG3. Vi gikk gjennom kompetansemål og slikt i dag, og skjønte raskt at det ikke kom til å bli så mye styrketeori ja. Er størst vekt på egentrening osv. Man skal vise ferdigheter i en individuell idret og i en lagidrett. På individuell idrett får man lov å velge styrkeløft, så tenker jeg skal få til det ganske bra Skal sette sammen et treningsprogram osv. Tror det skal gå fint ja Læreren min er en typisk Olymptiatoppen-gutt, han er friidrettstrener på fritiden, og er av typen "tynn og sprek", god kondis osv. Han mener proteinpulver kun er noe poeng i om man er toppidrettsutøver, og han ler av alle andre som tar det. Tror han har mye peiling på kardiotrening, men ellers virker han meget utdatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå