Ozelot Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Takk for bra svar Men en ting lurer jeg på, hvorfor har hjertet behov for å pumpe mer, når en allikevel skal løpe langt og "rolig" og ikke har behov for så mye blod? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 På 4x4 løper man hver intervall på 85-95 % av maks, og har aktive pauser på 3 min hvor du skal ligge på ca 70 % av maks. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Jeg begynner å bli mektig lei av Stronglifts, har kjørt det i ca 1år snart. Får fortsatt god fremgang av det, men de få øvelsene gjør meg umotivert. Noen som har forslag til andre program? Med prioritering av baseløft. Dietmar? EDIT: Fjern ".txt" Endret 6. august 2010 av benchmeister Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Takker Bench, skal se på det. Fant dette på ironaddicts, tipset av en venn. Monday Squat or box squat 2-3 x 5 Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10 Bent Row or Chest Supported row 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Wednesday Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3 Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Skull Crushers 3 x 10 Ab work 3 x 10 Friday Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5 Leg press 2 x 10 Chin or lat pull-down 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Monday Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3 Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Tricep pushdowns 3 x 10 Ab work 3 x 10 Monday Monday Squat or box squat 2-3 x 5 Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10 Bent Row or Chest Supported row 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Wednesday Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3 Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Skull Crushers 3 x 10 Ab work 3 x 10 Friday Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5 Leg press 2 x 10 Chin or lat pull-down 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Monday Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3 Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Tricep pushdowns 3 x 10 Ab work 3 x 10 Monday Monday Squat or box squat 2-3 x 5 Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10 Bent Row or Chest Supported row 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Wednesday Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3 Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Skull Crushers 3 x 10 Ab work 3 x 10 Friday Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5 Leg press 2 x 10 Chin or lat pull-down 4 x 6 Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8 Calf Raises 3 x 15 Monday Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3 Dumbbell Bench Press 4 x 8 Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8 Tricep pushdowns 3 x 10 Ab work 3 x 10 Monday Hva tror dere? Linjær progresjon. Tenker skifte ut legpress mot frontbøy. Endret 6. august 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hva med Børge Fagerlis 5x5? Ser slik ut: Dag 1: Knebøy 5x5 Roing 5x5 Benkpress 5x5 Øvelser for mage Dag 2: Knebøy 5x5 (80% av vekten fra mandagen) Markløft 5x5 Skulderpress 5x5 Hang-ups 3xF Øvelser for mage Dag 3: Samme som dag 1 Forbehold om feil/oppdateringer i det originale programmet. Lineær progresjon her også. Selv putter jeg på 2,5kg hver trening i alle stangøvelsene. Av og til 5kg om jeg beveger meg over 90/100kg. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Er så godt som det samme som det jeg kjører nå, stronglifts. Takker ellers Endret 6. august 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg har trent stronglifts en stund nå, og føler det er på tide å hoppe over til RYP. Slik jeg har forstått det varer hvert program i seks uker. Burde jeg først gjennomføre grunnprogrammet for så gå over til ekstrem muskelvekst? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Nei, ikke om du har trent sl før. Hvorfor all denne byttingen? Man får variasjon nok når man tilpasser programmet etter denne periodens mål. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Stronglifts er vel et nybegynnerprogram, mens RYP er for de som har litt treningserfaring? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Begge er for nybegynnere. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Sebbe, er klar over at det er nesten likt. Jeg har kjørte begge programmer (samt RYP) flere ganger. Jeg er litt som deg, trenger variasjon etter en stund, og jeg får tilfredsstilt dette ønsket om forandring ved å bytte mellom stronglifts og Fagerlis 5x5-program. Så klart, det funker kanskje ikke på samme måten for deg. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) @Sebbe: Ja, men selv om jeg har trent SL noen måneder føler jeg meg fortsatt som en nybegynner. RYP virker som et program for "viderekomne nybegynnere", og jeg har registrert at det er mange her på forumet som bruker det. Anbefales det ikke at jeg gjennomfører RYP ekstrem muskelvekst før jeg går videre til noe mer avansert? Edit: Beklager rotete innlegg, jeg begynner å bli litt småtrett nå. Endret 7. august 2010 av Le Professeur Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg anser RYP (både grunnprogram og ekstrem muskelvekst) som nybegynnerprogram. Dette er pga de er så lette å følge, man får alle tallene osv. Men mtp selve treningen er de kanskje ikke det. Er jo langt flere øvelser enn på f.eks. Fagerlis 5x5 for nybegynnere. Jeg mener man kan holde på en god stund med kun baseøvelser og få god grunnstyrke før man begynner med fancy bicepscurl osv. Jeg har fått merkbart større armer etter å ha begynt å trene, og jeg trener ingen isolasjonsøvelser i det hele tatt. Øvelser som roing og pull-ups tar godt på biceps. Tenk dere at man har 100% av treningseffekt som skal fordeles utover hva man gjør i treningsøkten. Det sier seg selv at hver øvelse man tar får mindre prosentandel av energien/effekten (?) om man har en hel drøss med øvelser. Har man f.eks. benk, roing og knebøy på en økt og ingenting annet vil alle disse få stort fokus og høyere effekt enn om man i tillegg hadde tatt bicepscurl, tricepspress osv osv. Jeg anser for øvrig alle 5x5 baseprogrammer som nybegynnerprogram. Når man begynner med isolasjonsøvelser for å styrke svake ledd i kroppen som lager hindringer for baseløft (en kjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet), er man viderekommen. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Takk for bra svar Men en ting lurer jeg på, hvorfor har hjertet behov for å pumpe mer, når en allikevel skal løpe langt og "rolig" og ikke har behov for så mye blod? Da kan du løpe langkjøringene fortere (høyere intensitet), fordi hjertet ditt pumper mer blod hvert slag. La oss si du skal løpe 1 mil, før så hadde du 160 i puls og det var relativt tungt, du blir bedre trent, og etterhvert så kan du løpe samme strekning på samme tid, bare du har 145 i puls og det går lett. Da har du gått ned 15 slag i minutet, fordi hjerte ditt har fått større slagvolum. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Som skrevet , nybegynnere for gode resultater med lineær progresjon , mens en viderekommen vil ha større effekt av å følge en ikke-lineær progresjon. Ingen grunn til å hoppe rett på ikke-lineær og gjøre det mer avansert en det må være i starten. Hele grunnen til å velge ryp/ett lineært "nybegynnerprogram" er for å øke grunnstyrken og få inn teknikkene så man kan trene baseøvelser. Når man har dette på plass, dvs 60kg markløft osv så man kan utføre øvelsene med rett størrelse på skivene uten å skade seg så har man det man trenger for eks et 5x5 osv. Auto-regulering Nr 2 er det som har fungert best så langt , så nå blir sett og rep historie snart og uansett hvor mye man bytter rundt så kommer man ikke uten om de store baseøvelsene. Forandringer i programmet kommer kun til å dreie seg om hvilken muskelgruppe man vil prioritere den neste perioden. Endret 7. august 2010 av War Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Sebbe e så svak, at når han løfter markløft, rives cenene i armene sund og han mister armene. 1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hva var det innlegget godt for? Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hva var det innlegget godt for? Du burde være takknemlig. Tenk hvis du hadde prøvd å dra mark uten at han hadde advart deg. Det hadde ikke blitt mye forum.hardware.no etter det skal jeg si deg. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 synes miljøet i denne tråden bare blir bedre og bedre 2 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hadde fantastiske bein i dag http://connect.garmin.com/activity/43630693 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå