Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker Bench, skal se på det. :)

 

Fant dette på ironaddicts, tipset av en venn.

 

 

 

Monday

Squat or box squat 2-3 x 5

Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10

Bent Row or Chest Supported row 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Wednesday

Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3

Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Skull Crushers 3 x 10

Ab work 3 x 10

 

Friday

Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5

Leg press 2 x 10

Chin or lat pull-down 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Monday

Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3

Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Tricep pushdowns 3 x 10

Ab work 3 x 10 Monday

 

Monday

Squat or box squat 2-3 x 5

Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10

Bent Row or Chest Supported row 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Wednesday

Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3

Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Skull Crushers 3 x 10

Ab work 3 x 10

 

Friday

Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5

Leg press 2 x 10

Chin or lat pull-down 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Monday

Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3

Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Tricep pushdowns 3 x 10

Ab work 3 x 10 Monday

Monday

Squat or box squat 2-3 x 5

Glute/Ham Raises or pullthroughs 3 x 10

Bent Row or Chest Supported row 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Wednesday

Bench Press or low board press 3 x 5, or 3 x 3

Incline Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Skull Crushers 3 x 10

Ab work 3 x 10

 

Friday

Deadlift or rack deadlift 2-3 x 5

Leg press 2 x 10

Chin or lat pull-down 4 x 6

Barbell or Dumbbell Curl 3 x 8

Calf Raises 3 x 15

 

Monday

Incline bench press or Incline Dumbbell Press 3 x 5, or 3 x 3

Dumbbell Bench Press 4 x 8

Military or Dumbbell Shoulder Press 3 x 8

Tricep pushdowns 3 x 10

Ab work 3 x 10 Monday

 

 

 

Hva tror dere? Linjær progresjon. Tenker skifte ut legpress mot frontbøy.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Hva med Børge Fagerlis 5x5? Ser slik ut:

 

Dag 1:

Knebøy 5x5

Roing 5x5

Benkpress 5x5

Øvelser for mage

 

Dag 2:

Knebøy 5x5 (80% av vekten fra mandagen)

Markløft 5x5

Skulderpress 5x5

Hang-ups 3xF

Øvelser for mage

 

Dag 3:

Samme som dag 1

 

Forbehold om feil/oppdateringer i det originale programmet. Lineær progresjon her også. Selv putter jeg på 2,5kg hver trening i alle stangøvelsene. Av og til 5kg om jeg beveger meg over 90/100kg.

Lenke til kommentar

Sebbe, er klar over at det er nesten likt. Jeg har kjørte begge programmer (samt RYP) flere ganger. Jeg er litt som deg, trenger variasjon etter en stund, og jeg får tilfredsstilt dette ønsket om forandring ved å bytte mellom stronglifts og Fagerlis 5x5-program. Så klart, det funker kanskje ikke på samme måten for deg.

Lenke til kommentar

@Sebbe: Ja, men selv om jeg har trent SL noen måneder føler jeg meg fortsatt som en nybegynner. RYP virker som et program for "viderekomne nybegynnere", og jeg har registrert at det er mange her på forumet som bruker det. Anbefales det ikke at jeg gjennomfører RYP ekstrem muskelvekst før jeg går videre til noe mer avansert?

 

Edit: Beklager rotete innlegg, jeg begynner å bli litt småtrett nå.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Jeg anser RYP (både grunnprogram og ekstrem muskelvekst) som nybegynnerprogram. Dette er pga de er så lette å følge, man får alle tallene osv. Men mtp selve treningen er de kanskje ikke det. Er jo langt flere øvelser enn på f.eks. Fagerlis 5x5 for nybegynnere. Jeg mener man kan holde på en god stund med kun baseøvelser og få god grunnstyrke før man begynner med fancy bicepscurl osv. Jeg har fått merkbart større armer etter å ha begynt å trene, og jeg trener ingen isolasjonsøvelser i det hele tatt. Øvelser som roing og pull-ups tar godt på biceps.

 

Tenk dere at man har 100% av treningseffekt som skal fordeles utover hva man gjør i treningsøkten. Det sier seg selv at hver øvelse man tar får mindre prosentandel av energien/effekten (?) om man har en hel drøss med øvelser. Har man f.eks. benk, roing og knebøy på en økt og ingenting annet vil alle disse få stort fokus og høyere effekt enn om man i tillegg hadde tatt bicepscurl, tricepspress osv osv.

 

Jeg anser for øvrig alle 5x5 baseprogrammer som nybegynnerprogram. Når man begynner med isolasjonsøvelser for å styrke svake ledd i kroppen som lager hindringer for baseløft (en kjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet), er man viderekommen.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar :)

 

 

Men en ting lurer jeg på, hvorfor har hjertet behov for å pumpe mer, når en allikevel skal løpe langt og "rolig" og ikke har behov for så mye blod?

 

Da kan du løpe langkjøringene fortere (høyere intensitet), fordi hjertet ditt pumper mer blod hvert slag. La oss si du skal løpe 1 mil, før så hadde du 160 i puls og det var relativt tungt, du blir bedre trent, og etterhvert så kan du løpe samme strekning på samme tid, bare du har 145 i puls og det går lett. Da har du gått ned 15 slag i minutet, fordi hjerte ditt har fått større slagvolum.

Lenke til kommentar

Som skrevet , nybegynnere for gode resultater med lineær progresjon , mens en viderekommen vil ha større effekt av å følge en ikke-lineær progresjon.

 

Ingen grunn til å hoppe rett på ikke-lineær og gjøre det mer avansert en det må være i starten.

 

Hele grunnen til å velge ryp/ett lineært "nybegynnerprogram" er for å øke grunnstyrken og få inn teknikkene så man kan trene baseøvelser.

Når man har dette på plass, dvs 60kg markløft osv så man kan utføre øvelsene med rett størrelse på skivene uten å skade seg så har man det man trenger for eks et 5x5 osv.

 

Auto-regulering

Nr 2

 

er det som har fungert best så langt , så nå blir sett og rep historie snart og uansett hvor mye man bytter rundt så kommer man ikke uten om de store baseøvelsene.

Forandringer i programmet kommer kun til å dreie seg om hvilken muskelgruppe man vil prioritere den neste perioden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...