Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Et annet tilfelle hvor dette er irriterende er i øvelsen arnoldpress. De første ukene lå jeg på denne øvelsen på 14 kg. Når jeg skulle så øke, har de ikke 15, 16 eller 17 kg. Så jeg må plutselig gjøre et hopp fra 14-18 kg. En økning som er litt stor! :no:

 

Bytte sted eller be de kjøpe inn vekter?

 

Du kan midlertidig løse prob med å trene flere treningen med en vekt så hope til 18 kg, men det er litt stort ja. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på å be dem kjøpe inn, men gidder ikke da jeg skal reise til Oslo til høsten og dermed slutte på treningssenteret nå som kortet mitt går ut i slutten av denne måneden (2uker).

 

Da blir det enten SATS eller Åsane treningssenter i sommer..

 

Forresten noen bra tips til treningssentre i Oslo?

Lenke til kommentar
Har tenkt på å be dem kjøpe inn, men gidder ikke da jeg skal reise til Oslo til høsten og dermed slutte på treningssenteret nå som kortet mitt går ut i slutten av denne måneden (2uker).

 

Da blir det enten SATS eller Åsane treningssenter i sommer..

 

Forresten noen bra tips til treningssentre i Oslo?

Haralds Gym. Dritbra senter syns jeg.. Er ikke sånn fisefint, men mer hardcore!

Lenke til kommentar

Om man går tilbake vil ikke kroppen ha nytte av de treningene den får på de muskelgruppene før vekten igjen passerer den kg man stangerte på.

Det er det dummeste jeg har hørt i dag i alle fall............ Kan du gi noen seriøs begrunnelse for det? Ikke bare meningsløs synsing?

Lenke til kommentar

Om man går tilbake vil  ikke  kroppen ha nytte av de treningene den får på de muskelgruppene før vekten igjen passerer den kg man stangerte på.

Det er det dummeste jeg har hørt i dag i alle fall............ Kan du gi noen seriøs begrunnelse for det? Ikke bare meningsløs synsing?

:ermm: Trener du med 60 kg og stangerer vil ikke musklene vokse mer ved å ta neste trening på 50 kg så 55 kg så 60 igjen.

Da er det bedre å holde 60 noen treninger og heller få den positive efekkten av økt glykogenlagring og bedre oksygenopptak/utholdenhet.

 

Det er det samme som at uke 1 med 15 rep og lette vekter i ryp vil være bortkastet om man har jogget og gjort moderat med arbeid den uken.

 

skal man trene flere treninger med lavere vekter enn det man allerede har trent med vil det væreen fordel og velge 60 enn 50

Endret av War
Lenke til kommentar
:ermm:  Trener du med 60 kg og stangerer vil ikke musklene vokse mer ved å ta neste trening på 50 kg så 55 kg så 60 igjen.

Da er det bedre å holde 60 noen treninger og heller få den positive efekkten av økt glykogenlagring og bedre oksygenopptak/utholdenhet.

 

Det er det samme som at uke 1 med 15 rep og lette vekter i ryp vil være bortkastet om man har jogget og gjort moderat med arbeid den uken.

 

skal man trene flere treninger med lavere vekter enn det man allerede har trent med vil det væreen fordel og velge 60 enn 50

Hvis målet er å komme over "sticking pointet" vil jeg si det er en stor fordel å ta ett skritt tilbake... man bygger overskudd, og forskning (har dessverre ikke referanser) har vist at det er optimalt og trene slik(men det er i styrkesammenheng) Og det er nå alltids slik at styrke og muskelmasse har en hvis sammenheng............ Dessuten på ett programm som RYP er det IKKE bra å ligge tett oppunder failure uke på uke. Konseptet er jo høy frekvens og relativt høyt volum... og da kan man ikke trene til failure og forvente gode resultater.

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

stopper man opp trener man ikke med den vekta i ukene fremover, men den forrige vekta man klarte alle sett og rep med.

Så lenge du gjennomfører det planlagt antall reps på første sett, er det helt greit å ta færre reps i påfølgende sett. Stopp settet når en repetisjon går merkbart tregere enn den forrige - det er et tegn på at nervesystemet ditt jobber hardt for å løfte vekta, og muskelen har mer igjen for et ekstra sett istedet. For eksempel: du hadde planlagt 3 sett på 10 reps, og klarer 10 + 9 + 6 reps. Du kan da ta et ekstra sett med 5 reps for å kompensere for de "tapte" repetisjonene.

Endret av War
Lenke til kommentar
:ermm:  Trener du med 60 kg og stangerer vil ikke musklene vokse mer ved å ta neste trening på 50 kg så 55 kg så 60 igjen.

Da er det bedre å holde 60 noen treninger og heller få den positive efekkten av økt glykogenlagring og bedre oksygenopptak/utholdenhet.

 

Det er det samme som at uke 1 med 15 rep og lette vekter i ryp vil være bortkastet om man har jogget og gjort moderat med arbeid den uken.

 

skal man trene flere treninger med lavere vekter enn det man allerede har trent med vil det væreen fordel og velge 60 enn 50

Hvis målet er å komme over "sticking pointet" vil jeg si det er en stor fordel å ta ett skritt tilbake... man bygger overskudd, og forskning (har dessverre ikke referanser) har vist at det er optimalt og trene slik(men det er i styrkesammenheng) Og det er nå alltids slik at styrke og muskelmasse har en hvis sammenheng............ Dessuten på ett programm som RYP er det IKKE bra å ligge tett oppunder failure uke på uke. Konseptet er jo høy frekvens og relativt høyt volum... og da kan man ikke trene til failure og forvente gode resultater.

ok, når du snakker failure. Mener du da stopp i f.eks benk, eller til total utmattelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
wh1te: stod det i boken at ektomorfen har kort overkropp og lange bein? Jeg har nemlig motsatt, men det er i så fall det eneste kjennetegnet som ikke stemmer overens med meg og ektomorf i så fall.

Yup.

 

The ectomorph is characterized by a short upper body, long arms and legs, long and narrow feet and hands, and very little fat storage; narrowness in the chest and shoulders, with generally long, thin muscles.
Lenke til kommentar

På treningen for noen dager siden veide jeg inn 91 kg !

 

Blir såklart ikke nøyaktig i og med at jeg drikker en masse vann før og underveis i treningen, pluss at jeg har spist. Men artig å veie inn mer enn 90 kg. :)

 

edit: War: Overasker meg ikke, du skriver flotte svar både på TN`s forum og her ! Jeg skriver forøvrig under nicket Tor Fredrik, men det blir mest lesing, og lite posting.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Takk,

Hyrlen : ryp går ut på å trene en uke med 15 rep med lette vekter for å stryke sener og ledd samt økt glykogenlagring, så 2 uker med 10 rep , så 3 uker med 5 rep . Fordelt på 6 uker går det fra lette vekter til tyngre vekter enn man har klart før med en ferdig utregnet progresjon.

 

først trene opp ledd og sener -forbrede muskelaturen på den tunge treningen som kommer. så 10 repper for maks muskelmasse og glykogenlagring- så 5 rep for styrke og droppsett (med 15 rep med halv vekt for å kunne få de positive glykogenlagringsefekktene man hadde på 10 rep)

Lenke til kommentar
The ectomorph is characterized by a short upper body, long arms and legs, long and narrow feet and hands, and very little fat storage; narrowness in the chest and shoulders, with generally long, thin muscles.

Alt som står der stemmer også med med, utenom at jeg har lengre overkropp/ben - forhold :hmm:

 

Gleder meg litt til etter sommeren for da skal jeg legge på meg igjen og trene hardt utover høsten. :D

Lenke til kommentar
Takk,

Hyrlen : ryp går ut på å trene en uke med 15 rep med lette vekter for å stryke sener og ledd samt økt glykogenlagring, så 2 uker med 10 rep , så 3 uker med 5 rep . Fordelt på 6 uker går det fra lette vekter til tyngre vekter enn man har klart før med en ferdig utregnet progresjon.

 

først trene opp ledd og sener -forbrede muskelaturen på den tunge treningen som kommer. så 10 repper for maks muskelmasse og glykogenlagring- så 5 rep for styrke og droppsett (med 15 rep med halv vekt for å kunne få de positive glykogenlagringsefekktene man hadde på 10 rep)

hmmm, ja det var noe sånt jeg hadde forestilt meg. Dette virker jo som et greit start program, tror ikke man har så mye nytte av dette hvis man har trent i flere år.

 

Men takker for innføring

Lenke til kommentar

Rent styrke program er det ikke i RYP format enda.

Men Tn har det i artikkelform.

______________________________________

 

T.F.T : stemmer, + at man har ekstrem muskelvekst program i ryp også , ferre øvelser, men flere baseøvelser . Det prog krever også at man spiser mer mat og at man godtar at man legger på seg litt mer fett.

 

Retningslinjer for treningsmengde i ryp

 

Ta flere sett hvis:

- du aldri har treningsverk

- du aldri føler deg sliten eller at du har trent i det hele tatt

- du ikke ser synlige endringer i muskulaturen etter flere ukers trening

 

Ikke forandre antall sett hvis:

- du er litt støl eller har en mild treningsverk med jevne mellomrom

- du er trøtt nok til å sove godt om natta, men ikke så trøtt og sliten at du mister motivasjonen

- du går rundt med en konstant "pump" i musklene

 

Ta færre sett hvis:

- du er veldig støl, og har en smertefull treningsverk i muskler og ledd

- du har dårlig matlyst, er trøtt og umotivert hele tida, og sover dårlig om natta

- styrken bare går nedover og nedover, og treningene er et ork å komme seg gjennom

 

Hvis du bestemmer deg for å endre på noen øvelser, husk å fokusere på øvelser der muskelen kan strekkes under belastning.

 

Den treningsmengden som er satt opp i programmene vil være riktig for de fleste. Du er i ekstremt god form hvis du trenger å trene mer enn det som er satt i programmene. Hvis du er vant til å alltid trene til utmattelse vil muligens Release YOUR Potential programmet kjennes lett ut. Men husk at du skal trene på overskudd for å få framgang. Tren igjennom minst en seks ukers syklus før du gjør dine egne tilpasninger. Forandre kun på antall sett og øvelser hvis du er sikker på at du lider av overtrening eller at du trener for lite.

 

Lena som konkurerer i VM og gutta i NM bruker ryp ,

HST, DC og RYP er samme tingen- litt forskjellig men basert på de samme prinsipper.

Forskjellene er hvor mange muskelgrupper man trener på hver trening .

HST og DC har 5-6 dager i uka og RYP har 3 dager i uka.

RYP er et lettere program og følge for de som ikke kan trene hver dag i hele uka.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...