Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål til vår War (som ville ha flere spørsmål i denne tråden).

 

Er på uke 5 (onsdag i dag) grunnprogrammet i RYP. Jeg klarer økningen i vekter på de fleste øvelsene, men sliter i blant annet benk (hvor jeg i dag måtte ta to kg mindre på hver manual).

 

Hva bør jeg gjøre i disse tilfellene? Bør jeg trene med de vektene jeg klarer, eller skal jeg ta en strategisk hvileuke på disse øvelsene?

 

 

Synes det er litt kjipt å ikke klare mer når jeg har over en uke igjen av programmet. Føler jeg akkurat er begynt på 5 reps :(

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til vår War (som ville ha flere spørsmål i denne tråden).

 

Er på uke 5 (onsdag i dag) grunnprogrammet i RYP. Jeg klarer økningen i vekter på de fleste øvelsene, men sliter i blant annet benk (hvor jeg i dag måtte ta to kg mindre på hver manual).

 

Hva bør jeg gjøre i disse tilfellene? Bør jeg trene med de vektene jeg klarer, eller skal jeg ta en strategisk hvileuke på disse øvelsene?

 

 

Synes det er litt kjipt å ikke klare mer når jeg har over en uke igjen av programmet. Føler jeg akkurat er begynt på 5 reps :(

Der du stangerer trener du med de samme vektene resten av programmet eller øker etter noen treninger med samme vekter i de øvelsene om det er mulighet for det.

 

Da har du enten tatt litt i når du regnet eller rett å slett en dårlig uke.

Det kan være lurt å underdrive litt på 10rm så du har noe å gå på gjennom hele programmet og heller øke mere den siste uken.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til vår War (som ville ha flere spørsmål i denne tråden).

 

Er på uke 5 (onsdag i dag) grunnprogrammet i RYP. Jeg klarer økningen i vekter på de fleste øvelsene, men sliter i blant annet benk (hvor jeg i dag måtte ta to kg mindre på hver manual). 

 

Hva bør jeg gjøre i disse tilfellene? Bør jeg trene med de vektene jeg klarer, eller skal jeg ta en strategisk hvileuke på disse øvelsene?

 

 

Synes det er litt kjipt å ikke klare mer når jeg har over en uke igjen av programmet. Føler jeg akkurat er begynt på 5 reps :(

Der du stangerer trener du med de samme vektene resten av programmet eller øker etter noen treninger med samme vekter i de øvelsene om det er mulighet for det.

 

Da har du enten tatt litt i når du regnet eller rett å slett en dårlig uke.

Det kan være lurt å underdrive litt på 10rm så du har noe å gå på gjennom hele programmet og heller øke mere den siste uken.

Jeg vil si det er bedre å gå tilbake f.eks 5kg for så å gå gjennom "sticking pointet"........ PS: halve poenget med ryp er jo progresjon fra trening til trening.....

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

 

Kom forresten over denne artikkelen nå:

http://www.treningsforum.no/article/articl...0518_kroppstype

 

Hva kroppstype vil dere si dere er?

 

Jeg er definitivt en "EKTOMORF"

ektomorf.jpg

 

Skjelletet er lett, leddene er små og og kroppsformen ser ofte lang, rett og tynn ut. Ektomorfen må ofte jobbe veldig hardt for å legge på seg muskelmasse og det er også vanskelig for denne kroppstypen å bli veldig stor i størrelse.

Jeg har veldig lett skjelett, er flatbrystet, er lang og tynn og har vanskelig for å legge på meg. Har ikke sjekket leddene mine så nøye, men jeg tror dette er meg.. :)

:no:

 

 

Trøsten er at jeg er i samme båt som Brad Pitt da! :w00t::hmm:

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

 

Kom forresten over denne artikkelen nå:

http://www.treningsforum.no/article/articl...0518_kroppstype

 

Hva kroppstype vil dere si dere er?

 

Jeg er definitivt en "EKTOMORF"

ektomorf.jpg

Det viser seg å stemme, det er genetisk hvordan kropp man kan bygge - ikke alle vil se like ut. Men med rett trening og kosthold kan selv den tynneste bli så stor at det ikke er til å kjenne igjen. Det med å legge på seg muskelmasse er også genetisk bestemt .Hvor mye og hvor fort , men bestemmes mest ut i fra kostholdet og med riktig trening.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er bedre å gå tilbake f.eks 5kg for så å gå gjennom "sticking pointet"........ PS: halve poenget med ryp er jo progresjon fra trening til trening.....

Om man går tilbake vil ikke kroppen ha nytte av de treningene den får på de muskelgruppene før vekten igjen passerer den kg man stangerte på.

Meningen med ryp fungerer bare om man har hatt SN og det har man ikke om man stangerer med tunge vekter. ( da har muskelen trent noen uker og SN er lenge siden)

Og om man stangerer finner man ut tidligst i uke 3 og da er det iallefall forsent med å gå tilbake på antall kg.

 

 

Til dere som lurte på det skriver jeg under navnet Stian Andersen på TN forumet.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det med 'bodytypes' har jeg lest om i bibelen til Arnold. Er vel en ekto-mesomorf. Det som også kjennetegner ektomorfen er at han har kort overkropp og lange bein. Det motsatte hos mesomorfen.

Lenke til kommentar

wh1te: stod det i boken at ektomorfen har kort overkropp og lange bein? Jeg har nemlig motsatt, men det er i så fall det eneste kjennetegnet som ikke stemmer overens med meg og ektomorf i så fall.

 

 

Over til noe annet. Jeg er litt lei av det studentsenteret jeg trener på etterhvert. Innimellom forsvinner det bare en frivekt eller to. Nå har det manglet en 16kg frivekt i et halvt år minst. For noen uker siden forsvant det også en 22kg, slik at det bare er en av hver nå! :mad:

 

Litt kjipt fordi jeg nå må ta oppvarming og dropsett i benk med 17kg (dette er en vekt de forøvrig ikke har i studioet). Dette gjør at jeg må opp i 2x18kg både på oppvarming og dropsett.

 

Dette synes jeg blir litt i tyngste laget av og til ig kunne godt tenke meg å trene med 16kg istedet.

 

Et annet tilfelle hvor dette er irriterende er i øvelsen arnoldpress. De første ukene lå jeg på denne øvelsen på 14 kg. Når jeg skulle så øke, har de ikke 15, 16 eller 17 kg. Så jeg må plutselig gjøre et hopp fra 14-18 kg. En økning som er litt stor! :no:

 

sånn, måtte bare få ut litt frustrasjon. Har kontaktet to andre treningssentre som jeg tenkte å benytte meg av i sommer når studenabonnementet går ut! :D

Lenke til kommentar
The mesomorph has a natural muscular or toned build (male or female).  Their body fat

percentages are relatively low. Being that they are naturally muscular with a good metabolism,

it's not as hard to put on extra muscle.  However, the right type of calories and training

must be there.  The mesomorph must also include extra calories based on his or her activity

level (see activity chart), if the goal is to put on more muscle size.

 

This body type has a lean thin build and problems keeping weight on.  The metabolism burns

calories at a rapid rate.  The Ectomorph can eat nearly anythingand get away with it.  Most

people wish they had this problem.  In order for the ectomorph to gain weight, the muscles

cells must be stimulated through weight-training. There must also be additional calories added

to ensure maximum growth. 250 to 500 calories more per day is a good place to start.  Check

on the weight scale and measuring tape for reference.  Also be sure to increase caloric intake

to accommodate activity level (see activity chart).

 

The physical feature of the endomorph is natural body bulk. The body metabolizes calories at a

slow rate.  For this reason the endomorph must maintain a diet low in fat with a medium to low

carbohydrate intake (not dropping below 100 grams of carbs a day).  Aerobic work along with a

structural weight-training program is a must in lowering body fat.  There are also nutritional

supplements that may enhance the metabolism.

 

Kilde: Leehaney.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...