Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at proteintilskudd er oppskrytt, og at 0,6 liter lettmelk dekker behovet til de fleste etter trening. Stemmer det?

Behov og behov? Jo mer du legger til rette kosten, jo bedre resultater får du.

Om du prøver 0,6l melk kuren, og så forandrer til å ta dliek amnge gram protein som det dobbelte av vekten din, så merker du forskjell.

Tar du en shake rett før trening øker du effekten av treningen, og etter trening må du få inn mye proteiner fort, av samme grunn, du må også spise tregere proteiner som brukes til å bygge musklene opp igjen når du feks sover.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1550

Lenke til kommentar

Hvordan merker jeg at jeg eventuelt ikke får nok protein fra vanlig mat?

Dersom du aldri har fått i deg nok protein vil du ikkje merke det (ingen forskjell), dersom du tidligare har hatt overskot av protein mens du har trent vil du no merke redusert progresjon (teoretisk, blir mektig overraska om ein nybegynnar merkar slikt).

Det du må gjere er å sjå på kosthaldet ditt og regne ut kor mykje protein du får i deg, les på innholdsfortegnelsen på alt du et, råvarer kan du slå opp næringsverdiane til på internett.

Lenke til kommentar

Proteintilskudd er eit tilskudd, bruk det om du ikkje får nok protein gjennom vanleg mat.

"Vanlig mat"? Hva er dette? Burger på MacD og en gradiosa?

Evt brødskiver 4 ganger om dagen og en middag midt på? Det er stort sett bare vomfyll. Vanlig mat holder ikke på langt nær til å å dekke det behoved du har dersom du ønsker maksimal progresjon. Alle som trener styrke burde etter min mening ta Proteintilskudd. Det er billig, enkelt, og det gir resultater.

Lenke til kommentar

Trener egentlig bare for gøy, og for å komme i noenlunde god form. Har ikke planer om å begynne med tilskudd med det første. Når det gjelder kostholdet mitt så bor jeg hos foreldrene mine og spiser det jeg kommer over, så det blir vanskelig å regne ut hvor mye proteiner jeg får i meg i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta kosthold alvorlig så er det og lese, veie og hele den suppa der en nødvendighet...for og vite hva man putter i seg og hvor mye :thumbup:

Noe ikke jeg begynte før jeg gikk inn seriøst for og gå ned noen kilo, så nå gjør jeg det automatisk.

Men jeg har tanken som Zepticon sier: Trener man fast med vekter så er protein-pulver et must, kanskje jeg er litt farget av de som jeg trente med da.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Trener egentlig bare for gøy,

Det gjør ejg også, og det er GØY når du merker fremgang. HUsker første gang jeg hadde nok muskler til å flekse med brystene :D :D

og for å komme i noenlunde god form.

Du vil komme i form uten proteintilskudd, og du vil oppnå muskelvekst. MEn du vil oppnå MER vekst om du tar tilskudd,d ersom du allerede ikke får i deg nok.

Og jeg tviler sterkt på det siste.

Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag. Gode proteinkilder omfatter eggehvite, rødt kjøtt, fisk, kylling, kalkun og magre meieriprodukter.

Hvis vi ser på en mann på 75kg som skal spise alt sitt protein fra matvarene nevnt over, må han for å komme opp i 3.5gram/kg kroppsvekt/ dag spise:

0.5kg kyllingfilet

+ 2 liter skummet melk

+ 2 hele egg

+ 2 bokser tunfisk

Lenke til kommentar

Proteintilskudd er eit tilskudd, bruk det om du ikkje får nok protein gjennom vanleg mat.

"Vanlig mat"? Hva er dette? Burger på MacD og en gradiosa?

Evt brødskiver 4 ganger om dagen og en middag midt på? Det er stort sett bare vomfyll. Vanlig mat holder ikke på langt nær til å å dekke det behoved du har dersom du ønsker maksimal progresjon. Alle som trener styrke burde etter min mening ta Proteintilskudd. Det er billig, enkelt, og det gir resultater.

Vanlig mat som i næring som ikkje er foredla og konsentrert slik som proteinpulver.

Vanlig mat holder lenge for min del, det er berre snakk om å ha vett nok til å ete skikkeleg. Likevel tyr eg ofte til proteinpulver rett og slett fordi det er billig og lettvint.

Det er på ingen måte ei forutsetning for god progresjon.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte ei forutsetning for god progresjon.

Nei, men å spise riktig krever både tid, penger og vilje. Selv klarer jeg såvidt presse i meg mat nok til kalorioverskudd, langt mindre nok till å dekke proteinbehovet.

Men det er fullt mulig å oppnå progresjon uten tilskudd, men det er meget mye lettere om man bruker det.

Lenke til kommentar

Gainer til frokost? eller Egg, pølse, egg, stekt tomat og hash browns? Eg foretrekker hvertfall det siste, sjølv om det tar litt meir tid å tilberede.

3-4g protein per kg vil for hvermannsen berre vere aktuelt på deff, for dei fleste holder det med 2,5-3g.

Lenke til kommentar

Noen som vet forholdet mellom eggehvitte og eggeplomme. Spiser til lunch 3 egg, men bytter nå ut 1 eggeplomme med eggehvitten av 2 egg. Vil proteinnivået bli tilnærmet likt, men kcal nivået senkes litt?

Forholdet hva proteininnhold angår er 4/5 mellom eggeplomme og eggehvite. Og Kcalinnholdet er som nevnt under.

1gram eggeplomme inneholder 3,1 Kcal og 0,16 gram protein

1gram eggehvite inneholder 0,42 Kcal og 0,1 gram protein

Kilde: http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html?serial=1163757002.15&char:ustring:utf8=&searchedtext:ustring:utf8=egg&issubgroup=True&searchmode=normal&advancedsearch=#searchresults

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...