Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hvis man trener styrketrening, så er det bare kostholdet som bestemmer om du går opp eller ned i vekt. På deff fortsetter du å trene tungt, men kutter ned treningsmengden litt for å best bevare muskelmassen, samtidig som du kutter ned på kaloriene så du går i moderat underskudd. En hard styrkeøkt kan brenne vel så mange kalorier som en joggertur.

Det er mange som går både opp og ned i vekt, gang på gang, kun ved bruk av styrketrening og regulering av kosthold. Kardio er absulutt ikke noe must.

For å ta et eksempel: Bytter du ut kjøttdeig med karbonadedeig (la oss si en porsjon på 300g) så spare du like mange kcal som en joggetur på 30-45 minutter.

Men det er riktig hva HValder sier. Skal du sitte igjen med noe muskler etter deffen er du nødt til å trene noe styrke.

Endret av Sir-Andy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var disse jeg reagerte på.

”Kvifor i all verden skal ein forbrenne med styrketrening? det er heilt på jordet.”

”På deff må du neødvendigivs trene styrke ja”

Det er da vitterlig 2 motsigende utsagn...

Men DILLIGAF, jeg har trent styrke sammen med høyintens kardio/intervall og har hatt syke resultater av det.

Jeg har IKKE fulgt den tradisjonelle "norske" metoden men den er noe lik RYP.

http://www.truthaboutabs.com/ og http://mensworkoutguide.com/

Jeg bare syns det blir for dumt å si at en sofasitter kan få samme resultater som meg bare ved å holde Kcalunderskudd, det provoserer noe jævlig når man vet hva som kreves...

• Liker 1
Lenke til kommentar

”Kvifor i all verden skal ein forbrenne med styrketrening? det er heilt på jordet.”

Men DILLIGAF, jeg har trent styrke sammen med høyintens kardio/intervall og har hatt syke resultater av det.

Jeg har IKKE fulgt den tradisjonelle "norske" metoden men den er noe lik RYP.

http://www.truthaboutabs.com/ og http://mensworkoutguide.com/

Jeg bare syns det blir for dumt å si at en sofasitter kan få samme resultater som meg bare ved å holde Kcalunderskudd, det provoserer noe jævlig når man vet hva som kreves...

Her refererte eg til at du snakka om å auke reps på eit RYP-program for å auke forbrenning, men det er ikkje formålet med RYP-programmet. Poenget er at du snakkar om å bruke høgreps på deff med det spesifikke formål å forbrenne, mens det egentlige formålet med styrketrening under deff er å behalde muskelmasse, då nyttar det ikkje å kjøre høgreps med lav vekt. Reduser vekta litt for ikkje å ta knekken på kroppen mens du er på underskudd, det er alt som skal til.

Og ja, det har blitt ganske åpenbart at du "gir ein faen" mtp. kor opphissa og provosert du har blitt ;).

Kva er den "tradisjonelle norske metoden"?

På papiret, kcal inn vs. kcal ut, så kan en sofasitter få nøyaktig samme resultater.

I praksis, så sier det seg selv at det ikke blir å skje.

Eg skal ærleg innrømme at eg berre brukte det som eit eksempel/tankeeksperiment, eg har aldri tenkt noko vidare over det fordi det er idiotisk å slanke seg utan å trene. Eg har ingen kjelder på kva resultatet hadde blitt, men hvis eg skal basere meg på logikk så trur eg det hadde gått bra dersom ein inkluderte ein spisedag med jevne mellomrom. Auk antallet måltid også, så blir det fleire turar mellom sofaen og kjøkkenet :).

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste en forskningsrapport som viste til at vekttapet ble det samme uansett om man fikk kaloriunderskudd via trening eller kosthold. Men de som trente hadde selvsagt flere andre positive helsemessige effekter.

Husker ikke kilden desverre..

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste en forskningsrapport som viste til at vekttapet ble det samme uansett om man fikk kaloriunderskudd via trening eller kosthold. Men de som trente hadde selvsagt flere andre positive helsemessige effekter.

Husker ikke kilden desverre..

Kombinert med styrketrening vil ein unngå å miste like mykje muskelmasse og med trening generelt vil nedgangen skje raskare.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med RYP programmet "Ekstrem muskelvekst"? Har trent 4-5 ganger i uken på treningssenter i lengre tid, men resultatene har ikke vært så mye å juble for. Derfor tenkt å ta det litt mer seriøst.

For meg virker 3 økter i uken utrolig lite? Stoler på at guttene som jobber med dette har mer peiling enn meg :roll:

Kostholdet som står oppført på tn.no er for meg helt umulig å følge. Men står sum: Karb 448 g , Proteiner 160 g , Fett 68 g.

Går vel greit om jeg får i meg ca like mye ved hjelp av andre ting? I tillegg er det utrolig mange produkter som må kjøpes for å følge det kostholdet. Er det nødvendig med alt dette?

Lenke til kommentar

Barerobert, synes du skal slutte å kverulere så jævlig og heller lese hva han skriver. De to utsagnene du har sitert er vel også fra to forskjellige innlegg om jeg ikke husker feil. I sitat 1 er han ute etter at du ikke bruker høy-reps-trening ene og alene som kardiotrening. Kardiotreningen gjør du ved hjelp av jogging/gåing/sykling... osv. I sitat 2 er han ute etter at for å BEHOLDE MUSKELMASSEN så må du selvsagt trene styrke på deff.

Og ang. en feit sofasitter; holder han samme kaloriunderskudd som deg, kan han oppnå like stor nedgang i fettmasse. Men han vil naturligvis ikke være like muskuløs siden han ikke trener styrke. Føler dette ble mye unødvendig jabbing som burde vert selvforklarende.

Lenke til kommentar

Og ang. en feit sofasitter; holder han samme kaloriunderskudd som deg, kan han oppnå like stor nedgang i fettmasse. Men han vil naturligvis ikke være like muskuløs siden han ikke trener styrke. Føler dette ble mye unødvendig jabbing som burde vert selvforklarende.

Om en sofasitter skal gå tilsvarende ned i fettmasse har han et laaangt prosjekt p.g.a. stagnasjon som VIL inntreffe.

Det MÅ andre katalysatore til enn KUN kosthold for at fettforbrenning skal aktiveres.

Som AWKWARD så enkelt skrev det:

"På papiret, kcal inn vs. kcal ut, så kan en sofasitter få nøyaktig samme resultater.

I praksis, så sier det seg selv at det ikke blir å skje."

I teori må jeg jo sef si meg enig, men personlig erfaring tilsier alt annet...

Lenke til kommentar

I tillegg er det utrolig mange produkter som må kjøpes for å følge det kostholdet. Er det nødvendig med alt dette?

Nei.

Tja. Det bør holde med Proteintilskudd. Kansje Kreatin. Bruker selv ikke noe kreatin men Proteinet bør man ikke hoppe over.

Lenke til kommentar

Om en sofasitter skal gå tilsvarende ned i fettmasse har han et laaangt prosjekt p.g.a. stagnasjon som VIL inntreffe.

Det MÅ andre katalysatore til enn KUN kosthold for at fettforbrenning skal aktiveres.

Sei seg sjølv at det ikkje stemmer, hvis ikkje kroppen brenn feitt (eller musklar) for å overføre energi til livsnødvendige funksjonar vil du døy.

Lenke til kommentar

Som AWKWARD så enkelt skrev det:

"På papiret, kcal inn vs. kcal ut, så kan en sofasitter få nøyaktig samme resultater.

I praksis, så sier det seg selv at det ikke blir å skje."

I teori må jeg jo sef si meg enig, men personlig erfaring tilsier alt annet...

Nå snakket riktignok jeg også om på papiret, selv om det ikke er SÅ ulikt praksisen, men la gå.

Og nei det vil ikke inntreffe fullstendig stagnasjon; kroppen må forbrenne noe. Men er vel like greit å la sofaeksempelet ligge, da ingen av oss her inne driver med slikt uansett.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har hørt at proteintilskudd er oppskrytt, og at 0,6 liter lettmelk dekker behovet til de fleste etter trening. Stemmer det?

Uavhengig om det stemmer eller ei, korleis gjer det proteintilskudd oppskrytt?

Om det stemmer avhenger av proteinbehovet ditt, for min del måtte eg ha drukket 1-1,5 liter, noko som i tilleg til proteinet hadde gitt meg energi tilsvarande eit vanleg måltid.

Lenke til kommentar

Har hørt at proteintilskudd er oppskrytt, og at 0,6 liter lettmelk dekker behovet til de fleste etter trening. Stemmer det?

Uavhengig om det stemmer eller ei, korleis gjer det proteintilskudd oppskrytt?

Mange jeg kjenner som trener ofte sier at det er oppskrytt. Det er ikke noe jeg mener selv, men noe jeg har hørt av andre. Derfor spør jeg her, for å få svar fra folk som nok har litt mer peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...