Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var bare tull :p

 

Angående det som ble sagt om at man ikke skulle ha mye belastnig på markløft om man ikke hadde trent det så lenge. Er det bare å øke belastning sakte, eller er det best å trene med relativt lette vekter til ryggen er vant til øvelsen, for så å øke?

Lenke til kommentar

Egne kommentarer i fet skrift (om de er inni sitater fra andre) :) Fjerner deler av innleggene til folk, vet ikke egentlig om det er "lov", men tror ikke den store helheten faller vekk av den grunn, er for å gjøre det mer oversiktlig.

 

-snip-

 

Det har jo faktisk blitt laget bøker som går imot kampen om brød, som "Bedre uten brød" :p

Sitronsaft skriver: Et godt innlegg Pijus ;) Ellers, når det gjelder det som jeg ikke har kuttet vekk, om bøkene, så er jo ikke akkurat dette er holdbart argument, fins bøker om alt mulig, som Kaktuz også nevner.

 

Dette er en treningstråd og ikke en fanatisk kroppsbyggertråd. Derfor syns jeg du kan spare deg masse kontroversielt snikksnakk som ikke betyr noe for gjennomsnittsmennesker med helt vanlig trening og spisevaner.

Dessuten er det karbohydrater uansett hvordan du vrir og vender på det, og det er de man trenger mest av.

 

Sitronsaft skriver: Dette er en treningstråd og ikke en fanatisk kroppsbyggertråd? Hvor går grensen? Jeg anser meg selv som en kroppsbygger, kanskje ikke profesjonell, kanskje på amatørstadiet, men likevel en kroppsbygger, og jeg setter stor pris på all kunnskap og informasjon som kan hjelpe meg å forbedre mitt potensiale og mine forutsetninger for å bli en bedre kroppsbygger. Skal vi liksom ikke lete etter ny kunnskap fordi vi kun er amatører og ikke profesjonelle? Vi kan nøye oss med det vi har? Det er faktisk noe av det mest bakvendte jeg har hørt, og det minner meg om argumentasjon til fanatiske kristne i tråder om vitenskap her på forumet. Du må gjerne ta til takke med Olympiatoppen og stole blindt på dem fordi de har ordene Olympia og toppen i seg, men jeg vil, dessverre, ikke det.

 

Jeg synes at hvis folk som feks sitronsaft ønsker troverdig og dokumentert informasjon om kosthold og næringsstoffer bør de lese ordentlig faglitteratur. Evt ta seg et år på skole?

Det blir litt feil å bare lese feks Fedon sine bøker å mene at det er rett.

 

Sitronsaft skriver: Jeg vet ikke om dette var ment som å si at "Sitronsaft burde ta seg et år på skole", men velger å tro at du er såpass moden hva debattering angår. Jeg synes du motsier deg selv litt her. Hvor tror du Pijus har faktaene sine fra? Han leser og leser, en skikkelig lesehest er han. Jeg vet det fordi han har fortalt det til meg, og støtt og stadig forteller om boktitler han anbefaler og at han har lest ditt der og datt der. Hvorfor er ikke Pijus' bøker ordentlig faglitteratur? Hva er galt med Lindbergs litteratur? Har du noen grunn til å tro at alt denne mannen sier er galt? Hva er grunnen? Jeg er enig i at man skal være kritisk, men du virker jo som du er kritisk til absolutt alt som ikke støtter opp det som Olympiatoppen sier (som er den eneste kilden jeg har sett du har troverdighet til).

 

 

Jaha? Jeg håper dette var et useriøst innlegg fra din side, selv om det betyr at du tyr til unødvendig spam på forumet. Du viser et bilde av denne Carter, som åpenart er rigget til i flere timer med skygger og perfekt belysning, fyren er sikkert oljet inn, nettopp trent, kanskje bildet til og med er redigert. Også viser du Lindberg, med klær på? Jeg ser ikke logikken. Jeg tviler på at Lindberg er en muskelbunt, og Carter har sikkert mye muskler, men dette blir jo ikke akkurat bevis. Ellers er det sikkert ingen dum idé i seg selv å "lese alt av folk som ser ut som det de skriver om" såfremt de faktisk ser bra ut. Å gi råd om kosthold og samtidig ha en bra kropp vil jo si at man på en måte har referanser og bevis bak påstandene sine.

 

 

Vel, forskjellige folk tåler forskjellig mat, enkelt og greit. - snip-

Godt innlegg. Uansett hvor kjedelig det enn høres ut, så er det aller meste når det gjelder kosthold individuelt, og man bør prøve å eksperimentere og finne ut hva som passer for seg selv. Man kan sikkert si mye bra (og dårlig) om brød for eksempel, men jeg har for ca. 2-3 uker siden omtrent sluttet med brød, og jeg merker blant annet at jeg ikke har problemer med magen som jeg hadde mye av før. Dette skyldes dog mest sannsynlig en glutenallergi eller allergi for hvete, poenget er at alt ikke er likt for alle.

 

 

Kanskje man skulle opprette en egen "Den store kostholdstråden"?

 

Synes forøvrig det er spesiellt å lese om kostholdstipsene rundt om på dette forumet. De fleste går ut på å drikke litervis av melk og dytte i seg 4-5000 kcal per dag.

En veldig god idé, i det siste har jo den store treningstråden værrt en eneste stor krangel om kosthold. Jeg er en av dem som anbefaler melk forresten ^^, Melk er for meg som tja.. finner ikke noe godt ord, noe veldig positivt i alle fall. Bare goder. (Såfremt man ikke har intoleranse eller allergi). Jeg nevner igjen: 666kcal og 33g protein på én liter h-melk (+ blant annet kalsium og vitamin D). Vet ikke hva jeg skulle gjort uten <3

 

 

Er jeg en synder jeg da som spiser brød hver dag? Senest idag så har jeg spist 6 skiver brød med leverpostei, ost, agurk, paprika og tomat :ermm:.

Har selv alltid spist mye brød, og jeg elsker brødmat. Spiste kanskej et brød for dagen, 2 skiver til frokost, 5-10 på skolen, 3-4 etter skolen, 5-10 til kvelds. Har også, som sagt slitt mye med magen, smerter ol. Problemer som nå har gitt seg helt etter jeg har sluttet med brød.

 

 

Teknikk -> Vekt -> ?? -> Profit!

Teknikk er bra, og man må øke vekten og løfte litt tungt i forhold til hva man selv klarer for å få resultater, enig. Men du forklarer ikke en dritt i innlegget, og det blir, dessverre, bare tankeløs spam. Du virker som en bra kar Mikkel, hjelp til å holde forumet seriøst :) Ikke meningen å bitche, og er greit å spore litt av i loggene og kanskje ellers, det gøyeste med forumet er jo det uformelle med de andre brukerne, men akkurat i denne tråden som er helt j***** lang fra før, så virker det så unødvendig måtte lese gjennom innlegg som det der. Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

1800 kcal er jo mindre en det en dame skal ha i seg hver dag.

 

Jepp, det er sant, men jeg spiser når jeg har lyst og når jeg orker. Så noen ganger kan det bli såpass lite, andre ganger mer. Jeg går ikke inn for å spise mindre, det viktigste for meg er å spise meg mett. :)

Lenke til kommentar

Pijus

 

Korleis ser kostholdet ditt ut på ein vanlig dag? Er berre nysgjerrig mtp. kor mange kcal du treng. Hadde vore fint å sett.

 

Frokost:

En halvboks med tunfisk, 3 egg og salat

5dl melk

 

Lunsj:

2-5 posjoner med lunsj, varmlunsj fra skolen, spiser meg stappa mett her.

 

Før trening:

500g kyllingklubber (300g kyllingkjøttdeig eller 300g kyllingfillet) med salat

 

Etter trening:

6 egg

5dl melk

 

Middag:

1-2 posjoner med mammas mat

5dl melk

 

Rundt 3000-4000kcal om dagen, som sagt så prøver jeg å ligge unna noen typer karbohydrater. Men har tenkt å bytte ut måltidet før trening med noe annet. Karbohydrater for meg er rein rask energi, så trener du mye så er karbohydrater noe å anbefale. Skal jeg opp i vekt, så er det fett jeg øker og ikke karbohydrater.

 

Det går fint an å ha et lavkarbo kosthold og trene like bra som før. Det har Mauro Di Pasquale forsket mye på, og spesielt det med styrketrening og lavkarbo. Han har også forsket mye på manipulering av anabole horomoner, og mener med forskningen sin at det er lett å få mer av de anabole horomonene av å følge hans kosthold. Grunnen er også veldig horomell, mindre karbohydrater = mindre insulin = mer veksthoromoner. Når kroppen ikke produserer insulin 24/7 (som den gjør på et høy-karb kosthold) så kan den heller produsere mer av de andre anabolske horomene. Lyst å lese mer om det;

http://stronglifts.com/anabolic-diet-101-the-definite-anabolic-diet-guide/

 

Dag Viljen Poleszynski er også en forfatter vi ikke må glemme når vi ser på lavkarbo kosthold og hva mennesket er tilpasset til. Polenzynski mener at mennesket kan tilpasse seg et hva som helst kosthold, før i tiden var det noen perioder der karbohydratene dominerte og steinalder mennesket fikk så mye som %70-80 av energien fra karbohydrater, andre tider kan det ha vært fett som hadde dominert kostholdet. Det han virkelig står for er å senke forbruket av SUKKER, poteter, ris og kornprodukter. Produkter som nøtter, frø, frukt og grønnsaker er tilatt. Han har også forsket mye på hva fett/karbohydrater er bra for når det gjelder idrettsammenheng, men forskingen retter mye mot utholdenhets idretter som sprint, maraton og forskjellige løpe-idretter.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Har funnet ut at håndstående armhevinger er en fantastisk bra øvelse. Testa maksløft på stående press i går etter et treningsopphold på ~3 uker hvor jeg bare hadde kroppsvekt til rådighet for styrketrening (trente håndstående armhevinger, dips, kroppshevinger og ettbeins knebøy i denne perioden). Løftet 70 kg relativt greit og slo da den gamle rekorden med 5 kg. Temmelig fornøyd med det mtp. at kroppsvekten er ~75 kg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...