jahas Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei Jeg tar nå 3x8 på stort sett alle øvelsene jeg gjør, er det bedre hvis jeg tar 5x5 da når jeg vil øke muskelmassen og styrken? Nja, lavt antall reps gir muskelstyrke, mens høyt atall(8-10) gir muskelvekst. Men for å kunne øke i muskelvolum må man også øke i muskelstyrke.. Så en kombinasjon er optimalt. Altså først noen uker med høyt antall, så noen uker med lavt antall, så noen uker med høyt osv.. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei Jeg tar nå 3x8 på stort sett alle øvelsene jeg gjør, er det bedre hvis jeg tar 5x5 da når jeg vil øke muskelmassen og styrken? Nja, lavt antall reps gir muskelstyrke, mens høyt atall(8-10) gir muskelvekst. Men for å kunne øke i muskelvolum må man også øke i muskelstyrke.. Så en kombinasjon er optimalt. Altså først noen uker med høyt antall, så noen uker med lavt antall, så noen uker med høyt osv.. Permission to lol? Lenke til kommentar
jahas Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Bare et par spørsmål. Man skal begrense inntaket av mettet fett, right? Så da burde jeg gå over til skumma melk? Endret 27. mai 2010 av jj_89 Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Bare et par spørsmål. Man skal begrense inntaket av mettet fett, right? Så da burde jeg gå over til skumma melk? Mettet fett er ikke bra nei. Før proteinpulverdagene drakk kroppsbyggere litervis med skummet melk. Selv drikker jeg proteinshake med x-lett melk, som har 0,7% fett. Så blir det litt smak også =) Lenke til kommentar
jahas Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Takk Hei Jeg tar nå 3x8 på stort sett alle øvelsene jeg gjør, er det bedre hvis jeg tar 5x5 da når jeg vil øke muskelmassen og styrken? Nja, lavt antall reps gir muskelstyrke, mens høyt atall(8-10) gir muskelvekst. Men for å kunne øke i muskelvolum må man også øke i muskelstyrke.. Så en kombinasjon er optimalt. Altså først noen uker med høyt antall, så noen uker med lavt antall, så noen uker med høyt osv.. Permission to lol? "Forskning og erfaring har vist at trening for muskelvekst krever en belastning rundt 8-12 repetisjoner." "For å utvikle maksimalt med styrke, er muskelen avhengig av å rekruttere så mange muskelfibre som mulig samtidig. I en tung maksimal muskelsammentrekning, vil de små muskelfibrene aktiviseres først og de store og sterkere fibrene til slutt. Økt motstand betyr at det er lettere å nå disse største og sterkeste muskelcellene. Disse cellene har også størst potensial for å produsere mer kraft. Høy belastning (85-95% av 1RM) med kun få repetisjoner (3- 6), garanterer maksimal sammentrekning av muskelen. Resultatet er økt styrke med liten eller ingen økning av muskelmasse." "Den ene måten å trene på, er for maksimal muskelvekst (hypertrofi) – hvor 8-12 repetisjoner er fokus, sammen med en utførelse av øvelsene som er langsom og kontrollert. Den andre metoden er for maksimal styrkeøkning – hvor 4 repetisjoner er fokus, sammen med en eksplosiv utførelse av øvelsene. Sistnevnte øker ikke muskelstørrelsen, men trigger nervesystemet slik at du blir sterkere. I mange tilfeller vil en kombinasjon av disse to være ønskelig for maksimale resultater." - Utdrag fra RYP 2010 Om jeg har tolket det feil er du velkommen til å rette meg. Endret 27. mai 2010 av jj_89 Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Noen som har tips til noen ørepropper som man kan feste til øret med lang ledning? Den jeg har er meget kort, og rekker ikke ned i bukselomma. Føler denne druknet litt, så siterer den. Noen som har tips? Lenke til kommentar
Coa Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Du kan prøve å spørre her https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=352 Når jeg tenker meg om, hvorfor ikke bare bruke de som følger med ipod? Ellers er det vel bare å spørre på Apple/El-kjøp/expert/spaceworld osv. Betjeningen har vel peiling. Endret 28. mai 2010 av Coa Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Mettet fett er ikke bra nei. Kilde? Takk Hei Jeg tar nå 3x8 på stort sett alle øvelsene jeg gjør, er det bedre hvis jeg tar 5x5 da når jeg vil øke muskelmassen og styrken? Nja, lavt antall reps gir muskelstyrke, mens høyt atall(8-10) gir muskelvekst. Men for å kunne øke i muskelvolum må man også øke i muskelstyrke.. Så en kombinasjon er optimalt. Altså først noen uker med høyt antall, så noen uker med lavt antall, så noen uker med høyt osv.. Permission to lol? "Forskning og erfaring har vist at trening for muskelvekst krever en belastning rundt 8-12 repetisjoner." "For å utvikle maksimalt med styrke, er muskelen avhengig av å rekruttere så mange muskelfibre som mulig samtidig. I en tung maksimal muskelsammentrekning, vil de små muskelfibrene aktiviseres først og de store og sterkere fibrene til slutt. Økt motstand betyr at det er lettere å nå disse største og sterkeste muskelcellene. Disse cellene har også størst potensial for å produsere mer kraft. Høy belastning (85-95% av 1RM) med kun få repetisjoner (3- 6), garanterer maksimal sammentrekning av muskelen. Resultatet er økt styrke med liten eller ingen økning av muskelmasse." "Den ene måten å trene på, er for maksimal muskelvekst (hypertrofi) – hvor 8-12 repetisjoner er fokus, sammen med en utførelse av øvelsene som er langsom og kontrollert. Den andre metoden er for maksimal styrkeøkning – hvor 4 repetisjoner er fokus, sammen med en eksplosiv utførelse av øvelsene. Sistnevnte øker ikke muskelstørrelsen, men trigger nervesystemet slik at du blir sterkere. I mange tilfeller vil en kombinasjon av disse to være ønskelig for maksimale resultater." - Utdrag fra RYP 2010 Om jeg har tolket det feil er du velkommen til å rette meg. Stemmer dette, så du kan le et annet sted kaktuz Det er nettopp pga det som står her, "I mange tilfeller vil en kombinasjon av disse to (høyrep/lavrep) være ønskelig for maksimale resultater" at 5x5 programmer har fått så høy popularitet. Endret 28. mai 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Noen som har noen gode tips til trening av nakkemuskler? Nakkemusklene mine er kjerringaktig Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Du kan prøve å spørre her https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=352 Når jeg tenker meg om, hvorfor ikke bare bruke de som følger med ipod? Har du prøvd å løpe med ørepropper som ikke festes fast til øret? Detter jo ut med en gang. Takk for tipset Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Bare et par spørsmål. Man skal begrense inntaket av mettet fett, right? Så da burde jeg gå over til skumma melk? Mettet fett er ikke bra nei. Nå har vel den myten blitt blitt tatt med bak huset og skutt. Så du trenger ikke å være redd for mettet fett. Transfettsyrer burde du styre unna. Dette finner du blant annet i gatekjøkkenmat, kjeks osv. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Permission to lol? Nei, da han har helt rett. Dessuten er det ikke slik man diskuterer på et forum. Er du uenig i noe så si hvorfor. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hva er det sunneste kjøpebrødet? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Noen som har noen gode tips til trening av nakkemuskler? Nakkemusklene mine er kjerringaktig Shrugs? Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Eller upright row, http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/traps/barbell-upright-row/ Forøvrig en muskelgruppe jeg aldri gidder fokusere på. Føler den "kommer av seg selv" når man trener resten av kroppen. Endret 28. mai 2010 av phax Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hva er det sunneste kjøpebrødet? Alle brød som IKKE inneholder hvetemel. Speltbrød smaker faktisk ganske godt Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Noen som har noen gode tips til trening av nakkemuskler? Nakkemusklene mine er kjerringaktig Shrugs? Og mark Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Løperunde på 8km unnagjort med pappa Måtte såklart stoppe og gå innimellom, men jeg kom gjennom på litt mindre enn en time. Superfornøyd!! Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Dritbra Julie! Det hadde du hatt problemer med å klare her på en time for her høljer det ned i bøtter Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Livredde bikini-Julie har overtatt kroppen min, det er eneste grunnen til at jeg har klart å presse meg gjennom sånne ting den siste uken :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå