Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ofte tenker jeg på hvor "befriende" det ville vært å være jente og bare ha fettprosenten å tenke på.

 

Har faktisk vært inne på tanken selv. Jenter kan bare deffe for å miste fettprosent, uten å bry seg om muskelmassen. Hadde vært veldig befriende, ja.

 

 

Mange jenter tror de får svulmende muskler og dermed blir mindre attraktive om de tar i en olympiastang :D

 

Synes det er litt dumt at så mange jenter tror de blir bodybuilders av å trene litt tungt.

 

Snakka med ei her en dag, og vi kom inn på tema om trening. Hun fortalte at hun synes det var så kjedelig med kardio og heller foretrakk styrketrening. Hun trena tydeligvis litt tyngre enn jenter flest (har inntrykk av at noen bare tar en lett vekt og bare slenger opp noen reps uten motstand, og ferdig med det), og fortalte om hvor morsomt det var når hun skulle ta en øvelse etter noen andre fjortis-gutter som bare sto og måpte når hun tok på dobbelt så mye vekt som de trena med.

I dag når det var sol og fint vær så jeg henne i singlet, og la merke til hvor utrolig bra kropp hun hadde i forhold til mange av de andre som var der. Stram og fin kropp, fin rygg med en svak V-form og bra armer som ikke var hverken syltynne, eller blubbete.

Tynn uten å være spinkel.

Ingen svulmende muskler altså, bare meget bra kropp. :thumbup: Så styrketrening er noe litt flere jenter burde vurdere.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en artikkel om fridykking; http://www.frivannsliv.no/Undervannsjakt.html

 

Har litt lyst til å handle meg et par svømmeføtter og en dykkemaske og prøve det ut. Var delvis aktiv svømmer på barneskolen og har fortsatt den lukkemekanismen som små barn har. Klarer relativt enkelt å holde pusten i 2min liggende i senga, så litt grunnlag har jeg jo. Noen andre som har prøvd seg på dette? Alltid vært litt fasinert av dykking, og med litt enkel trening burde det være np å begi seg ut på litt dybder, så jeg kanskje får oppleve å faktisk synke.

Lenke til kommentar

Å gå ned i vekt må vere noko av det enklaste ein kan gjere med kroppen, så har ladri hatt sympati sånn sett for overvektige. For mange av dei er det nok å bevege seg 2 meter frå sofaen. Blir plutselig meir avansert om ein skal bygge kropp og ha kardio/ballsport-trening ved sidan av.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Ofte tenker jeg på hvor "befriende" det ville vært å være jente og bare ha fettprosenten å tenke på. Jeg har nemlig inntrykk av jenter flest bryr seg mest om å ha en slank og fin kropp, og lite annet. For meg som bulker virker det så enkelt å slanke seg. Dette er så klart en teit måte å tenke på, ettersom det er så mange som sliter med selvbildet sitt og nettopp fettprosenten, samt at det så klart fins mange jenter som prøver å få seg muskler.

 

Mange jenter tror de får svulmende muskler og dermed blir mindre attraktive om de tar i en olympiastang :D Heldigvis fins det mange som ikke tror det, og vi har jo også noen her på forumet. Fra RYP-heftet:

 

Er fra en PDF, derfor oppsettet er så rart.

 

Nja, altså, jeg har egentlig aldri brydd meg om vekt, kun nå fordi jeg vil tilbake til der jeg var den gang jeg var konkurranseaktiv, men jeg har alltid veid såpass mye til at jeg egentlig ikke kan se så nøye på vekten, ellers ville jeg blitt deprimert for lenge siden.

 

Ikke misforstå, jeg ønsker ikke å være stor som i feit, men jeg har nok fra naturens side blitt utstyrt med med mer muskelmasse enn mange andre jenter (jeg tar 40 kg benkpress uten å ha trent til det overhodet, ikke at det er så mye, men for en som er utrent og jente er jo det relativt greit, men vil nok tro at jeg har stort potensiale her altså). I bena jeg er dog veldig sterk ift armene ihvertfall, og tok 110 kg i benpress sist jeg prøvde (sånn maskin hvor man legger på vekter og så presser man med bena, aner ikke hva det kalles). Aner ikke om det er bra eller dårlig, men igjen, jeg er ikke så bra trent nå som før. Jeg kan jo avsløre at min matchvekt ligger på omkring 80 kg til tross for mine 168 cm, og de fleste jenter ligger jo ikke der overhodet, de fleste jenter veier mye mindre enn som så. Da jeg trente rundt 15-20 timer i uken veide jeg altså 80 kg og brukte str. 36 i klær (ikke tommer), dvs str. S, sånn ca. I tillegg har jeg alltid hatt en "tung benbygning", jeg er bred rundt leddene, leggene mine har alltid vært store (og der er det dessverre ikke så mye fett å ta av), som f.eks at jeg er 28 cm rundt anklene og 18 cm rundt håndleddene (forøvrig akkurat de samme målene som da jeg var godt trent), noe man ikke kan slanke bort, dessverre. Så drømmen om å bli en nett liten jente går nok aldri i oppfyllelse for meg, å sammenligne meg med andre jenter har jeg gitt opp og det å få seg sandaler som passer meg rundt anklene er noe jeg også har gitt opp. Det er bare sånn jeg er skapt, på godt og vondt.

 

Skal innrømme dog at det alltid har vært et lite kompleks for meg, fordi det er ikke kult når kjæresten din er tynnere rundt anklene enn deg selv. Jeg er liksom jente, og det er på en måte gitt at vi jenter skal være tynne og ihvertfall smalere rundt f.eks håndledd og ankler enn gutten. Men men. Sånn er nå det. Og mye av grunnen til at jeg har kviet meg til å trene styrke før, er jo fordi jeg alltid har følt meg stor og tung, uansett hvor stor jeg faktisk har vært i størrelsen.

 

Jeg kommer nok alltid til å bli regnet som "overweight" om jeg regner utifra BMI, men det får bare være. Nå ligger jeg på en fettprosent på rundt 22-25%, og synes ikke det er *så* ille som jeg hadde regnet med, med tanke på at jeg ikke er like godt trent som jeg var. Jeg merker dog allerede at musklene mine begynner å bli mer markerte etter å ha drevet med styrketrening siden påske, og synes det egentlig bare er flott. Jeg tror jeg egentlig er skapt for å trene styrke, ihvertfall i følge min tidligere trener (som var en fullvoksen mann) etter at jeg bar han gjennom rommet. *ler*

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Å gå ned i vekt må vere noko av det enklaste ein kan gjere med kroppen, så har ladri hatt sympati sånn sett for overvektige. For mange av dei er det nok å bevege seg 2 meter frå sofaen. Blir plutselig meir avansert om ein skal bygge kropp og ha kardio/ballsport-trening ved sidan av.

Jeg blir egentlig rett og slett kvalm av overvektige... Var på Game her om dagen og kjøpte meg ett spill til 360 som jeg skal gruse kompisen min på. Og der var det en person som var så tjukk at han tok opp all plassen mellom hyllene og ble andpusten av å bløye seg ned :ninja:. Altså seriøst. Det får da finnes grenser...

Lenke til kommentar

Greit nok, om man er fornøyd med å være litt stor, så gjør ikke det meg noen ting. Man må få lov å spise og trene som man vil. Jeg skal ærlig innrømme at det plager meg litt når en som er litt i overkant tjukk setter seg ved siden av meg på bussen slik at jeg får et halvt sete for meg selv, men ellers så mener jeg at man må få bestemme over sin egen kropp.

 

Det som provoserer meg er de som påstår at det er umulig for dem å gå ned i vekt, at det ligger i genene og at det ikke er deres skyld at de er tjukke eller kommer med en annen unskyldning. I bunn og grunn handler det om selvkontroll. Klarer du å spise sunt sammtidig som du trener regelmessig, så kommer man til å rase ned i vekt.

Det er mange som skal bruke piller for å bli slank eller en haug av andre produkter som skal gjøre deg slank av å sitte i sofaen. Det er bullshit fra a til å. Med mindre man kommer seg ut av sofaen og slutter med colaen og potetgullet så får man aldri kroppen man ønsker seg. Overvektige folk som ønsker å gå ned i vekt, men som ikke klarer det er rett og slett late.

Lenke til kommentar

Tja, om du leser boken til Skaldeman, så er ikke det nødvendigvis sant. For folk reagerer forskjellig på ulike typer mat. Han fikk beskjed om å spise sunt, i form av grovt brød, grønnsaker, magert kjøtt etc. Da han gjorde dette gikk han ytterligere opp, han fulgte legens råd, og ble nøye observert. Til slutt ble han lei, og gjorde det stikk motsatte og tok av halve seg, nemlig ved å spise fet mat, kutte ut alt av brød, pasta, ris, melk og sukker og bytte det ut med rent kjøtt (ikke magert kjøtt), fløte og økologiske produkter. I starten trente han ikke, rett og slett fordi han syntes det var så nedverdigende, og fikk bare dårlig selvtillit av det. Allikevel gikk han ned mye, rett og slett på grunn kostholdsomlegging.

 

Det er først og fremst kostholdet man må gjøre noe med, treningen er et pluss. Jeg tror alle som har fordommer mot fete, bør lese boken til Skaldeman, for der kan man få seg en overraskelse - eller to. Til tross for alle lettprodukter har befolkningen ikke vært fetere. Det er et paradoks, og ja, folk reagerer ulikt. Mange tåler karbohydratkosthold, andre gjør det ikke. Jeg passer til et lavkarbokosthold, mens kjæresten min ikke gjør det. Rett og slett fordi vi reagerer ulikt på de ulike stoffene i kroppen. Selv har jeg faktisk aldri spist mer, og allikevel gått ned så mye på kort tid. Dette til tross for at jeg kalorimessig sett ligger langt over det jeg egentlig pleier å ligge på om jeg skulle hatt et høykarbokosthold.

 

Ergo, verden er ikke svart-hvit. Man bør kanskje studere dette litt mer nøye før man kommer med en pekefinger. Og uansett: det hjelper ikke å være tynn om du på innsiden ikke er sunn.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Fant en artikkel om fridykking; http://www.frivannsliv.no/Undervannsjakt.html

 

Har litt lyst til å handle meg et par svømmeføtter og en dykkemaske og prøve det ut. Var delvis aktiv svømmer på barneskolen og har fortsatt den lukkemekanismen som små barn har. Klarer relativt enkelt å holde pusten i 2min liggende i senga, så litt grunnlag har jeg jo. Noen andre som har prøvd seg på dette? Alltid vært litt fasinert av dykking, og med litt enkel trening burde det være np å begi seg ut på litt dybder, så jeg kanskje får oppleve å faktisk synke.

Jeg har selv vært medlem i en fridykkerklubb, hatt drakt, føtter, vektbelte og maske/snorkel. Veldig artig å drive med, dog dykking i Norge ikke er like varmt eller spennende som dykking andre steder. Generelt elsker jeg alt som har med vann å gjøre, og spesielt å være under vann. Så bare å teste ut, men pass på, dykkerdrakt og lignende koster veldig mye :)

 

Å gå ned i vekt må vere noko av det enklaste ein kan gjere med kroppen, så har ladri hatt sympati sånn sett for overvektige. For mange av dei er det nok å bevege seg 2 meter frå sofaen. Blir plutselig meir avansert om ein skal bygge kropp og ha kardio/ballsport-trening ved sidan av.

 

Greit nok, om man er fornøyd med å være litt stor, så gjør ikke det meg noen ting. Man må få lov å spise og trene som man vil. Jeg skal ærlig innrømme at det plager meg litt når en som er litt i overkant tjukk setter seg ved siden av meg på bussen slik at jeg får et halvt sete for meg selv, men ellers så mener jeg at man må få bestemme over sin egen kropp.

 

Det som provoserer meg er de som påstår at det er umulig for dem å gå ned i vekt, at det ligger i genene og at det ikke er deres skyld at de er tjukke eller kommer med en annen unskyldning. I bunn og grunn handler det om selvkontroll. Klarer du å spise sunt sammtidig som du trener regelmessig, så kommer man til å rase ned i vekt.

Det er mange som skal bruke piller for å bli slank eller en haug av andre produkter som skal gjøre deg slank av å sitte i sofaen. Det er bullshit fra a til å. Med mindre man kommer seg ut av sofaen og slutter med colaen og potetgullet så får man aldri kroppen man ønsker seg. Overvektige folk som ønsker å gå ned i vekt, men som ikke klarer det er rett og slett late.

 

Jeg har heller ingen særlig stor sympati for overvektige, dog det stemmer slik Yvonne sier, det er faktisk vanskeligere for noen å gå ned enn andre. Det hun sier er jo egentlig i bunn og grunn at man kan legge om til f.eks. lavkarbo, det burde være greit. Men jeg har f.eks. en i slekten som har diabetes type 1, hun har alltid vært litt overvektig, og hatt store begrensninger for hva hun kan spise pga diabetesen. Diabtetes type 2 blir noe helt annet, denne kan man faktisk kvitte seg helt med gjennom f.eks. et lavkarbokosthold.

 

Pga diabetes går det faktisk an å si "jeg har dårlige gener" om man er overvektig, i tillegg har jo DNA'et alt å si når det gjelder proteinsyntese. Det er et faktum at noen er bedre egnet til styrke- og kondisjonstrening enn andre. Hvor stor rolle dette kan spille i negativ sammenheng (at noen har gener som gjør at de blir feite og ikke egner seg til slanking) vet jeg ikke, men det er absolutt ikke et punkt man lett skal forhåndsdømme. Forøvrig er det nok mange overvektige som kunne bygget opp selvviljen til å droppe én chipspose hver dag og gått én tur, og opplevd vektnedgang.

 

 

 

Nja, altså, jeg har egentlig aldri brydd meg om vekt, kun nå fordi jeg vil tilbake til der jeg var den gang jeg var konkurranseaktiv, men jeg har alltid veid såpass mye til at jeg egentlig ikke kan se så nøye på vekten, ellers ville jeg blitt deprimert for lenge siden.

 

Ikke misforstå, jeg ønsker ikke å være stor som i feit, men jeg har nok fra naturens side blitt utstyrt med med mer muskelmasse enn mange andre jenter (jeg tar 40 kg benkpress uten å ha trent til det overhodet, ikke at det er så mye, men for en som er utrent og jente er jo det relativt greit, men vil nok tro at jeg har stort potensiale her altså). I bena jeg er dog veldig sterk ift armene ihvertfall, og tok 110 kg i benpress sist jeg prøvde (sånn maskin hvor man legger på vekter og så presser man med bena, aner ikke hva det kalles). Aner ikke om det er bra eller dårlig, men igjen, jeg er ikke så bra trent nå som før. Jeg kan jo avsløre at min matchvekt ligger på omkring 80 kg til tross for mine 168 cm, og de fleste jenter ligger jo ikke der overhodet, de fleste jenter veier mye mindre enn som så. Da jeg trente rundt 15-20 timer i uken veide jeg altså 80 kg og brukte str. 36 i klær (ikke tommer), dvs str. S, sånn ca. I tillegg har jeg alltid hatt en "tung benbygning", jeg er bred rundt leddene, leggene mine har alltid vært store (og der er det dessverre ikke så mye fett å ta av), som f.eks at jeg er 28 cm rundt anklene og 18 cm rundt håndleddene (forøvrig akkurat de samme målene som da jeg var godt trent), noe man ikke kan slanke bort, dessverre. Så drømmen om å bli en nett liten jente går nok aldri i oppfyllelse for meg, å sammenligne meg med andre jenter har jeg gitt opp og det å få seg sandaler som passer meg rundt anklene er noe jeg også har gitt opp. Det er bare sånn jeg er skapt, på godt og vondt.

 

Skal innrømme dog at det alltid har vært et lite kompleks for meg, fordi det er ikke kult når kjæresten din er tynnere rundt anklene enn deg selv. Jeg er liksom jente, og det er på en måte gitt at vi jenter skal være tynne og ihvertfall smalere rundt f.eks håndledd og ankler enn gutten. Men men. Sånn er nå det. Og mye av grunnen til at jeg har kviet meg til å trene styrke før, er jo fordi jeg alltid har følt meg stor og tung, uansett hvor stor jeg faktisk har vært i størrelsen.

 

Jeg kommer nok alltid til å bli regnet som "overweight" om jeg regner utifra BMI, men det får bare være. Nå ligger jeg på en fettprosent på rundt 22-25%, og synes ikke det er *så* ille som jeg hadde regnet med, med tanke på at jeg ikke er like godt trent som jeg var. Jeg merker dog allerede at musklene mine begynner å bli mer markerte etter å ha drevet med styrketrening siden påske, og synes det egentlig bare er flott. Jeg tror jeg egentlig er skapt for å trene styrke, ihvertfall i følge min tidligere trener (som var en fullvoksen mann) etter at jeg bar han gjennom rommet. *ler*

 

Jeg synes ikke du skal være misfornøyd, forlegen eller har komplekser over omkretsen på håndleddene og anklene dine. Personlig synes jeg det er utrolig attraktivt med jenter som har litt muskler, og det er litt ekkelt med alt for tynne ankler og håndledd, da det minner om anoreksia. Lenge siden jeg har målt fettprosent nå, men kan tenke meg jeg ligger på rundt 20, og ifølge BMI er jeg akkurat over 25, altså overvektig. Noe som er helt tull, jeg er ikke overvektig i det hele tatt, noe enhver person som hadde sett meg ville ha konstatert. Ikke stol på BMI når det gjelder dette. Muskler veier mer enn fett og den er ment for å kartlegge større folkemasser.

 

Det er sant som du sier, du høres ut som du er sterkere og at du har bedre potensiale enn andre jenter fra naturen sin side. Dette er ikke noe å skamme seg over, og jeg synes du skal utnytte det. Glemte forresten å nevne at jeg misunner deg for anklene og håndleddene dine^^ Jeg har ikke målt mine, men vet at mine er små i omkrets. Morsomt at du løftet treneren gjennom rommet :)

 

 

 

Tja, om du leser boken til Skaldeman, så er ikke det nødvendigvis sant. For folk reagerer forskjellig på ulike typer mat. Han fikk beskjed om å spise sunt, i form av grovt brød, grønnsaker, magert kjøtt etc. Da han gjorde dette gikk han ytterligere opp, han fulgte legens råd, og ble nøye observert. Til slutt ble han lei, og gjorde det stikk motsatte og tok av halve seg, nemlig ved å spise fet mat, kutte ut alt av brød, pasta, ris, melk og sukker og bytte det ut med rent kjøtt (ikke magert kjøtt), fløte og økologiske produkter. I starten trente han ikke, rett og slett fordi han syntes det var så nedverdigende, og fikk bare dårlig selvtillit av det. Allikevel gikk han ned mye, rett og slett på grunn kostholdsomlegging.

 

Det er først og fremst kostholdet man må gjøre noe med, treningen er et pluss. Jeg tror alle som har fordommer mot fete, bør lese boken til Skaldeman, for der kan man få seg en overraskelse - eller to. Til tross for alle lettprodukter har befolkningen ikke vært fetere. Det er et paradoks, og ja, folk reagerer ulikt. Mange tåler karbohydratkosthold, andre gjør det ikke. Jeg passer til et lavkarbokosthold, mens kjæresten min ikke gjør det. Rett og slett fordi vi reagerer ulikt på de ulike stoffene i kroppen. Selv har jeg faktisk aldri spist mer, og allikevel gått ned så mye på kort tid. Dette til tross for at jeg kalorimessig sett ligger langt over det jeg egentlig pleier å ligge på om jeg skulle hatt et høykarbokosthold.

 

Ergo, verden er ikke svart-hvit. Man bør kanskje studere dette litt mer nøye før man kommer med en pekefinger. Og uansett: det hjelper ikke å være tynn om du på innsiden ikke er sunn.

 

Veldig godt innlegg, Yvonne. Høres ut som kloke ord, og kosthold har nok veldig veldig mye å si, mer enn vi tror. Jeg har i en uke nå spist bedre enn noen gang, mer protein enn før, mer fett, mindre karbohydrat, mer frukt/grønt, etc. Føler meg mye mindre trøtt om dagen, har ikke sovet etter skolen eller på skolen. I går spiste jeg hamburger til middag med familien, da spiste jeg altså én karbonade i brød (altså bare ett hamburgerbrød), 2 karbonader ved siden av, én pølse og potetsalat. Jeg ble trøtt og slapp nesten umiddelbart etter jeg hadde spist, og jeg måtte ligge meg og sove i noen timer, noe som resulterte i en enda mer slapp kropp, et tungt sinn og at jeg ikke klarte å sove i går. Jeg skylder dette på det lyse hamburgerbrødet som hovedsaklig inneholder hvete.

 

Om jeg får fingeren ut av ræven og ned i lommeboken skal jeg se om jeg får lest boken du snakker om. Er bare utrolig mange andre bøker jeg også skule ha lest :no:

 

At folk er fetere og mer usunne enn noen gang er det nok ingen tvil om, og personlig har jeg for lengst skjønt at et steinalderkosthold med mye kjøtt og fett og lite karbohydrat (bare frukt) (og få og store måltider fremfor mange og små) er veien å gå.

 

Når det gjelder det siste du sier, "det hjelper ikke å være tynn om du på innsiden ikke er sunn", så var det et fin setning som til og med rimte, men for noen er jo dette dessverre ikke sant. Mange bryr seg bare om utseende sitt, noe som for gutter betyr at de kun trener volum i det uendelige samt isolasjonsøvelser som bicepscurl (ikke så usunt, men likevel beklagelig), og for jenter at de sulteslanker til de ender opp som anoreksiaofre.. Dette er noe jeg egentlig ikke forstår som gutt og normalvektig med et sunt forhold til mat, men jeg tror det må være utrolig kjipt å være jente (eller gutt) og være genuint misfornøyd med sin egen kropp og gjøre hva som helst for å bli så "slank" som overhode mulig. Trist det der.

Lenke til kommentar

Jeg har vært stor og har klart og gå ned til fin bmi nå...og alt er mulig. Ingen skal komme og si det er umulig å gå ned i vekt.

Men man må ha vilje og klare å innrømme at man har ekstra på kroppen.

Nå tenker jeg når du får en bmi høyt oppe på skalaen.

Og hvis man driter i utseendet sitt så tenk ihvertfall på helsa.

Ryggsmertene mine forsvant, kne-smertene samt alt av astma-medisiner har jeg kuttet ut med.

 

Viljen må man ha, har man ikke den så kan du hoppe på huet til det sprekker uten at det hjelper:P

Lenke til kommentar

Kloke ord, tenk på helsa :) Inspirerende å høre slikt, glad på dine vegne Amanita Muscaria. Selv har jeg aldri vært overvektig og har liten forståelse for hvordan det er å være overvektig og ha de problemene det innebærer. Det må være kjipt å ha ryggsmerter, kneproblemer og astma pga overvekt.. Men veldig bra at man kan kvitte seg med samtlige ved å slanke seg, og ja, ingenting er umulig.

Lenke til kommentar

Jeg har vært stor og har klart og gå ned til fin bmi nå...og alt er mulig. Ingen skal komme og si det er umulig å gå ned i vekt.

Men man må ha vilje og klare å innrømme at man har ekstra på kroppen.

Nå tenker jeg når du får en bmi høyt oppe på skalaen.

Og hvis man driter i utseendet sitt så tenk ihvertfall på helsa.

Ryggsmertene mine forsvant, kne-smertene samt alt av astma-medisiner har jeg kuttet ut med.

 

Viljen må man ha, har man ikke den så kan du hoppe på huet til det sprekker uten at det hjelper:P

 

Selvsagt er det mulig, men det handler også å få høre om de ulike mulighetene. Enkelte går faktisk ikke ned på høykarbokosthold, men på lavkarbokosthold går de masse ned, og omvendt selvsagt. Det er f.eks mange leger som ikke engang vet at mange pasienter kan bli kvitt sin diabetes med lavkarbo. Selvsagt, igjen, folk er forskjellige, så det gjelder jo nødvendigvis ikke alle, men problemet er at det blir i mmange tilfeller promotert kun én måte å leve på, og hvis man velger en annen vei er det fy-fy. Vel, det er flere veier til Rom som det heter, og problemet er i dag at det altfor dårlig opplysninger om hvilke alternativer man faktisk har. Man må ikke spise grovbrød. Man må ikke trene hver eneste dag. Man må ikke telle kalorier. Noe jeg trodde og levde på flere måneder.

 

Jeg gikk ikke ned. Vekta sto helt fullstendig bom stille. Jeg kuttet ut alt av godterier. Jeg har aldri hatt et "sunnere" kosthold. Jeg fulgte legers råd. Ingenting hjalp. Og jeg trente mer og mer. Det ble nesten en sykdom fordi jeg måtte passe meg slik. Og så finner jeg altså lavkarbo. Hvor jeg kan drite i kaloriene (selvsagt, man kan ikke trykke i seg helt ubegrenset, men jeg opplever en større metthetsfølelse på lavkarbo, og det reguleres deretter). Jeg trener litt mindre (men ikke så mye mindre, men har mer tid til sosiale ting og jobb), allikevel raser kiloene av.

 

Personlig synes jeg det i dag er slik at man har et altfor bombastisk syn på hva som er sunt eller ikke, spesielt myndighetene. Man tar ikke høyde for at folk er forskjellige, og at vi er skapt på forskjellige vis. Noen tåler bedre karbohydrater enn andre. Jeg tåler de ikke like bra, og får vanvittig blodsvingninger ved høykarbo. Nå er disse borte, jeg har fått det regulert bare ved enkle grep. Jeg har kraftig redusert min sannsynlighet for å få diabetes.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Kloke ord, tenk på helsa :) Inspirerende å høre slikt, glad på dine vegne Amanita Muscaria. Selv har jeg aldri vært overvektig og har liten forståelse for hvordan det er å være overvektig og ha de problemene det innebærer. Det må være kjipt å ha ryggsmerter, kneproblemer og astma pga overvekt.. Men veldig bra at man kan kvitte seg med samtlige ved å slanke seg, og ja, ingenting er umulig.

 

Ryggproblemene fikk jeg av brukket rygg som skjedde under trening( var etter det jeg begynte og legge på meg. Lå på 10 trenings-økter i uka. Så fra det til bom stopp ), kneproblemene etter litt brutale full kontakt-kamper. Astmaen har jeg alltid hatt..MEN alle de blir forverret av overvekt.

Har vært sykelig tynn og omvendt, men har slitt mye med og finne hva min kropp liker. Blir fremdeles forvirret av kosthold, men lærer for hver dag som går.

Er helt enig med deg Yvonne2, alle er forskjellig og alle må finne sin "vei".

Ingen kropp er like, det jeg mente var at vil man så er det mulig:).

At man er fornøyd med seg selv er det viktigste og føler meg faktisk til tider verre med meg selv nå enn da jeg var overvektig.

Nå går jeg konstant og er redd selv om jeg vet at jeg har kontroll.

Så har blitt ganske opphengt i vekta osv.

 

Jeg hater det opphenget som har blitt på kropp, de jeg "ser opp" til innen for sport er foreks. de gutta med litt mage osv. men alikevel i knall form. Er litt lei av den "er man tynn er man sunn" ...noe som er totalt piss.

 

Og jeg må få begynt på et studio igjen, det angrer jeg litt på at jeg ikke gjorde mens jeg gikk ned. Men trening er noe jeg savner, den følelsen det gir deg etter en god treningsøkt er rett og slett digg.

Går jo tur hver dag osv., når jeg sier trening så tenker jeg på vekter osv.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Er nok litt for mange som henger seg opp i "er man tynn er man sunn", så det til slutt ender opp med at man er tynn og USUNN. Altså for tynn, spiser for lite osv.

 

Indeed. Jeg f.eks har aldri hatt et mer bevisst forhold til det å leve gjennomført sunt, selv om jeg skeiet ut med å spise to pølsebrød til ketolysebrødene mine i dag, men nei, jeg er jo ikke tynn. Og antagelig blir jeg det ikke heller. Men det er ikke målet, målet er å føle seg sunn, få tilbake energien, og lære at man må være glad i seg selv. Så får heller folk synes jeg er disgusting for at jeg bruker str. 44. Folk får bare dømme meg, jeg vet jo jeg tross alt har lagt om livsstilen, og at det er en langsom og nensom prosess som må gjøres skikkelig.

 

Man må leve livet slik man vil det selv, man må leve sunt fordi man ønsker kroppen sitt beste, ikke fordi alle andre påpeker at man må det.

Lenke til kommentar

Trondheim har NTNU/Hist vi trener da for noen hundrelapper i året på 2x treningsenter SIT har.

Så finnes det Flex gym hvor det er mulighet for nøkkelkort.

Så er det kaliber gym.

Også club fitness som også har nøkkelkort.

 

Sats og elixia vil man ikke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...