Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Isolasjonsøvelser er øvelser som tar på isolerte muskler. Bicepscurl tar bare på biceps, mens roing tar både på rygg og biceps. Kjør de tyngste øvelsene først (de som aktiverer flest muskler) og isolasjonsøvelsene til slutt.

så da skal jeg altså kjøre roing og nedtrekk først, så skal jeg ta hammer til sist?

 

Det stemmer. Hvilket program kjører du? Med nedtrekk og roing, så kan du nedprioritere isolasjonsøvelser med ulike bicepscurls. Hvis du absolutt må trene biceps isolert, så holder det med én isolasjonsøvelse for biceps. Du trenger heller ikke mer enn bare et par sett, siden det er en veldig liten og lite komplisert muskel som får mer en nok trening gjennom draøvelser. Men med et 5x5 program skal du ikke trenge å trene biceps. Jeg klarer meg fint uten bicepscurl :D

 

Baseøvelser kommer først, og burde alltid være første pri. Så kan du heller supplere med isolasjonsøvelser der du føler du trenger det. Husk at en lenke aldri er sterkere enn sitt svakeste ledd! Isolasjonsøvelser kommer til slutt hvis du har tid og energi til å kjøre et par sett. Du kan fint droppe de også.

 


 

KjellV: http://www.coopersgu...e-encyclopedia/

Jeg hadde tenkt til å bytte til et program som heter superset. Tror det er sånn at man tar en øvelse så går du rett over på en annen uten pause.

Lenke til kommentar

"Tror det er sånn at man tar en øvelse så går du rett over på en annen uten pause." Dette er en metode. Men det ligger kanskje et oppsett bak som forteller om øvelser, antall sett og reps, da blir det et program. Høres uansett ut som en dum idé, men er jo gøy å eksperimentere.

vet ikke om jeg gidder å prøve på det. Jeg kommer sikkert til å fortsett med det jeg har nå :)

Lenke til kommentar

Det går helt fint. Du kunne redigert posten som ble rar istedenfor å lage et nytt innlegg. Orden i tråden vet du.

 

Hvor lange pauser tar folk vanligvis? Om jeg har tatt 90kg+ i knebøy kan det være jeg puster og peser som en gris, det samme gjelder tung roing. Tar ikke tiden, men blir kanskje pauser på 2-5 minutter. Ellers venter jeg som sagt bare til jeg får igjen pusten og kommer til hektene. Tar som regel bare 1-2 minutter tror jeg.

Lenke til kommentar

Bruker som regel mellom 30 sek og 4-5 min, med de korteste pausene først. På knebøy og markløft har jeg ofte lange pauser, så tar en tid å gjennomføre øvelsene. Blir jo i tillegg oppvarmingssett, så tar fort litt tid da jeg også skal ha litt pause mellom disse.

Hender fort vekk at jeg er inne på senteret i 2 timer selv, hvor av 1-1,5 timer er i styrkesalen. (resten av tiden i garderobe, med skifting, laging av proteinshake, spise bananer, tøye litt, slappe av og skifte igjen).

Lenke til kommentar

Bruker ofte 5-10 min på sykkelen for å få igang beina også..

 

Jeg tøyer bare bakside av lår ved å lene meg fremmover for å prøva å ta i bakken. Klassiker'n. Eller så bruker jeg en der jeg setter foten på en benk elns med litt bøy i kneet (ca 45°) og lener meg forover. Kjennes ganske bra på bakside av lår når du gjør det riktig.

Gjør dette fordi jeg er så stiv at jeg får dårlig teknikk i bøy og mark (får knekk i korsryggen, "vepserumpe" når jeg kommer i bunnpossisjon).

Har aldri klart å bøye meg ned og ta i bakken før. Kom vanligvis til midt på leggen når jeg prøvde før. Klarer å komme meg ned til skotuppene nå da (fremgang :new_woot:), uten å kaste meg nedover.

Lenke til kommentar

når vi er inne på protein shake :)jeg vil begynne å ta det, men mamma tror at det er kreftfremkallende og alt sånt shit. Har noen noe bra agumenteter til å si imot dette?

Mutra tror det er dop så jeg ba hu ruse seg på tomatsuppe/posesuppe og da ble det stille :p

haha det skal jeg jeg prøve på ^^

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...