Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å klargjøre noe så er ikke fett usunt :) Kanskje en idé å unngå det litt om man slanker seg da. Lenge siden jeg har spist pannekaker..

 

Det er jo store uenigheter ift det, men man kan vel konstatere at det ikke er bra å ha for mye fett i maten om man i tillegg har mye karbohydrater i kosten - og omvendt. Jeg derimot kan spise mye fett (og proteiner), men til gjengjeld har jeg kuttet ut karbohydratene (som brød, ris, pasta, sukker generelt osv). For en som overhodet ikke er vant til fet mat (kvinner er generelt mer "fettredde" enn menn), så er dette litt rart for meg. Bruker f.eks masse cocosa (kokosfett) eller smør, gjerne fete oster, bacon, kjøtt i alle varianter, fløtesauser osv. Men aldri før har jeg vært mer avslappet ift mat, og det er litt deilig. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Hvordan er det i forhold til kolestrolet og tette blodårer med lavkarbo dietter da? Et godt kosthold skal jo gjerne gjøre mer enn å bare få kroppen til å se bra ut på utsiden..

 

Denne boken kan være et tips, men nei, det er ikke slik at det er påvist at vi som går på lavkarbo sliter med kolesterolet eller tette blodårer mer enn andre. Dessuten så er det jo slik at mange av oss som går på lavkarbo følges nøye opp av lege. Må bare føye til at pasienter som sliter med diabetes (type II) anbefales denne kuren av mange leger fordi en del faktisk blir kvitt diabetes med lavkarbo. Jeg sier ikke alle, men en del gjør det. Ellers er boka "Spis deg ned i vekt - lett med fett - endelig slank" en morsom bok av Sten Sture Skaldeman, som ihvertfall fikk meg til å tenke nytt på dette med fett. Fett har vi spist i alle tider (det er faktisk de siste årene at vi har begynt å spise lettprodukter og den typen ting), og innuittene er jo et godt eksempel på en folkegruppe som omtrent utelukkende lever på fett, og hvordan de faktisk ikke sliter med de plagene vi har i vesten, med f.eks sukkeravhengighet, diabetes og fedme.

 

Forøvrig, her er mer lesestoff ift lavkarbo og kolestrol;

Det store kolesterolbedraget, samt mer her.

Debattinnlegg fremlagt for Institutt for ernæringsforskning ved UiO

Minikurs om kolesterol

 

For all del: jeg sier ikke at det vil fungere for alle, og jeg er overhodet ikke her for å misjonere, dette er kun ment som tips. Hver enkelt må dermed gjøre seg opp sin mening og finne ut hva som er riktig for seg og sin kropp.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ja jeg orker egentlig ikke lese gjennom det der, spurte bare av ren nysgjerrighet. :p Gidder ikke legge om kostholdet mitt, blir så mye å ta hensyn til føler jeg.. vanlig kcal inn/ut prinsippet funker ypperlig for meg!

 

edit: Forresten siden du nevnte dette med inuittene så er det vel få av dere lavkarbo tilhengere som har i nærheten av samme kosthold som de. Ser ikke for meg at det er så mye ost og bacon der i gården.. :fun:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Ja jeg orker egentlig ikke lese gjennom det der, spurte bare av ren nysgjerrighet. :p Gidder ikke legge om kostholdet mitt, blir så mye å ta hensyn til føler jeg.. vanlig kcal inn/ut prinsippet funker ypperlig for meg!

 

edit: Forresten siden du nevnte dette med inuittene så er det vel få av dere lavkarbo tilhengere som har i nærheten av samme kosthold som de. Ser ikke for meg at det er så mye ost og bacon der i gården.. :fun:

 

Nei, men poenget mitt var at fett er ikke nødvendigvis så farlig som man vil ha det til. Det kommer helt an på hvordan man bruker det. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Tenkte å gå ned litt i fett%, og ned noen kg før sommeren for alvor setter igang. Tenkte å telle kcal for noen uker nå, og da lurer jeg bare på:

 

Jeg pleier som regel å løpe 4x4. Hvor mye forbrenner jeg på en slik økt?

 

Ligger på rundt 80-90 av maksfart hele tiden, bortsett fra de siste minuttene, der jeg tar meg helt ut. Jogger rolig i 5-10 min før og etter intervallene og jogger rolig i pausene mellom settene.

 

(Er 184cm høy og veier 72kg hvis det har noe å si på hvor mye jeg forbrenner.)

Lenke til kommentar

Ligger på rundt 80-90 av maksfart hele tiden, bortsett fra de siste minuttene, der jeg tar meg helt ut.

Maksfart er ikke en god målestokk, bruk pulsbelte. I tillegg har det en negativ effekt å ta seg helt ut, da den ekstra produksjonen av melkesyre går utover venenes kapasitet til å frakte blod tilbake til hjertet, og dermed påvirker blodomløpet i negativ retning.

Lenke til kommentar

Ligger på rundt 80-90 av maksfart hele tiden, bortsett fra de siste minuttene, der jeg tar meg helt ut.

Maksfart er ikke en god målestokk, bruk pulsbelte. I tillegg har det en negativ effekt å ta seg helt ut, da den ekstra produksjonen av melkesyre går utover venenes kapasitet til å frakte blod tilbake til hjertet, og dermed påvirker blodomløpet i negativ retning.

 

Tok vel kanskje litt at jeg "tar meg helt ut", da jeg kunne like gjerne løpt lenger, men avslutter alltid med seige oppoverbakker i 2-3 min før jeg er hjemme. Er greit sliten når jeg er ferdig :p

 

Men sånn ca. da?

Endret av Kranjcar
Lenke til kommentar

Edit: Bilde av en stk muskuløs herremann (tatt under opptak til linjeforening på NTNU): https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=76406

Abakus eller?

 

 

 

Testa et løpeprogram på telefonen (det bruker GPS for å kalkulere avstand og fart) da jeg jogga her om dagen. Jeg tasta inn høyde og vekt (180cm, 81kg). Turen var 5.40km lang, tok 28.09min og jeg hadde en gjennomsnittsfart på 11.52km/t (Jeg hadde totalt 2 pauser hvor jeg gikk litt). Programmet sier at jeg har forbrent 450kcal. Hvor realistisk er det? Tør noen gjette på hvordan programmet har regnet/gjettet seg frem til det

Endret av Baltazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...