Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Du vil gå ned ca 1 kg , så vil du gå ned 1 kg når du begynner på kcal underskudd (pga væske og glykogen) (hvis du skal det, ellers er det ingen vits i å slutte med kreatin) og på et kcal underskudd vil du også være svakere og faren for overtrening øker betraktelig.

men alt dette kommer til bake på 1 uke når man begynner å trene for å få masse igjen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som er, er at jeg har vært på kaloriunderskudd de site ukene, har ikke mistet så mange kg, men endel fett/eller så har kroppen bare stramma seg opp.

Har ikke mistet noe styrke, men faktisk gått litt opp, men faren for overtrening er mye større ja, og jeg blir fortere småsyk...

Glykogenlagrene tømmes da hver natt?

Synes jeg mister endel masse på brystkassen, men det har sikkert mye med at jeg mistet alt fettet som polstrett opp kassa?

Lenke til kommentar

nei, glykogenlagrene tømmes lokalt i hver muskelgruppe når du trener dem med høyrep (så det svir)

 

om dagen og natten (når du spiser) fylles disse lagrene opp isteden for at det blit lagret fett på kroppen.

 

 

 

normal_biceps.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
:!: denne fra proteinfabrikken kan man ikke kalle proteintilskudd.

Det er en gainer. 17,5! gramkarbohydrat pr 100g? osv 2,5 gram fett + +

 

 

Så bruker den kun når jeg bulker også da

 

Husk at når dere forbrenner fett og ikke er på et kcal overskudd ,vil man miste trykket i  musklen /glykogenlager,væske/kreatin osv, det at musklene blir mindre behøver ikke være muskeltap

Å deffe uten noe som helst muskeltap er nesten umulig å tar lang tid.

Lenke til kommentar
Men poenget med å gå morgentur før frokost er jo at da er glykogenlagrene tømt derfor 

brennes det mer fett.

Enig med at det var dårlig forklart av meg,

Når man er på kcal underskudd+ trener vil glykogenlagrene være tomme hele uke helt til oppkarbingen på lørdag.

maten du spiser et mindre enn kroppen trenger så ALL maten går til viktige funksjoner + at den forbrenner fett for å få energi til resten.

Men skulle du spise masse fett og dårlig mat mitt i uka ville lagrene ha fylt seg opp først, mens du fortsatte å forbrenne fett.

 

Det skal normalt sett store karbohydratmengder til før det omdannes til fett - i området 500-800g/dag 4-6 dager sammenhengende, litt avhengig av kroppsvekt og -sammensetning, og om du trener eller ikke.

 

 

For de som lurer på det med en spisedag i uken og om det ikke ødlegger dietten så er svaret nei, og heller tvert i mot.

På oppkarbingen spiser du over en kg med karbohydrater ,mens kroppen fortsatt forbrenner fett . nettop pga du fyller opp glykogenlagrene du har tømt hele uken.

Så på neste trening tømmer du glykkogenlalgrene igjen .

På den måten lurer du kroppen til å tro at den ikke får for lite mat .

 

Om du trener ,tømmer glykogenlagrene og ikke ha spisedager i gang i uka , vil kroppen synnes den får for lite mat og forbrenningen vil senkes + at forbrenningen av muskler vil øke.

 

 

Og ja, diett over lengre tid uten tap av muskelmasse en nesten umulig, men man kan klare det med rett trening og kosthold, om fremgangen går saktere bryr man seg ikke om, hva er vitsen med at den skal gå fort om halvparten er muskler?

 

 

 

Husk, ved rolig gange forbrenner man fett, ver rask gange (så det svir) forbrenner man glykogenlagre (lagrede karbohydrater)

 

biceps_tendon_repair_surgery_photo-3.jpg

Ikke tren så senene ryker :whistle:

Endret av War
Lenke til kommentar
Husk, ved rolig gange forbrenner man fett, ver rask gange (så det svir) forbrenner man glykogenlagre (lagrede karbohydrater)

 

Kan du utdype dette litt (Har ikke tenkt meg på slankern, men liker å ha oversikt..)

 

Er det noe greier med den anaerobe grensen du tenker på? Har alltid interresert meg for rask og kort\langsom og lang kardigo teoriene..

Lenke til kommentar

nuvell.. det som brukes opp først er karbohydratene, så vil fettet brennes etter disse lagrene er tømt... tror du mikser litt her... og dette med høypuls vs. lavpulstrening.. noen mener det ene forbrenner mer fett, noen mener det andre... grunne til at jeg bare går før frokost er for å ikke miste muskelmasse.... ville forbrent mer ved jogging, men altså.. muskelmasse

Lenke til kommentar

NÅ har jeg ikke lest lenger en den første sida... Grunnet 78 sider :p Men ser det er snakk om kreatin... Kreatin er ikke noe du bruker første gang du trener, det er når du har trent lenge og har kommet til et plass der du ikke får noe fremgang.. Og er du ikke ferdig med puberteten (vet ikke hvor gamle det er snakk om her) så er det heller uansett ikke anbefalt å bruke det.. Husk for at det faktisk skal funke så må dere også trene ganske mye sånn som jeg har hørt hvertfall.. Ellers blir det kreatiner du tar om til fett og det er litt kjipt... :)

Lenke til kommentar

Dette er det rareste jeg har hørt.

Hvordan skal 5 gram kreatin danne seg til fett?

Om du ikke trener men drikker nok vann vil kreatin gi det trykk i musklene og du vil se større ut. Om du trener vil du bli sterkere og kunne løfte tyngere , noe som fører til mer muskler.

Kreatin øker prestasjonsevnen ved å tilføre muskulaturen et høyere innhold av kreatinfosfat Når kreatin nivået er forhøyet oppnår man følgende: Økt styrke, forkortet restitusjonstid, forsinkelse av melkesyredannelse i musklene, gjenvinning av full muskelstyrke raskere etter trening, ekstra vann i musklene påvirker "trykksensorene" i muskelcellene som sender ut et oppbyggende signal og forandringer helt nede på cellenivå som øker potensialet for muskelvekst. Det er også påvist at gjennom å ta kreatin, vil oksygenforbruket i hjernen øke. Dette fører til at du holder deg skarpere og blir mindre mentalt sliten.Så hvorfor skulle man ikke ta kreatin da? Selv om man ikke er i eliten.

De naturlige kildene til kreatin er kjøtt, fisk og diverse bær.

Endret av War
Lenke til kommentar

Var jeg og en kompis som prata om kreatin og da nevnte han at du la på deg viss du ikke trena, har og hørt fra andre at de har bare lagt på seg, men ok vi kan legge den ballen død..

 

Man trenger ikke å være i eliten for å bruke kreatin nei(spørs hvordan man definerer eliten dog) men for å bli stor så er det jo bare å trene for eksempel :

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Biceps/BBCurl.gif

 

Eller bare mye med mindre vekter med maaange repetisjoner så får man større muskler..

 

At oksygenforbruket i hjernen øker vil jeg heller lese litt mer om.. Det tviler jeg på men det kan hende.. Likevell så ville jeg ikke brukt kreatin før jeg er kommet til en stoppeplass, treningsmessig vel og merke.. Somsagt så klarer en fint pumpe seg opp på vanlige vekter

Lenke til kommentar

Eller bare mye med mindre vekter med maaange repetisjoner så får man større muskler..

_________________________________________

:nei: og :yes:

 

 

Generellt så bygger du muskler med mange rep (10-15) og moderatbelsatning, mens du med høy belastning og få rep (3-6) blir sterkere.

 

Dette er helt generellt og forenklet, du kan fint muskler med få repitisjoner men da er du avhengig av en progresjon i belastningen.

 

Effekten av høye reps er imidlertid en økt glykogenlagring i muskulaturen, og du vil få en visuelt større muskel og bedre "pump". Høye reps og melkesyre har også en helende effekt på ledd, sener, og bindevev.(glykogenlager som blir tømt på en diett)

Du vil kunne vedlikeholde muskelmassen og øke utholdenheten ved å trene med progressivt flere reps istedet for progressivt høyere belastning

 

Det med høyere oksygenforbruk i hjernen stemmer nok i og med at NTNU har gått ut til studentene og annbefalt kreatin i examensmånten.

 

Det at man legger på seg av kreatin er væske som trekker inn i muskelen.

Har man en høy fett% vil man se tykkere ut og vekten gå opp, kan missforståes.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja ok.. Ser ut som du har meir peiling på meg enn dette her så du har nok sikkert rett...

 

Men det med lette vekter vil jeg ikke gi meg helt på, skal få litt mer å argumentere for men jeg har ikke forhørt meg så mye om det annet enn at han som jeg går på boksing med var så og si norgesmester i boksing før( ja det vet mye om trening) og bruker å snakke mye med han om det osv..

 

Men et annet eksempel, jeg spiller selv trommer.. Merker det ganske bra at jeg får større biceps av å spille trommer over lengre tid, går litt tid da... Men det vil si = lett vekter mange rep :)

 

Viss jeg er helt på tryne her og så si ifra :p

Lenke til kommentar

som sagt du vil øke utholdenheten og økt glykogenlagring i muskulaturen.

Men hadde du nå gått på en diett og tømt glykogenlagrene ville mye av muskelstørelsen forsvinne pga tømming av glykogen/lagrede karbohydrater.

 

Broren min spiller trommer i bandet silver , har spilt trommer i 15 år, har verdens tynneste armer.

 

Den massen vi snakker om å legge på seg her er ca 0,6 kg hver uke første 8 mnd , da krever det mer enn høyrep med lette vekter.

Muskelen trenger en progresjon for å vokse, dvs etter 3 treninger med samme vekter vil muskelen danne en hinne som hindrer fibrene i å rakne og dermed vokser man ikke mer, det løser man med å øke vektene etter hver trening.

Dette kommer til en topp der man ikke klarer å løfte mer, da tar man 1 uke treningsfri og hinnen rundt muskelen brytes ned og muskelen vil vokse selv med lette vekter igjen, så øker man etter hver trening igjen.

Lenke til kommentar

svaret her får vel bli at kreatin er det billigste man får kjøpt.

198kr for 500 gram. inkl frakt

 

Man skal jo bare ha 5 gram om dagen.

 

Men det er ingen vits i ta kreatin om man ikke trener eller tar kostholdet seriøst.

Da ender man bare opp med å drikke mye vann for ingen nytte,

man må drikke 3 liter mer vann enn vanlig , ellers får man hodepine ved bruk av kreatin.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...