Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en mail fra EJ-shop.no om det å komme i form til sommeren. Jeg vet jo alt fra før, men jeg følte at det ga meg en push til å fortsette å jobbe vidre.

 

Har du tidligere kommet i virkelig god form?

 

Jeg mener VIRKELIG god form slik som selv de færreste fitnessutøvere klarer.

Har du lyst til å komme i så god form? Vet du hva som kreves for å komme i så god form?

 

Sjansen for at du svarer Nei, Ja og Nei er stor. Meget stor.

 

Vi hjelper deg gjerne på veien dit!

 

Å komme i "knallform" krever følgende av deg:

1. Viljestyrke

2. Mye bevegelse og trening

3. Et strikt kosthold uten rom for utskeielser

 

Hvordan er din viljestyrke?

 

Har du klart å si nei til et kakestykke selv når du er på besøk hos farmor?

- Et eneste kakestykke utsetter din fremgang med en dag eller to!

 

Har du evnen til å finne på noe aktivt når du kjenner sulten gnager litt og det fortsatt er 30 min til mat?

- Sult er en vurderingssak for oss som bor i Norge. Mulig du egentlig er tørst! Drikk vann i stedet for å spise noe ekstra.

 

Vil du ofre TV-titting for å lage mat til neste dag?

- Helt ærlig så er det null problem å droppe et TV-program for å lage mat for en hel dag. Du er ikke avhengig av TV, men av korrekt mat til riktig tid!

 

Vil du ofre søvn for å trene?

- For å spisse formen til det skarpeste så er det en ting som fungerer veldig bra. Opp og gå raskt på morgenen. Og da krever det ganske sikkert at du står opp en time tidligere enn vanlig.

 

Hvordan trener du?

Du vet at man må trene for å få resultater, men vet du hvordan? Faktisk så er det ikke så mye hokus pokus, heldigvis. Styrketrening og kondisjonstrening og tilstrekkelig med hvile er det eneste som kreves. "Det eneste" høres ut som en smal sak, men det krever selvfølgelig innsats fra deg. Stå på! Tren hardt og tren smart! Jeg oppfordrer deg til å velge ut 4-6 øvelser for hele kroppen og trene disse øvelsene i tre forskjellige intensitetsnivåer. Eksplosivitet, styrke og utholdenhet.

 

Er ditt kosthold strikt?

Har du kontroll? Holder du deg til faste måltider? Legg en plan og følg den. Les deg opp på kostholdsteori for din egen del. Det er mange der ute som ikke vet hva de snakker om. Ta det som står på diskusjonsforum med en klype salt. Finn ut hve du kan stole på og lær deg samtidig masse om kosthold selv ved å lese fakta, ikke bare en artikkel eller fem på nettet. Sjansen er stor for at det er mennesker som ikke har relevant erafaring som skriver artiklene. Heldigvis har eierne av slike forum blitt flinkere til å kvalitetssikre skribentene. Men vær obs!

 

Hvilke snarveier kan du ta?

Jeg er rimelig lei av at verden skal ta snarveier hele tiden. Vi leter etter snarveier overalt. Vi ønsker at alt skal komme av seg selv bare ved å sitte på sofaen og svelge en ripp-off-fatbuster pille eller to og sette på en eller annen ny og fancy batteridrevet muskelstimulator for å få en fantastisk kropp. Det er ikke så enkelt! Det er din innsats det står på! All verdens kosttilskudd er ikke til noen nytte om du ikke beveger deg.

 

Les noen av mine og min kones tidligere blogginlegg så skjønner du hva jeg mener:

- http://soje.wordpress.com/2009/10/25/hva-skal-til-for-a-fa-fremgang/

- http://mariannekroghbjerke.blogspot.com/2010/04/info-om-vidunderpille.html

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør på i dag også. Jeg har merka det bare gjør godt å løpe med melkesyre i musklene. Tror ikke du tar noe skade utover det. Jeg har i allefall aldri gjort det.

 

Når det gjelder viljestyrke og kaka som det sto i mailen.

Greit nok det setter deg tilbake en dag. Men herre jesus. Du skal jo bevare psyken når du trener og. Jeg spiser litt søtt i ny og ne for å ikke bli komplett drittlei alt. Forandrung fryder!

Lenke til kommentar

Helt på toppen står det:

Jeg mener VIRKELIG god form slik som selv de færreste fitnessutøvere klarer.

Har du lyst til å komme i så god form? Vet du hva som kreves for å komme i så god form?

Den er vel mest rettet mot de som er fanatikere og som går inn for 110%. Selvfølgelig må man leve selv om man trener, så det er greit for de fleste om de kan skeive ut av og til. Men om du skal helt i toppen så er det nødvendig å være helt nazi når det kommer til kostholdet.

Man går fort lei om man ikke kan tilate seg en liten godbit i ny og ne, og man skal ha veldig god viljestyrke om amn skal klare det.

Lenke til kommentar

Jeg løp intervaller i går og jeg kjente at jeg fikk melkesyre i låra. Burde jeg vente til i morgen med å løpe, eller går det greit å løpe intervaller i dag også?

 

Det er faktisk best å holde seg i bevegelse en god del etter melkesyra har "invadert" musklene dine.

Du holder pulsen oppe slik at blodet kan frakte all syra ut av musklene dine til leveren; hvor det da blir brutt ned til glukose.

 

Jeg anbefaler å sykle i minst en time (du kan kombinere dette med vanlige nedvarmingsrutiner) om du har mye melkesyre i kroppen.

Lenke til kommentar

Tok på meg de gamle joggeskoa mine før jeg gikk ut i skogen for å løpe litt. Var ganske sikker på at det kunne være vått noen steder så gadd ikke bruke de nye skoa jeg har. Viste seg at jeg hadde rett, etter en halvtimes tid ga jeg rett og slett opp å løpe utenom søla og det våte gresset(da jeg var kommet ned fra bjønnåsen og sku oppover mot ramstadslåttet).

For de lokalt kjente var ruta blystadlia-bjønnåsen-ramstadslåttet-bjønnåsen-blystadlia, nesten 9km og 770høydemeter, brukte 1t40min med en god blanding av jogging og gåing, som etterhvert ble mer og mer gåing.

Alt i alt fornøyd med økta, nå kjenner jeg ruta, så får jeg fokusere på å forbedre tida i sommer.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Enig med Kaiz3r. Om du jogger ned etter en intervalløkt vil du bli kvitt det meste av melkesyre.

Og nå er det vel meningen man skal ligge på melkesyregrensen, og ikke trene anearobt? Eller presser du bare alt for mye på siste draget, Coa? :p

 

Uansett, årets første sykkeltur overstått! Jeg satt på med en som skulle hjem der sykkelen min står, og så syklet jeg den tilbake til hybelen.

55,5 km på 1t45 min, altså nesten 32 km/t i snittfart. Det er jeg ganske fornøyd med for å være årets første tur!! :w00t:

Lenke til kommentar

Enig med Kaiz3r. Om du jogger ned etter en intervalløkt vil du bli kvitt det meste av melkesyre.

Og nå er det vel meningen man skal ligge på melkesyregrensen, og ikke trene anearobt? Eller presser du bare alt for mye på siste draget, Coa? :p

 

 

Ja, jeg presser meg for hardt. Jeg føler at det er det som skal til for å få det beste resultatet. For kondisen er det selvfølegelig best å ligge på nivået under melkesyre nivå, men man forbrenner nok mer fett ved å spurte fremfor å løpe.

 

Så det går greit å løpe hardt 2 dager etter hverandre?

Lenke til kommentar

Ja. Men kanskje ikke dra det mer enn 2 dager på rad om du løper hardt.

Løper du litt mindre hardt vil du jo orke å løpe lenger ettersom du slepper melkesyre, og kan slik sett forbrenne minst like mye.

 

Men prøv en nedvarmingsrutine og sjekk om det hjelper. :)

Det du kan gjøre er at etter siste draget, så gjør du det du gjorde i de andre pausene en gang til. Så jogger du roligere og roligere, og til slutt går du noen minutter. Så lett uttøying.

Hovedregelen vår når jeg spilte fotball var at det ikke er lov til å sette seg ned før vi har jogget ned.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder viljestyrke og kaka som det sto i mailen.

Greit nok det setter deg tilbake en dag. Men herre jesus. Du skal jo bevare psyken når du trener og. Jeg spiser litt søtt i ny og ne for å ikke bli komplett drittlei alt. Forandrung fryder!

 

Hehe, et kakestykke setter deg tilbake èn dag? Hvordan "sette tilbake" mener du?

Endret av Kranjcar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...