Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok 15 rep på 30 kg etterpå uten problemer :)

Tenker å ha benk i neste program jeg skal ha, føler det er sånn øvelse "alle" gjør, og jeg vil vite hva jeg klarer å få til der.

Merker det kommer til å hjelpe veldig med bedre teknikk da. Jeg vingler og rister jo som en alkis.

Lo godt av denne ^^,

 

Du virker over gjennomsnittet ja, som 2bbi sier. Da jeg først begynte klarte jeg rundt 40kg i 1RM jeg også, og jeg er gutt. Utrolig viktig med god teknikk, man kan f.eks. lett ødelegge håndleddene og skuldrene i benkpress. Anbefaler å ta en titt i førstepost på teknikktråden (som er sticky på styrketreningsforumet), hvor det ligger noen filmer av Rippetoe blant annet som har lært meg mye. Ellers kan det vært lurt å lese artiklene på www.myrevolution.no og se hva Børge Fagerli har å si om saken, kan også vært fint å se på www.stronglifts.com.

 

Ikke føl at du må ta benkpress fordi alle andre tar den, det er viktig å tilpasse treningen og øvelsene etter hva du liker og hva som passer deg, men er jo en god øvelse, så er ingen dum idé å se hvor det går med den :)

Lenke til kommentar

Som kommentar til innlegget over vil jeg be folk om å ikke poste spotify-lister og slikt i denne tråden, da det blir Off topic. Det fins en egen tråd om treningsmusikk, eventuelt kan lister etc. sendes til Sir-Andy på pm :) Noe jeg skal gjøre.

 

Juliess: Om din 1RM (1 rep max, det meste du kan løfte med én repetisjon) er 40kg, ville jeg (om du velger å ta denne øvelsen) startet på 20kg(det vil si bare stangen, om du har vanlig olympiastang) og så lagt på 2,5kg hver treningsøkt. Om du har tenkt å ha en progresjon i vektene, vil du jo ganske raskt nå 40kg om du starter på 35kg.

Lenke til kommentar

Lyst å fortelle hvordan feil og rett utøvelse av metoden er? Kan jo være flere av oss gjør samme feil som du gjorde :)

Jeg kan prøve å forklare, men jeg er helt forferdelig til det :p

 

Nå de fleste tar chins, så trekker de seg bare opp. Man trekker seg opp den letetste og den naturlige måten. Det tar mer på bryst, skuldre og armer, ikke rygg. De skyter skuldrene frem og albuene peker skrått fremover.

Den riktige måten er at albuene skal presses helt rett ut til sidene, brystet skal frem, skuldrene tilbake og man skal prøve å presse skulderbladene sammen. Jeg vet ikke om noen klarer å skjønne hva jeg mente, men det er en meget effektiv måte.

Vanligvis kan jeg ta 10 – 15 chins, nå klarte jeg bare 4.

Lenke til kommentar

100kg knebøy er jo kjempegreier :D Håper det går bra da. Men et generelt tips til alle som leser, det er bedre å sette seg lave mål enn høye mål, da er sjansen større for å lykkes og det er veldig motiverende. Kjipt å ikke nå målene sine. For mange er motivasjon alt, og da kan det vært lurt å sette seg små delmål fremover, som er overkommelige.

Lenke til kommentar

Er det mange her som har spesifikke treningsmål? Jeg har bare et generelt mål om å føle meg sunnere og se bedre ut. Hvor mye jeg løfter her og der bryr jeg meg egentlig lite om. Ikke misforstå, jeg er ikke fornøyd med å trene på 75% ytelse, jeg sliter meg ut hver gang, men hvor langt jeg kommer får bare tiden vise. Hvor fort man går oppover vil jo også stoppe opp etterhvert og da blir det jo vanskeligere å sette seg langsiktige mål fordi det er vanskelig å bedømme hvor mye stigningen vil avta med tiden. Så derfor er det nok lurt å ta rådet til Sitronsaft med å sette seg lave mål og håpe på å nå de.

Lenke til kommentar

2.5, med mindre du har en 5 RM som ligger godt over 100kg

5kg, ingen grunn til å auke mindre med mindre du er uvanleg svak. Det er viktig å justere progresjonen etter øvelsene og kor ofte du tar dei, aukar du med same mengde på alt vil du få veldig ujevn stagnering på dei forskjellige øvelsene.

 

Er det mange her som har spesifikke treningsmål? Jeg har bare et generelt mål om å føle meg sunnere og se bedre ut. Hvor mye jeg løfter her og der bryr jeg meg egentlig lite om. Ikke misforstå, jeg er ikke fornøyd med å trene på 75% ytelse, jeg sliter meg ut hver gang, men hvor langt jeg kommer får bare tiden vise. Hvor fort man går oppover vil jo også stoppe opp etterhvert og da blir det jo vanskeligere å sette seg langsiktige mål fordi det er vanskelig å bedømme hvor mye stigningen vil avta med tiden. Så derfor er det nok lurt å ta rådet til Sitronsaft med å sette seg lave mål og håpe på å nå de.

1. Kome meg opp på nivået eg var på før eg skada skuldrene.

2. 300kg markløft.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å måle maks i diverse øvelser etter jeg har stagnert i et program. Et slags generelt mål jeg har er å løfte mer i hver øvelse enn jeg gjorde ved forrige maks, som egentlig er ganske selvsagt ^^ Har få spesifikke mål for øyeblikket. Håper å komme opp på rundt 85kg i kroppsvekt også. Da har jeg riktignok rundt 15-20kg fett, men det vil ha foregått en muskeløkning også.

 

Tar 1,5xkroppsvekt i knebøy nå, noe jeg gleder meg veldig til er den dagen jeg tar 2xkroppsvekt, om det noen gang skjer. Det vil for øyeblikket si 160kg, forrige maks var 120. Så er nok en veldig god stund til ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...