Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hvilke kosttilskudd bruker dere som er litt utenom det vanlige proteinpulver og kreatin?

 

Bruker selv multivit, mineraler, omega3 og vitaminD3 pluss koffeintabs før trening når jeg trenger kick.

 

Har lyst til å prøve noe nytt, rettet mot fettforbrenning.

 

Eventuelt Tongkat ali, noen som har testet det?

Endret av discostu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Martin:

Trener du bare for å trene? For å ha noe å gjøre på, for å holde deg "i form", for å ikke bli feit..? For å få muskler må du få i deg mer kcal enn det du bruker (slik at det blir et energioverskudd) og få i deg en viss mengde protein. Om du ikke klarer dette gjennom kosten kan tilskudd være noe for deg (f.eks. karbohydrat- eller proteinpulver). Dog virker det ikke som at du er nybegynner og ikke har noen klare mål for hva du vil, og da ser jeg ingen grunn til at du skal begynne med tilskudd.

 

Først og fremst ville jeg anbefalt deg å finne et treningsprogram, f.eks. nybegynnerprogrammet eller 5x5-programmet på www.myrevolution.no eller stronglifts 5x5-nybegynnerprogrammet på www.stronglifts.com. Dette bør du i starten følge slavisk, og så kan du etter hvert som du får mer erfaring tilpasse mer til din egen kropp og slikt. Spis godt, proteinrik mat er bra, prøv å få i deg tran, få noen til å se på teknikken din i øvelsene og pass på å få nok søvn. Når dette begynner å komme på plass kan du begynne å tenke på tilskudd, da spesielt i treningssammenheng. Lykke til :)

 

Takk for fyldig og bra svar! :)

Jeg har trent i rundt to år nokså sammenhengene, men nå har jeg hatt en pause på nesten et år. Fikk meg jobb, og skolen ble mer stress, så tok meg ikke tid til å trene. Nå har jeg skjerpet meg, og skal starte opp igjen. Har hatt et treningsprogram som ble laget av en av de ansatte der jeg trener, men føler ikke at det gir meg noe særlig. Fikk ikke noe særlig ut av det. Skal prøve de treningsprogrammene du siktet til! :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Kaller du 5 reps for å perse? Trodde det var hvor mye man maksimalt klarte på en rep...

 

Er noe som heter 5RM...

Og som sagt, det er forskjell på pers og maks.

 

Hvilke kosttilskudd bruker dere som er litt utenom det vanlige proteinpulver og kreatin?

 

Bruker selv multivit, mineraler, omega3 og vitaminD3 pluss koffeintabs før trening når jeg trenger kick.

 

Har lyst til å prøve noe nytt, rettet mot fettforbrenning.

 

Eventuelt Tongkat ali, noen som har testet det?

 

For øyeblikket går det i Selolje, Vitamin D3, ZMA, antioksidanter og NeoDiet.

 

Antioksidantene var på tilbud, så kjøpte de bare fordi jeg var forkjøla over en lengre periode i vinter og skulle sjekke om det hjalp noe. Kommer ikke til å fortsette med det når jeg er tom. NeoDiet bruker jeg bare nå som jeg er på deff.

Lenke til kommentar

Kom over et innlegg i en artikkel på nettavisen.no, angående styrketrening. Synes innlegget var nyttig, tenkte derfor jeg skulle poste det her;

 

I denne artikkelen er det ingen treningsekspert som uttaler seg. Det er ei heller noen treningsekspert som demonstrerer øvelsene. Dette er vranglære og forferdelig for meg å lese.

 

1. Bruk aldri speil under trening av baseøvelser! Speil ødelegger for det autonome nervesystemet. Nybegynnere bør ha erfarne folk til å rette på teknikk og når noe føles riktig og samtidig har blitt godkjent av den kyndige, så skal denne teknikken jobbes inn. På den måten får man en feeling og det er denne feelingen man leter etter når man utfører løftet. Vil man se hvordan man utfører øvelsen så tar man film av seg selv og analyserer på den måten, men ALDRI bruk speil. Den såkalte treningseksperten i denne artikkelen anbefaler at man skal se seg selv fra siden i speilet. Hva!? Skal man ha hodet til siden når man utfører knebøy eller markløft? Det må være den sikreste måten på å ikke bare få dårlig teknikk men også pådra seg strekkskader.

 

2. Resultatene stopper ikke opp ved å trene bare markløft. Selvsagt er det bedre å trene mer enn denne øvelsen, men resultatene stopper ikke opp med denne øvelsen om man trener den riktig. Og riktig er ikke å ta 12 repitisjoner hvis man er nybegynner og 6 repitisjoner når man kan øvelsen og deretter bare kjøre på. Da oppnår man stagnasjon uansett hvilken øvelse man bruker. Periodisiering og fortløpende justering av mengde og intensitet er det som skal til for kontinuerlig framgang. Stopper det opp så er det ikke øvelsens skyld.

 

3. Den personlige treneren på knebøyvideon gjør øvelsen helt feil. Det den personlige treneren viser er en mellomting mellom halv knebøy og øvelsen goodmornings. Det finnes flere riktige teknikker i knebøy, avhengig av kroppstype, men det som blir vist på denne videoen er hverken fugl eller fisk. Mannen på videon bøyer ryggen altfor mye framover og bøyer alt for lite i knærne. Tærne peker omtrent rett fram, knærne går rett fram og for mye over tærne og han holder på å miste balansen. Albuer blir anbefalt å peke bakover. Hvorfor? Ved å fokusere på at albuene skal peke nedover så oppnår man noe som amerikanerne kaller "big chest". På den måten får man riktig teknikk med god holdning av overkroppen. Det som blir vist i videon er så galt som det kan få bli. Ikke gjør øvelsen slik som vist på videoen, det er vranglære og hverken artikkelforfatteren eller den personen som utfører øvelsen på videon har noen kompetanse OVERHODET på dette. Anbefaler også på det sterkeste å ikke bruke joggesko/løpesko når knebøy utføres. Det gir stor ubalanse og kan gi skader både i ankler, knær og rygg. Bruk innefotballsko eller kjøp skikkelige vektløftersko.

 

4. Markløft er ganske godt forklart, men burde blitt gjort med større (ikke tyngre) vekter. Ved å bruke større vekter så blir utgangstillingen når man løfter vekten fra gulvet bedre. Instruktør skulle også ha fortalt at stangen bør være så nær kroppen som mulig. Og det er bedre å utføre denne øvelsen uten sko.

 

Takk!

 

Hilsen,

Einar B. Gilberg

Eier og daglig leder Nidarø Treningssenter AS

www.nidaro.no

Aktiv styrkeløfter og autorisert helsestudioinstruktør

340 kg i knebøy med styrkeløftutstyr og 300 kg i knebøy uten styrkeløftutstyr.

 

Her er artikkelen forresten.

Lenke til kommentar

 

Mye IU kjører du daglig? Selv tar jeg en 5000IU og har gjort det i snart 3 uker :)

 

Greens er også noe jeg har bestilt meg som skal prøves fremover.

 

Jeg har bare 1000 IU per kapsel, så kjører bare på med 4000 IU om gangen, for å ikke bruke det opp så fort. Fant ikke noe med 5000 IU der jeg sjekka i sverige, så da blei det sånn.

 

 

Kom over et innlegg i en artikkel på nettavisen.no, angående styrketrening.

...

Her er artikkelen forresten.

 

Veldig bra svar! Er desverre ikke alle som burde få lov til å kalle seg PT...

Lenke til kommentar

Nei det er jo såklart ikke personlig rekord når du aldri har kjørt 90 før og gjør det :nei:...

Ingen grunn til å hoppe på defensiven. Det var bare et spørsmål om det var det du mente. Jeg mente ikke: "Kaller du det å perse". Folk har forskjellig måte å måle styrke og det kunne jo hende at noen mener at hvor mye du klarer èn gang ikke er en like god indikasjon som det å ta fem. Bare derfor jeg lurte.

 

Å perse og makse kan jo tolkes likt. "Jeg persa 200 i benk" / "Jeg maksa 200 i benk". Hvordan forskjellige folk bruker begrepene kan jo ikke jeg vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...